Vicon Rotex 400 speelt in op vraag uit de markt

Vicon breidt haar brede reeks opraapwagens verder uit met de nieuwe compacte 14-tons Rotex 400. Bekende eigenschappen zoals de V-Max rotor invoer, ISOBUS bediening en zware aandrijving zijn ook doorgevoerd in deze Rotex 400.

Met een capaciteit van 40 kubieke meter (14 ton) is de Rotex 400 ontwikkeld voor de (melk)veehouder met een trekker vanaf zo’n 90 pk. Ondanks dat de nieuwe Rotex 400 qua volume kleiner is dan de grotere Rotex 450/550 modellen, kan de wagen met dezelfde uitgebreide specificaties worden uitgevoerd (zoals laadautomaat, disselvering etc.). Bovendien is de uitvoering met doseerwalsen leverbaar met een dwarsafvoerband voor stalvoeren. De brede band is eenvoudig en snel omklapbaar, zodat vlot geschakeld kan worden tussen stalvoeren en sized_VI_Rotex400_0005inkuilen.

Het onderhoudsvrije Vicon TwinMax invoer systeem van deze nieuwe Rotex is een uniek kenmerk. De 1.95m brede pick-up is voorzien van tanden die in een V-vorm zijn gerangschikt, die er samen met de kortgewasrol voor zorgen dat er een uniforme grasstroom over de gehele breedte naar de rotor wordt gebracht. Zes tandrijen met een onderlinge afstand van 55mm zorgen daarbij voor veel invoercapaciteit.  De V-Max rotor met een diameter van 800mm in combinatie met 35 snijmessen zorgt voor een theoretische snijlengte van 40mm. De met bouten gemonteerde rotortanden zijn servicevriendelijk en in geval van schade eenvoudig te vervangen.

Het vermogen van de trekker wordt in de Rotex 400 gelijkmatige verdeeld via de heavy-duty tandwielkast en aandrijving via een dubbele groothoek aftakas met nokkenkoppeling van 1800Nm. Dit betekent meer vermogen en betere overbrenging direct naar de snijrotor. De centraal geplaatste hydromotor van de bodemketting zorgt voor een goede krachtverdeling en lost de wagen met variabele snelheid. De snelheid wordt bediend vanuit de cabine tot een snelheid van 14m/min.

De Vicon Rotex 400 is volledig ISOBUS en kan dus direct worden ingeplugd op een ISOBUS trekker, zonder dat een aparte bedieningsterminal nodig is.

%d bloggers liken dit: