Vervaet QUAD: Nieuw principe, dezelfde kwaliteit

Vervaet is uitgegroeid tot marktleider van zelfrijders in Europa. De producent kan dus niet achterblijven met een nieuwe, zelfrijdende mesttank. Daarom introduceert Vervaet nu de nieuwe Vervaet Quad 550, een aanvulling op de Trike en de Trike XL.

Populariteit van zelfrijders

De Europese markt voor drijfmestaanwending professionaliseert in een sneller tempo dan voorheen en drijfmestaanwending wordt steeds vaker uitgevoerd met zelfrijdende mesttanks. Zowel door boeren als door loonwerkers, met elk een eigen kijk op mestverwerking en een eigen voorkeur voor voertuigconcepten en rijstrategieën in verschillende gewassen. Bovendien versnelt wet- en regelgeving in sommige landen de opkomst van mestinjectie en mede daardoor de interesse in zelfrijders.

Vervaet Quad

De nieuwe Quad is ontwikkeld volgens het ‘Vervaet DNA’, wat hoge kwaliteit, moderne techniek en comfort betekent. De machine is onderhoudsvriendelijk en ook nog eens mooi om te zien.

Vervaet heeft naar eigen zeggen het beste van de huidige techniek verbeterd en samengebracht in de nieuwe zelfrijder. Een motor van 550 pk, 2650 Nm koppel en een traploze rijaandrijving met tot 280.000 Newton levert de Quad een titel als sterkste zelfrijder. De ruime bandenkeuze maakt de machine geschikt voor elk gewas.

Vervaet Quad: Zelfrijder voor iedereen
De Vervaet Quad 550, naast de Trike en de Trike XL.

Vervaet DNA

De Vervaet Quad mag dan nieuw zijn, hij is doorspekt met Vervaet DNA: innovatieve betrouwbare techniek, die niet onnodig gecompliceerd is en door iedere monteur eenvoudig en kostenefficiënt onderhouden kan worden. In de cabine vindt je een zeer overzichtelijk interieur. De arm-console is modern en heeft een ergonomisch vorm. De bediening is intuïtief en voor iedere chauffeur snel te doorgronden.

Sterk, maar niet te zwaar

Dat is steeds de uitdaging. De Quad heeft een vernuft wespentaille frame dat ruimte bied voor alle mogelijke bandenmaten zonder daarbij de breedte van 3 meter te overschrijden. Volgens de berekeningen ligt het gewicht in de buurt van de 20 ton, wat in deze klasse een goede prestatie genoemd mag worden.

Wendbaarheid is enorm belangrijk voor een handige zelfrijder. De OMSI assen kunnen met de meeste banden keuzes hun volledige stuuruitslag benutten, waarbij de draaicirkel beperkt blijft tot 8,30 meter inwendig. Ook weer een keurige waarde.

Doordachte aandrijving van Vervaet en Volvo

Samen met Vervaet’s nieuwe motorenleverancier Volvo Penta, is er een koelconcept ontwikkeld. Dit concept levert een capaciteit die berekend is op buitentemperaturen hoger dan 45°C, en een volle belasting van motor en aandrijflijn. De zelfrijder heeft z’n radiateur aan de voorzijde en die is daardoor ongevoelig voor stof, gewasresten en andere vervuiling.

Een andere reden om voor de Volvo Penta 13 liter zescilinder motor met 550 pk te kiezen; is dat deze motor een ongeëvenaard koppel van 2.650 Nm bij 1.200 motortoeren biedt. Daardoor is rijden met een laag toerental vanzelfsprekend en is het brandstofverbruik zeer laag. De motor voldoet wereldwijd aan de strengste emissienormen. Samen met het wereldwijde servicenetwerk, is dat één van de belangrijkste redenen voor Vervaet om Volvo te kiezen.

Ook de nieuwe transmissie scoort op servicevriendelijkheid. De transmissie is in eigen huis ontwikkeld en is voorzien van twee verdeelaandrijvingen. Daarmee is een aandrijving ontwikkeld die waarbij geen frictie bestaat tussen voor- en achteras. In deze verdeelaandrijvingen zitten koppelingen waardoor je vermogen snel bij en af kunnen schakelen. De vier 280cc motoren kunnen indien nodig kostengunstig en snel vervangen worden. Hiermee levert de aandrijflijn reeds vanuit stilstand een enorm koppel wat aanhoudt in het hele snelheidstraject waarin wordt gewerkt.

Ook kunnen de assen links/rechts en voor/achter sperren. Hierdoor zal de machine zich, indien nodig, ook door de moeilijkste en natste plekken worstelen.

Een mestsysteem voor iedereen

Achter de radiateur, ook typisch Vervaet, is ruimte voor het mestsysteem met naar keuze een 9.000 l/min Vogelsang of Börger pomp, of het Super-Load alternatief met 10” leidingwerk en een 12.000 l/min pomp (met Borger pomp zelfs 13.500 l/min!). Na de pomp volgt de Vervaet cycloonsnijinrichting of, als optie, voor de pomp een Vogelsang snijkast met turbovuller.

Met een goede zuigarm valt of staat het snel en effectief vullen van de tank van de Quad. Dankzij een slimme en duurzame draaikransconstructie zijn we erin geslaagd om alle mogelijke laadsystemen te verenigen in slechts één type zuigarm. Een zuigarm die tijdens wegtransport bovendien geen zicht opzij wegneemt en RDW en TÜV-goedgekeurd is. Hiermee loopt Vervaet voorop wat betreft wetgeving, registratie en kentekenen in heel Europa.

De beste in elk (rij)gewas

Een breed scala aan bandenmaten waaronder 900/60 R38, 900/60 R42, 1000/55 R32, 1050/50 R32, 1250/50 R32 en de nieuwste Mitas 1000/65 R32 alsook dubbele montage 480/80R42. Met nagenoeg alle bandenmaten blijft de Quad binnen de 3,0 m transportbreedte.

Een optimale en comfortabele werkomgeving

Een professionele zelfrijdende mestverwerker is niets zonder een professionele chauffeur die comfortabel lange dagen kan maken zonder al te vermoeid te raken. Daarom is de nieuwe Quad dan ook voorzien van de modernste en luchtgeveerde cabine. De bediening van de gehele machine is binnen handbereik door middel van een nieuwe rijhendel (of een optioneel voetpedaal) en de nieuwe touchscreen-terminal.

En nog een laatste kenmerk van het Vervaet DNA: Kijk tijdens het bemesten maar eens over je schouder om te zien hoe (uniek) goed het (over)zicht op de bemester is door de schuin weglopende tank!

Design

Een grote zelfrijder is meestal een visitekaartje voor de eigenaar van de machine. Daarom heeft Vervaet wederom gekozen voor Steketee design. Arjan Steketee is erin geslaagd om weer een prachtig ontwerp te tekenen wat perfect past in de familie stijl. Een krachtig, snel en vloeiende lijnenspel is het resultaat.

Uiteraard mag het mooie ontwerp niet in de weg staan voor het periodieke onderhoud. Nauwlettend hebben onze engineers meegekeken om erop toe te zien dat de toegankelijkheid voor onderhoud en reparatie goed is.

Bron: Vervaet

%d bloggers liken dit: