Vervaet blijft populaire Hydro Trike verbeteren

Machinefabrikant Vervaet test momenteel een nieuwe versie van de populaire Hydro Trike. Deze uitvoering, die vanaf 2021 beschikbaar zal zijn, heeft een 5×5 vierwielaandrijving met verbeterde tractie. Door de aanpassing kan de zelfrijdende bemester ook op heuvelachtig terrein goed uit de voeten.

Ogenschijnlijk heeft de nieuwe versie geen grote verschillen ten opzichte van zijn voorganger. De Vervaet Hydro Trike kenmerkt zich door het ontvallende ontwerp en de alom bekende innovatieve functies. Achter het stuur zal de bestuurder de veranderingen snel opmerken.

De innovaties zitten in de optioneel aangedreven middenas en de vernieuwde aandrijflijn. De aandrijving heeft een volledig elektronische tractiecontrole. Ook is de stroomverdeling elektrisch geregeld. De hydraulische leidingen hebben een grotere diameter. De centrale as is bovendien uitgerust met een nieuw stabilisatie- en veersysteem, dat meer comfort biedt.

Met de aanpassingen speelt Vervaet in op behoeften en eisen van klanten. “Het bekende vijfwielconcept heeft zichzelf al bewezen en combineert de uitstekende manoeuvreerbaarheid van het enkele voorwiel met de gelijkmatige bodemdruk verdeeld over een totale rijbreedte van 4,5 meter”, laat de Nederlandse machinefabrikant weten.

VSG-aandrijfsysteem

Vervaet lanceerde aan het begin van dit jaar het ‘VSG-aandrijfssteem’, waarbij de achteras wordt aangedreven door twee hydraulische motoren. Tijdens het accelereren en in het veld wordt de kracht gelijkmatig overgebracht via de motoren op de achteras, waardoor een hoog koppel en maximale tractie wordt behaald. Zodra de elektronica een lagere tractiebehoefte van de machine meet, wordt de oliestroom geregeld. Hierdoor levert de tweede motor slechts het vermogen dat nodig is. Tijdens het rijden op de weg schakelt het systeem een ??van de motoren volledig uit.

Voordeel is bijvoorbeeld dat de VSG-versnellingsbak er voor zorgt dat de machine in het geval van een lege tank snel op de kopakker wordt gereden, zonder te stoppen en zonder handmatige versnellingswisselingen. Bovendien wordt de topsnelheid van veertig kilometer per uur al bereikt bij 1.200 tpm, in plaats van motortoerentallen van 1.400 tpm.

Volautomatisch tractiecontrolesysteem

Ook het tractiecontrolesysteem is verder verbeterd. De bestuurder kon de krachtverdeling tussen het voorwiel en de achteras al aanpassen aan de verschillende omstandigheden. Dit gebeurde echter handmatige systeem en vereist een bekwame bediener, omdat een onjuiste instelling inefficiënt kan zijn. Vanaf 2021 heeft de Hydro Trike een volledig automatisch elektronisch tractiecontrolesysteem. Sensoren meten de snelheid de wielen en de nieuwe stroomverdeler verdeelt automatisch de hoeveelheid olie volgens de tractie. Dit geavanceerde systeem regelt ook meteen de gronddruk van de middenas. Zodra de achterwielen beginnen te slippen, wordt de middelste as ontlast en de achteras omgekeerd zwaarder belast. Tot nu toe moest de bestuurder dit handmatig regelen.

130 pk op de centrale as

De wielen op de middenas worden aangedreven door een zelfstandig systeem met een 175-liter hydraulische pomp die 130 pk levert. Een nieuw hydraulisch driepuntskoppelsysteem vervangt de vorige bladveerasophanging. Ook nieuw is de ingebouwde kantelsensor, die extra longitudinale stabiliteit garandeert.

De nieuwe Hydro Trike 5×5 kan goed uit de voeten op heuvelachtig terrein en is daardoor bijvoorbeeld interessant voor de landbouwgronden in Limburg en België. De bijzondere trekker wordt op de Agritechnica in Hannover gepresenteerd.

Bron: Vervaet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: