Het ontstaan van dit loonbedrijf is bewonderingswaardig te noemen. Arseen Willaert was een zeer intelligent persoon en had ambitie om verder te studeren. Echter op 17-jarige leeftijd kwam door een ontploffende obus hier een abrupt einde aan en werd hij blind. Verder studeren was onmogelijk en Arseen ging dan maar aan de slag in de maalderij van zijn ouders.
Arseen wilde echter onafhankelijk zijn en besloot om te gaan boeren. Hij geraakte ondertussen ook getrouwd en zette wat jaren later de stap om samen met zijn zoon Michel wat landbouwwerken te gaan uitvoeren. Terwijl hij zelf het werk regelde en de machines hielp in orde zetten op de hoeve, reed Michel en ook later zijn tweede zoon Hilaire met de machines. Er werd in 1954 gestart met het ploegen met een 1-schaar aan hun eerste trekker, een Ferguson TE-20. Allerhande veldwerkzaamheden werden uitgevoerd, alsook het pikbinden. In 1960 kwam er dan een eerste maaidorser: een Claas Matador.
In 1965 kriebelde het bij zijn zoon Michel om ook op eigen benen te gaan staan. Daarop werd besloten een boerderij over te nemen in Kortemark. Door de verstedelijking echter, had men niet veel uitbreidingsmogelijkheden en werd er beslist om ook landbouwwerken te gaan uitvoeren. Hij wilde natuurlijk niet zijn eigen vader en broer Hilaire beconcurreren en besloot vanaf 1973 te starten met het zaaien en oogsten van industriegroenten, zoals wortelen, schorseren ,… Het zaaien en rooien ervan vond plaats van Poperinge tot Zomergem. Wat later legde men zich ook toe op de bietenteelt, toen nog met een 1-rijïge Stoll rooier.
In het bieten rooien is men zich dan verder gaan specialiseren. Samen met constructiehuis Record bedacht men een getrokken bunkerlader. Van deze opmerkelijke machine is er echter maar één exemplaar gebouwd geweest.
Door de jaren heen waren er bij Willaert heel wat speciale machines te zien. Men construeerde in 1978 samen met de firma Verstraete uit Pittem een zelfrijdende wortelrooier. Zelf voorzag Michel zijn tweewiel aangedreven International 844 van een voorwielwielaandrijving. Verder had je er dan wat later nog de opvallende Orka-wagens. De allereerste gebouwde Orka-wagen was voor Michel: een hooglosser. Wat later volgden ook nog enkele silagewagens.
In 1984 startte men met het hakselen van mais dit met een Laverda TA 150, een oud gediende uit het hakselteam van loonwerken Bril uit Pervijze en twee Krone-silagewagens die in Nederland werden aangekocht. Echter had de Laverda een vrij laag rendement ten opzichte van de hakselaars van de collega loonwerkers. Dit werkte zo op zijn systeem, dat hetzelfde seizoen nog een Claas SF-80 werd aangeschaft, die een opmerkelijk grotere capaciteit had.
Sedert 1986 is het loonbedrijf verhuisd naar Torhout. In 1999 nam hun dochter Katleen Willaert samen met haar man Franky Denys de zaak over. Het bedrijf is er nog steeds gevestigd en houdt er een knap en modern machinepark op na.
Michel’s broer, Hilaire Willaert zette ondertussen de zaak van hun vader Arseen verder, samen met diens zoon Bart.
Tekst en beeld: deoudedoos.be
Dit artikel verscheen eerder in “De Loonwerker 05/2018”, hebt u nog geen abonnement? Surf dan snel naar onze Agroshop!