“Goede service naar de klant is onze belangrijkste troef!”
Eind juni op het terras bij loonbedrijf De Smet – Dielman. De weerman was duidelijk op de radio tijdens het heenrijden, er komt een hittegolf met temperaturen tot 40 °C. Het oogsten van de wintergerst zal dus naar alle waarschijnlijkheid vlot verlopen. “Toch zou het dringend moeten regenen voor gras, maïs en bieten”, klinkt het. “Anders worden het rampen voor de melkveehouders.”
Bijna 100 jaar geschiedenis
Loonbedrijf De Smet heeft een rijke geschiedenis. Bezieler Cyriel De Smet, grootvader van Peter, verhuurde zichzelf na de Eerste Wereldoorlog samen met zijn vader als vlegeldorser. Aan die noeste arbeid kwam een einde toen Cyriel in 1928 een dorskast kocht. De wagen was uitgerust met een 15 pk-motor en werd getrokken door paarden. Naast deze activiteit boerden ze zelf in Wachtebeke. Later namen de zonen Willy en André respectievelijk het loonbedrijf en boerderij over. Had het aan de kleine Peter De Smet gelegen, was het andersom geweest. Hij had meer oog voor de tractors dan de koeien. Daarom ging hij vaak helpen bij nonkel Willy waar hij na zijn studies mechanica vast in dienst ging in ‘87. Tevens het jaar dat hij met Brigitte huwde.
Met de komst van het echtpaar vloeide er een nieuwe wind. Het echtpaar kocht meteen een tractor, opraapwagen en bietenrooier. De volledige overname volgde in 1996. Nogmaals tastte De Smet in de buidel voor de aanschaf van een nieuwe hakselaar en maaidorser. Het koppel breidde het bedrijf verder uit met stalmest spreiden en kleine grondwerken.
“Extra trekker is dure luxe.”
In de hangar blinken acht werkpaarden. Hoewel familie De Smet John Deere gezind is, staan daar twee Case-tractoren tussen. De lichtste telt 120 pk, de zwaarste van 250 wordt geleverd in september. Hij komt in de plaats van een JD 7720. Met 200 pk heb je weinig overschot aan de Record 3-assers, met de 7250R komt daar verbetering in. Peter vervangt zijn trekkers op 12.500 uren of er moeten aanwijzingen zijn dat het eerder fout loopt. “We hebben tractoren genoeg, maar eentje extra zou makkelijk zijn omdat we dan minder moeten wisselen”, beseft de zaakvoerder. “Maar dat is dure luxe.” De Smet geniet van een uitmuntende service. Wanneer een tractor in de garage belandt, krijgt hij een demo in de plaats.” Zelf zijn ze technisch goed onderlegd. Alleen als de versnellingsbak open moet, wordt de herstelling uitbesteed. Vier tractoren zijn uitgerust met gewichtsblok en opslagbak waar de naam van het bedrijf in gelaserd staat.
Als we de andere machines bekijken valt het op dat de loonwerker merkgebonden is. Claas leverde twee hakselaars, drie maaidorsers, vier persen, twee maaiers en een hark. Record fabriceerde maar liefst negen stuks voor de firma; vijf silagewagens, twee mestkarren, een kieper en een gronddumper.
“Dag beginnen met ontbijt”
Elke morgen nemen Peter en Brigitte de tijd voor hun ontbijt en overlopen ze de dagagenda. Ondertussen consumeert Peter enkele boterhammen met choco. Als hij echt zot doet, eet hij een eitje. Een koffie met alles op en aan en een rijpe banaan maken zijn ochtendritueel compleet. “Anders ben ik niets waard”, bekent Peter. “Een koelbox zal ik raar of zelden meenemen. Meestal doe ik werkjes op mijn eigen die ik onmiddellijk kan stoppen als de andere pech hebben. Zo passeer ik in de namiddag even langs huis om een hapje te eten.” De batterijen worden eenmaal per jaar opgeladen. In de winter trekt het echtpaar naar de zon. Zij kunnen met een gerust hart vertrekken omdat Ruben het thuisfront opvolgt.
“Werkplaats rendeert indirect.”
Onlangs nam het bedrijf een nieuwe werkplaats in gebruik. De vorige was te klein waardoor ze ‘s winters vaak in de koude stonden. “Een hele investering die zich niet meteen vertaalt in opbrengsten, toch gaan we daar veel plezier aan beleven.” In de winter onderhouden ze met hun drieën het machinepark. Wanneer het sneeuwt staken ze hun activiteiten om Wachtebeke veiliger te maken met sneeuwschaaf en borstelmachine.
De grondwerken lopen een gans jaar verder. Toch is het rustig in de sector. De Smet verhuurt zicht aan enkele wegenbouwfirma’s. Omdat het te complex is zich in orde te stellen om de baan op te gaan, blijft hij met zijn dumper op de werven zelf.
Gespecialiseerd in stalmest
In het voorjaar hebben ze hun handen vol met stalmest spreiden. Daar een verhaal drijfmest in passen is volgens Peter onbegonnen werk. Voor het spreiden van stalmest hebben ze twee wagens van 17,5m³. De nieuwste Record is nog maar enkele maanden oud. Omdat deze kar geen tractie heeft, staat ze op hoge wielen. Dat trekt een stuk lichter. Met een Atlas-bandenkraan laden ze de mest. Door het intensieve gebruik moeten de bodemkettingen om de drie jaar vervangen worden. Misschien interessant om eens een afschuifwagen te testen.
Volgens de werkplanner wordt er meer geploegd. Dat doen ze met een Steeno-vijfschaar. Voor het inzaaien van gras en graan zijn er enkele boeren die alles uitbesteden. Dit jaar zijn er trouwens meer bieten gezaaid. Verschillende landbouwers hebben gekozen voederbieten te verbouwen als derde teelt. Omdat de planter geen zaaicontrole heeft, zaait Peter ze zelf. Met een Gaspardo en Kuhn 8-rijer zaaien ze heel wat hectaren maïs. De laatste combinatie is uitgerust met GPS. Iets waar Peter geen geduld voor heeft. “Ik rijd recht en heb geen GPS nodig”, lacht hij. “Voor de Gaspardo-planter kijken we uit voor een nieuwe, want deze heeft nog vier aparte meststoftanks. De nieuwe moet zeker één grote opslagbak hebben die we kunnen vullen met een vijzel.”
Wilt u meer lezen over Loonbedrijf De Smet – Dielman? Neem dan snel een abonnement op De Loonwerker!