De maiscampagne zit er zo goed als op en de rust keert stilaan weer. Toch weten ze nog wat gedaan bij Van Ryckegem in Lokeren. De meeste machines krijgen een grondige poets- en onderhoudsbeurt terwijl er een tandje bijgestoken wordt in het grondwerk. Geen erg, kraanwerk is pure ontspanning voor Frankie.
Tegenslag met branden
Exact 35 jaar geleden gingen de loonwerkerbroers Wilfried en Paul Van Ryckegem ieder hun eigen weg, het was 1984. Paul en zijn vrouw Georgette startten met een Laverda-maaidorser, twee Fiat 1300-tractoren, een hakselkar en een Field Queen die ze onmiddellijk inruilden voor een nieuwe Hesston-bunkerhakselaar. Om vlot te kunnen werken kwam er een tweede Ova-hakselkar. Nadat hij afstudeerde in 1987, vervulde hun zoon Frankie eerst zijn legerdienst. Gelukkig kreeg hij zes weken vrijaf tijdens de maisoogst. Na zijn legerdienst bleef hij onmiddellijk thuis in het bedrijf.
Ook het jaar 1992 werd er één voor de geschiedenisboeken. De jonge Van Ryckegem trouwde met Sabien en bovendien ging hij zelf hakselen met een nieuwe Fiat 2405 hakselaar met 6-rijige Kemper-bek. Daarvoor had hij enkel ervaring met een bunkermachine. Zijn eerste perceel was een blok van zeven hectare, voldoende groot om het onder de knie te krijgen. Paul reed ondertussen verder met de Hesston, zijn geliefde machine. Jammer genoeg brandde de machine enkele jaren later uit. In 2008 kreeg de firma opnieuw zo’n tegenslag te verwerken wanneer de maaidorser uitbrandde, een CX 780 van drie jaar oud. “Een flexibel op de turbo gesprongen. We hadden geen andere keuze dan opnieuw te investeren. Dat was een zware dobber. Ik had het bedrijf net overgenomen van mijn ouders. Mijn vader heeft niet lang van zijn pensioen kunnen genieten. Hij stierf in 2012, maar ik heb het geluk gehad om 20 jaar met hem te mogen samenwerken.”
“Alles vernieuwen op tien jaar”
Toen Frankie het bedrijf overnam in 2008, had hij één doel voor ogen. Op tien jaar tijd wilde hij het hele machinepark vernieuwen en dat is hem aardig gelukt. Enkel de minigraver, de banden- en rupskraan zijn nog niet vervangen. “Ik zou ze graag alle drie in één keer vernieuwen en ga stilaan beginnen rondkijken.” Voor het loonwerk gebruikt Van Ryckegem zes trekkers. Zowel van New Holland als Massey Ferguson zijn er elk drie exemplaren. “We werken samen twee dealers waar we een prima service genieten. De MF hebben allemaal 250 pk, zijn zuinig en hebben veel trekkracht op een laag toerental. Ook de NH-trekkers doen het goed. De fabrikant biedt trouwens interessante garantievoorwaarden.” Na zes à zeven jaar staan zo’n 12.000 uren op de teller en dit is het moment om te denken aan vervanging. Verder is er nog een Landini-cabrio, een minitrekker van 40 pk. Deze is samen met zijn rotoreg, kipkar en sproeier het meest rendabel. “Het zijn meestal klussen bij particulieren die achteraf uiterst tevreden zijn. Deze positieve reacties geven me voldoening om zo verder te doen.”
“Mijn kraan is mijn ontspanning”
Naast landbouwloonwerk heeft Frankie zijn vaste activiteiten in het grondwerk. Mini waterzuiveringsinstallaties ingraven en installeren bij particulieren zonder rioleringsnetwerk is één van zijn specialiteiten. Al jarenlang werkt hij samen met een firma die zo’n installaties aan de man brengt. Als Frankie niet te ver van huis zit, springt hij ‘s middags binnen bij moeder Georgette waar er een driegangenmenu op hem wacht.
Sinds 2015 rukt de grondwerker uit met een M.A.N. 8×8. “Nog geen seconde spijt gehad dat ik die vrachtwagen kocht. Nu geniet ik dagelijks van mijn rijcomfort. In het grondwerk gebruiken we een container die we optrekken met een haakarm. De kraan kan mee achter op de dieplader. Via een afzetsysteem kunnen we er een Fliegl-bak van 40 kuub opleggen waarmee we ook gras en mais transporteren. Voor het vervoer van bos- en landbouwproducten is er een tachograaf-vrijstelling. Onbegrijpelijk dat niet meer loon- en grondwerkers kiezen voor zo’n combinatie.”
Tijd maken voor ploegen
Frankie kocht onlangs een Dezeure-breedstrooier van zestien ton waarmee ze ongelooflijk veel werk hebben. “Eigenlijk is de kar nog te klein, maar we willen niet met te veel gewicht over het veld.” Het laden doen ze met een NH-verreiker. Ploegen is nog zo’n activiteit waarvoor Frankie zijn slaap wil opofferen. Dit is het eerste werk dat zijn vader hem ooit leerde. Na al die jaren werd de ploeg met zijn vijf scharen iets omvangrijker. Eenmaal het land klaar ligt, kan de mais er in. Daarvoor gebruikt het bedrijf een Kuhn en Amazone 8-rijer. Met de Kuhn kunnen vloeibare stikstof en granulaatmeststoffen toegediend worden en met de Amazone zijn dat gewone meststoffen. “Zaaien op gps doen we niet omdat het te duur is. Nu hef ik de twee buitenste zaai-elementen op en kan ik ook mooi werk leveren.”
GPS hakselen in stijgende lijn
Firma Van Ryckegem werkt momenteel het laatste najaarsgras weg. Voor het maaien schakelen de boeren regelmatig een hulplijn in. Dan rukt Frankie uit met zijn Claas-maaier. Toch overweegt hij een frontmaaier bij te kopen zodat de werkbreedte verdubbeld naar zes meter. Voor het inkuilen zijn alle opties mogelijk. Met een Claas-dubbeldoelwagen rapen ze het gras op, maar dat kan evengoed gehakseld of geperst worden. In 1997 kochten ze als één van de eerste een grootpakpers en wikkelaar. Nu zijn dat een NH en McHale. Die persen zijn sterk in voordroog en de dubbele knopers zijn een pluspunt. Voor het maken van ronde balen is er een perswikkelcombinatie van Claas. In het verlengde van de ruwvoederoogst hakselt de loonwerker ieder jaar meer en meer Gehele Plant Silage of GPS. Vroeger deed hij dat met de Kemper-bek. Nu monteert hij het Geringhoff-maaibord op de Jaguar 950 door middel van een tussenstuk. Als perfectionist speelt Frankie met het bandendrukwisselsysteem. De voorbanden kan hij apart bedienen zodat het maaibord vlak staat met de bodem.
Gedaan met kakafonie van kleuren
De transportvloot had met Ova, Dezeure en Dewa tot voor kort alle kleuren van de regenboog. In 2012 kocht Van Ryckegem een occasie Fliegl 3-asser. Het chassis is aangedreven en van Dewa-makelij. De bak heeft een volume van 45 kuub en is voorzien van een verdeelwals. De achterklep kan gewisseld worden voor een exemplaar met losvijzel. Zo transformeert de kar in een gigantische overlaadwagen, handig voor de graanoogst. “De grijze kleur van de Fliegl en de vrachtwagen vielen in de smaak. Ook de twee Dezeure’s die later volgden kregen eveneens een grijs kleurtje. Uniek en mooi. Op één van de twee onderstellen leggen we de breedstrooier.”
Telematics
In september nam de Lokeraar een nieuwe 10-rijige Kemper-bek met grote zonnen in gebruik zodat ze de velden mooi konden scheren bij het oogsten. De hakselaar wordt bemand door een chauffeur die uitstapt om gevallen maiskolven en stengels op te rapen als er geen wagens zijn. Frankie rijdt de kuilen vast met de rotoreg. Dorsen doen ze met een Claas Lexion 760 Terra Trac, geen gesukkel meer met de driehoekige rupsen van voorheen. Beide oogstmachines zijn uitgerust met Telematics. Dit is de software van Claas die alles registreert. Het is vooral dochter Anke die zich hiermee amuseert. Zo weet ze altijd waar haar vader uithangt. De investering was snel terugverdiend door oppervlaktemeting. Ook het AdBlue- en brandstofverbruik zijn één van de op te volgen zaken. Zowel Anke als Anouk rijden ieder jaar een dagje mee met hun vader in de maiscampagne. En die geniet daar minstens even hard van als de dochters.
Bedrijfsprofiel
Een jaar lang volgden we de Lokerse loon- en grondwerker Frankie Van Ryckegem (50). Een man van weinig woorden, maar een perfectionist in wat hij doet. Het werkgebied situeert zich vooral bij een trouw publiek in groot Lokeren en haar buurgemeenten. Voor grondwerken gaat Frankie zelfs tot Meise. Als klanten bellen, noteert Van Ryckegem alles in zijn agenda. De loonwerker heeft een sterke reputatie als stipt en correct. “Klanten krijgen van mij een kwaliteitsgarantie. Een woord is een woord, daar heb ik geen papier voor nodig.”
Op zondagvoormiddag krijgt Frankie hulp van zijn vrouw Sabien (51). Zij staat in het onderwijs en helpt af en toe met de administratie. Het bedrijf heeft één ingeschreven werknemer die naast het tractorwerk ook een prima mekanieker is. Tijdens de drukke perioden kan hij beroep doen op vaste werkkrachten. Verder laat de loonwerker zich omringen door enkele straffe madammen. Dochters Anke (25) en Anouk (21) helpen papa mee op weg in het digitale tijdperk terwijl moeder Georgette (73) de hakselaar nog poetst met de hogedrukreiniger en om wisselstukken gaat. Zo draagt ze nog steeds een steentje bij aan het bedrijf dat ze samen met Paul, haar echtgenoot, opbouwde.