“Goed voorkomen is belangrijk.”
Bij loonbedrijf Putzeys – Point ligt de werkdruk hoog momenteel, net zoals bij alle andere loonwerkers zijn de dagen te kort en weten ze niet waar eerst beginnen. “Meer dan rijden en ons best doen kunnen we niet. Ik besef dat ik veel vraag van de chauffeurs, zonder hen zou ik het kunnen schudden. Complimenten geef ik niet maar zorg wel dat ze met mooi materiaal de baan op kunnen.”
“Eerste instantie melkveehouder.”
Van nature uit is de Nederlandse boerenzoon Harrie Sangers melkveehouder in hart en nieren. Toch liep het helemaal anders voor onze Zuid-Limburger. Een overname van het ouderlijke bedrijf zat er niet direct in. Sangers ging voor de volgende zes jaar aan de slag bij loonwerker Egide London in Voeren tot Carine Putzeys zijn pad kruiste. Samen besloten ze in 2000 bedrijfsleider te worden op een zeugenbedrijf in het West-Vlaamse Zwevezele. Op tien dagen tijd kende ze de belangrijkste zaken. Eén jaar later kochten ze hun eigen boerderij in Heers met 180 zeugen, 30 hectare akkerbouw en drie hectare fruit. Toch zagen ze enkele jaren later zwarte sneeuw toen het bergaf ging in de varkenssector. Carine ontfermde zich over de boerderij terwijl Harrie zich verhuurde aan een grondwerker en mesttransporteur. Die laatste stelde voor dat Sangers zelf een trekker kocht en voor hem kwam rijden. “Dat mestvervoer lag me wel. In 2005 hebben we de zeugen weggedaan voor een tweedehands Ipsam-vat van 20 m³. In 2006 kwam er een Joskin-Cobra met injecteur. Een succes, want drijfmest injecteren deed niemand hier in de streek”, klinkt het. Diezelfde winter nam Sangers een groot grondwerkproject aan. Voor het klaren van die klus liet hij acht gronddumpers in onderaanneming rijden, want hijzelf had er maar één. Vier jaar later had hij met zes grondkarren en een rupskraan meer slagkracht in huis.
Advertentie zorgt voor goede afloop
In Heers hadden ze ondertussen vaste chauffeurs in 2011. Ene nam sowieso verlof tijdens de maïscampagne om plaats te nemen achter het stuur van een kneuzer. Een andere had een hele poos op een gehuurde wiellader gezeten en het leek hem wel wat om maïskuilen vast te rijden. Harrie ging op zoek naar tweedehandsmateriaal op internet. Met resultaat, na een telefoontje met de bank kocht hij prompt een FR9050 met 10-bek, een bulldozer en twee knappe Veenhuis-wagens. “Een loonwerker hier in de buurt zou stoppen met hakselen”, zegt de zaakvoerder. “Maar uiteindelijk investeerde hij toch in een nieuwe machine. Daar stonden we dan. Een advertentie in het Landbouwleven dat we hakselden vanaf 250 € heeft ons gered. Het feit dat onze silagewagens op brede banden stonden en weinig wogen pakte goed uit. Bovendien was onze bull een extra troef. Andere loonwerkers reden de kuil vast met een trekker of verreiker.” In het voorjaar van 2012 heeft Harrie gezweet. Zijn hakselchauffeur was ziek en hijzelf had er nog nooit mee gereden. Op zijn eerste perceel gras reed Sangers de rotor dicht. Nadien ging het vlotter en had hij door hoe de vork in de steel zat.
“Ik vergeet het nooit”
Sangers Harrie heeft een goed geheugen merkte ik aan zijn talrijke anekdotes: ‘ik vergeet het nooit’. In het natte najaar van 2012 kreeg ‘Harry ik vergeet het nooit’ ’s nachts om drie uur telefoon van een nieuwe klant die 80 hectare maïs wou laten hakselen. “Maar de oogst vlotte niet en zijn agenda zat overvol. Dat kon ik niet laten schieten”, vertelt hij smakelijk. “Ik heb ’s morgens onmiddellijk naar Duitsland gebeld of er daar nog een demo-machine voorhanden was. Gelukkig was de maïs daar af. We hebben het natte seizoen met twee kneuzers verder afgewerkt. Voor het transport deed ik beroep op enkele andere collega’s. Het geeft me voldoening dat ik het toch weer kon organiseren. Dat is de reden waarom ze mij bellen.” Zelf heeft hij een melkveeachtergrond en beseft hoe belangrijk gras en maïs voor de boer zijn.
Door de groei van het bedrijf was er nood aan extra loodsen. Een annonce dat loonbedrijf Point uit Bekkevoort over te nemen stond, was een mooie opportuniteit. Point had een mooie hangar met werkplaats. Putzeys had trouwens al verschillende klanten daar in de streek. In 2013 verhuisden Harrie en Carine van Heers naar Vlaams-Brabant. Putzeys – Point werd de nieuwe naam en het echtpaar werd plots specialist in bieten en graan. Gelukkig kwam de meestergast van Point mee over die de klanten en de machines kende. Hij is tevens een prima mekanieker.
Wint altijd met zware trekker
Bij Putzeys – Point zijn ze niet merkgebonden maar hebben ze een voorkeur voor Fendt (10) en New Holland (4). Hij heeft ook nog één Case en binnenkort levert Deutz een 6.190 TTV. “Ik ben een curieuze en wil alles eens proberen,” geeft Sangers toe. “We zijn actief in een uitgestrekte regio en wil graag met verschillende dealers goed staan. We kopen zowel nieuw als tweedehands. Ik moet toegeven dat we voorlopig meer geluk hadden met jonge occasies dan met nieuwe. Dit jaar vervoegt een NH T7.290 Heavy Duty de vloot. Daarmee hopen we eindelijk is een tractor in huis te hebben die de 900-serie van Fendt evenaart. We mikken op trekkers van 220 pk die gewicht hebben. Met een zware trekker win je altijd in het loonwerk. Elk jaar komen er 2.000 uren bij op de meeste tellers. Voorlopig ging er geen enkele weg vanwege het gemak van een extra exemplaar.”
Multifunctionele sleepslangen
Vanaf 2011 ging de loonwerker injecteren met een Terra Gator driewieler. Sangers was de eerste die daarmee tarwe ging bemesten en dat sloeg aan. Nu bemest de firma sinds twee jaar met een Vervaet waarmee ze de capaciteit 30 % opkrikten. De joskin 3-asser met sleepslangen is de perfecte aanvulling op de zelfrijder en is multi-inzetbaar. Harrie gebruikt de ton voor het injecteren van percelen die te ver liggen of waar de driewieler niet bij kan. Verder hebben ze nog twee Peecon-tanks waarvan één cargo-systeem en een transporttank van 26,5 m³. Het toekomstplan is dat er twee tonnen bijkomen waar eveneens een Drakkar-bak op kan. De formule voor het samenstellen van de factuur houdt zowel rekening met het aantal uren als de hoeveelheid mest die weggereden is. Op die manier krijg je een correcte prijs die eerlijk is voor beide partijen.
Sinds dit jaar injecteren ze met een smalspoortrekker en een 5-kuubs Record-tonnetje tussen de fruitbomen. De loonwerker maakt trouwens heel wat fruitplantages plantklaar met de diepwoeler. Klanten kunnen kiezen voor ploegen of spitten. Wanneer ze het land ook laten klaarleggen en bezaaien krijgen ze een voordeeltarief.
Capaciteit gras sterk punt
Momenteel is het druk in het gras. Putzeys – Point maaide zijn eerste hectaren met hun nieuwe zes-meter-combinatie van Pöttinger. Een tripplemaaier zou niet handig geweest zijn op de kleine percelen waar vaak bomen in of langs staan. Het harken besteedt Harrie uit aan een collega. Met twee NH-hakselaars en een Veenhuis-dubbeldoelwagen hebben ze capaciteit in huis. Toch overweegt Sangers de aankoop van een tweede opraapwagen. Een Schuitemaker spreekt hem wel aan. De kuil rijden ze vast met twee Caterpillar-bulldozers. Verder staan er vier grootpakpersen op het erf en een perswikkelcombinatie van Krone. De twee Claas-persen worden gebruikt voor hooi en stro, die van NH voor voordroog. Het inwikkelen doen ze met een getrokken Kverneland.
Voor de graanoogst liggen de verwachtingen hoog gespannen. Point had ooit vijftien maaidorsers. Nu doen ze het met drie stuks; een Tucano, een Medion en Dominator. Met de eerst twee dorsen ze korrelmaïs. Beide worden voorzien van een 6-rijige kolvenplukker waarvan ze er één ook gebruiken voor het hakselen van MKS.
Tekst en beeld: Tom Govaerts