Uit het veld: GPS-monster

Loonwerken De Bruyne uit het Meetjesland staat erom bekend om zelf unieke machines te ontwerpen en te bouwen. Dit jaar reed er na de winter een omgebouwde Vervaet Hydro Trike op rupsen de werkplaats uit, maar in de winter van 2018-2019 rolde een toch wel unieke machine uit de werkplaats: een Claas Jaguar 980 Field Shuttle. De machine wordt momenteel door De Bruyne ingezet in maar liefst vijf gewassen waarvan GPS of gehele plant silage de laatste is. Daarvoor werd de Jaguar uitgerust met een Claas V750 maaibord. Met dit maaibord met een werkbreedte van 7,50 meter verslindt de Jaguar verschillende hectares tarwe per uur wat het tot een echt ‘GPS-monster’ maakt.

 

Bijna 40 jaar hakselen met een bunker

In 1983 startte Marc de Bruyne samen met Philip de Bruyne loonwerken De Bruyne op. In de toenmalige loodsen stond meteen een Field Queen bunkerhakselaar. Een gekende hakselaar in het Meetjesland die het gewas verzamelde in een bunker en die dan zijdelings ledigde. Het bedrijf was meteen overtuigd van het concept van de Field Queen en kocht daarna vier Hesston’s Jumbo 7730 met een bunker over een periode van 20 jaar. In 2002 stond de eerste Claas Jaguar 900 Field Shuttle op de oprit en vier jaar later kocht het bedrijf nog een Field Shuttle bij Claas. Dat laatste gaat nu jammer genoeg niet meer. Claas stopte een tijdje terug met de productie van de welbekende Field Shuttle. Toen in 2018 één van de twee Field Shuttles deels uitbrandde, was het bedrijf verplicht om zelf een vervanger te ontwikkelen.

De achteras werd verwijderd om de bunker te koppelen aan de hakselaar.

De voordelen van een bunkerhakselaar

Toen de geliefde Field Shuttle van Marc en Philip uitbrandde was de machine volop aan het werk in miscanthus of olifantengras. Omdat enkele weken later het grasseizoen startte, koos het bedrijf ervoor om bij de dealer een Claas Jaguar 980 te kopen die op stock stond. Zo konden ze toch hun klanten bedienen tijdens het topmoment in het voorjaar. “Met een standaard hakselaar moet je de silagewagen heel goed in het oog houden. Dit vraagt veel meer energie dan wanneer je gewoon in een bunker aan het blazen bent”, vertelt Marc. Bij het thuiskomen voelde hij ook dat hij die dag meer vermoeid was dan met zijn bunkerhakselaar. Met een standaard hakselaar kan je ook niet verder werken zonder een silagewagen. Vaak staat de machine dan stil of moet hij wachten op de bijhorende tractor en silagewagen bij het inzetten van een nieuwe rij gewas. “Met zo’n bunkerhakselaar kan je direct aan het perceel beginnen en moet je geen rekening houden met iemand anders.” Ook bij natte percelen kan de loonwerker de bunker ledigen zonder dat de tractoren op het perceel komen. Hierdoor liggen de wegen er een stuk properder bij.

Het is mogelijk om de bunker van 50 m³ rijdend te lossen binnen een halve minuut.

De oude machine als basis

Plannen om een bunkerhakselaar te ontwikkelen vind je niet zomaar overal en werd er dus gekeken naar de oude machines. Op basis van de oude uitgebrande machine werd een nieuwe bunker ontwikkeld door Philip met een inhoud van 50 m³ om de capaciteit van de nieuwe Jaguar bij te benen. Deze 50 m³ wordt ook gelost in een halve minuut. Na het ontwerpen van de bunker werd de achteras van de Claas Jaguar 980 verwijderd en werd hiertussen een mechanische koppeling geplaatst die door middel van twee stuurcilinders werkt. De bunker wordt bediend in de hakselaar met een tweede joystick via een CanBus-netwerk. De voorwielen van de Claas Jaguar moeten immers mooi synchroon lopen met de vier aangedreven wielen van de bunker. De wielen van de bunkerhakselaar kunnen ook in hondengang lopen om het ledigen van de bunker makkelijker te maken. Dit geheel samen met de hydraulische installatie werkt uitgewerkt samen met lmb Buysse. Als laatste werd een lostapijt voorzien met acht in plaats van vier kettingen die voorzien waren in de Jaguar 900.

Inzetbaar in alle gewassen

Dat een bunkerhakselaar niet moet onderdoen voor een standaard machine bewijst het bedrijf op het veld. Doordat de hakselaar minder stilstaat, kan er ook rustiger gehakseld worden en worden de silagewagens efficiënter gevuld. Het vullen van de silagewagens gebeurt al rijdend tijdens het hakselen en daardoor staat de hakselaar nooit stil. Ook bij het openen van een perceel gaat er bijna tot geen gewas verloren door middel van de bunker. “De buis wijst steeds de goede richting aan”, lacht Marc. Dit merken ze vooral op bij het hakselen van MKS. “Als we draaien op de kopakker blijft de Jaguar het meel nog in de Field Shuttle blazen, hierdoor hebben we gewoonweg geen verlies.” Het bedrijf zet de machine in doorheen gans het jaar in maar liefst vijf verschillende gewassen: olifantengras, gras, GPS, mais en MKS.

%d bloggers liken dit: