Uit de oude doos van … de familie Van Hollebeke Guido

Het grootste loonbedrijf dat Izegem gekend heeft, moet wel het loonbedrijf van Guido Vanhollebeke geweest zijn. Met op zijn top negen tractoren in dienst. Niet alleen in landbouwmiddens gekend,  maar ook bij vele inwoners van de stad Izegem, aangezien Guido werken voor de gemeente uitvoerde zoals het maaien van bermen.

Het moet rond 1966 zijn dat Guido op eigen benen ging gaan staan als loonwerker en zich vooral gespecialiseerde in het rooien van cichorei en wortelen. De eerste trekker op het bedrijf was een Volvo-BM 350. Deze kon zich toen vooral uitleven aan de D’Hooghe-cichoreirooier, toen één van de eerste voorzien van een reinigingstrommel. Guido bleef zich verder specialiseren en in 1975 werd één van de allereerste zelfrijdende Dewulf- wortelrooiers voor Guido geconstrueerd. Om cichorei te zaaien had men ook een heel bijzondere machine in het bezit, een Tank-zaaimachine van maar liefst 24-rijen. Hiervan bouwde de Belgische fabrikant er slechts twee, één voor Guido en één voor een buitenlandse klant. Dit was hun grootste van de drie zaaimachines voor cichorei. Voor het rooien van schorseneren werden medio jaren 80, maar liefst vier D’Hooghe-rooiers op pad gestuurd.

Naarmate de jaren vorderden werden door Guido zowat alle landbouwwerken uitgevoerd.  In 1980 is men van start gegaan met het hakselen van mais met een opvallende hakselaar. Een Claas SF-80, 4-wielaangedreven en voorzien van een kleine bunker. In 1988 volgde een Claas Jaguar 695 SL, tenslotte werd in 1995 de laatste hakselaar aangekocht een Claas Jaguar 860. Om de mais aan te rijden werd beroep gedaan op een Deere. Niet een John Deere maar chauffeur Norbert D’Heere nam dit karwei voor zijn rekening met een Deutz-Fahr DX 6.30.

Wegens gezondheidsredenen moest Guido wat gas terug nemen en werd het loonbedrijf wat afgebouwd. Maar stil zitten was ook niet aan Guido besteed, je kon hem dan ook nog lang terug vinden op zijn Fendt Favorit 514 C tijdens het ploegen.

In 2008 moest Guido noodgedwongen het toch kalmer gaan aandoen en werd het loonwerk volledig stopgezet. Het verhaal van dit mooie loonbedrijf eindigt waarmee het gestart was, een Volvo-BM. Want hiervan bevindt er zich nog steeds één in Guido’s handen, een knap gerestaureerde Volvo-BM 700. De cirkel is rond.

 

Dit artikel verscheen eerder in “De Loonwerker 06/2018”, hebt u nog geen abonnement? Surf dan snel naar onze Agroshop!

Tekst en beeld: deoudedoos.be