De Steyr Hybrid CVT-tractor, die op Agritechnica 2023 voor het eerst aan het grote publiek wordt getoond, is bij de Agritechnica Innovations Awards onderscheiden met een zilveren medaille. Als reden worden de verschillende concepten die erin zijn opgenomen die de effectiviteit en efficiëntie van de tractor verhogen genoemd.
Volledig werkend prototype op basis van de Konzept-tractor
De Steyr Hybrid CVT-tractor, die in september voor het eerst aan de wereldwijde landbouwpers werd getoond, is een ontwikkeling van de Konzept-tractor die op de vorige Agritechnica-tentoonstelling door Steyr werd getoond. Het is een volledig werkend prototype dat een aantal functies combineert die nooit eerder te zien waren in de landbouwsector, en hij is ontworpen om de efficiëntie van de machinewerking op het land en op de weg enorm te verhogen, met voordelen voor zowel het milieu als de eindresultaten van de landbouwer.
“Het doet ons deugd om te zien dat de Steyr Hybrid CVT bij de Agritechnica Innovation Awards is erkend met een zilveren medaille”, aldus Christian Huber, Managing Director CNH Oostenrijk en Vice President Global Tractor Product Management. “De publieke onthulling van de machine onderstreept onze bedoelingen vanaf de introductie van dit project, met de tentoonstelling van de Steyr Konzept-tractor, om geleidelijk over te gaan van concept naar realiteit, en belangrijke ontwerpelementen dichterbij productie te brengen voor vooruitgangen in efficiëntie, productiviteit en rijervaring.”
Aandrijving van de Steyr Hybrid CVT
Op basis van het Steyr 6175 Impuls CVT-platform met 180 pk (nominaal), betekent de combinatie van hydromechanische CVT-aandrijving naar de achteras en de hybride module op de vooras, die beide kunnen worden gecombineerd met een intelligente 4WD-koppeling, dat de Hybrid CVT-tractor tot wel 260 pk kan overdragen.
Met E-CVT is de aandrijving hybride-elektrisch tot 75 kW, wat wordt geproduceerd bij slechts 1.100 tpm, waardoor onregelmatige aftakasbelastingen door werktuigen, zoals grote balenpersen, worden geëgaliseerd, en de rijsnelheid via de elektrische aandrijving wordt behouden. E-Shuttling brengt de tijd die nodig is om van richting te veranderen terug met 41 procent en het brandstofverbruik met 15 procent.
E-Steering versnelt de vooras tijdens snelle bochten op het land, en brengt de draaistraal terug met 15 om 20 procent sneller te manoeuvreren, terwijl E-Boost extra elektrisch vermogen biedt wanneer dat nodig is, als bijvoorbeeld is afgeremd voor een kruising, waarna de volledige rijsnelheid 25 procent sneller kan worden hersteld dan met een conventionele transmissie, met gebruik van supercondensatortechnologie waarmee elektrische energie die door de tractor wordt gegenereerd, wanneer bijvoorbeeld heuvelafwaarts wordt gereden, kan worden opgeslagen om te gebruiken wanneer dat nodig is.
Nieuwe functies op de Steyr Hybrid CVT
Een aantal van de andere functies die in de Hybrid CVT-tractor zijn opgenomen, zijn E-Torque Vectoring, dat het koppel, wanneer nodig, naar de voor- of achterwielen stuurt, voor een variabele 4WD. In het veld worden de voorwielen elektrisch aangedreven met dezelfde snelheid als de achterwielen voor een optimale tractie en minder slippen, voor een minimaal brandstofverbruik, bandenslijtage en bodem-/gewasschade. Dit betekent ook dat de vierwielaandrijving op de weg kan worden gebruikt, met meer grip zonder bandenslijtage/-schade of ongemak voor de bestuurder.
Een andere functie is E-Braking dat de tractor heuvelafwaarts op een constante snelheid houdt, terwijl de supercondensatoren elektrisch vermogen opslaan. E-Torque Filling vermindert de snelheidsvariatie die wordt veroorzaakt door harde/zachte stukken grond wanneer met werktuigen voor grondbewerking wordt gewerkt, voor een hogere rijsnelheid, meer comfort, een grotere nauwkeurigheid en een hogere doorvoer. Er is ook een E-Eco-modus die het brandstofverbruik met 5-10 procent verlaagt door de beste combinatie van elektrisch en CVT-vermogen tijdens lichte werkzaamheden. Tot slot bevat de tractor E-Implement-technologie, die via een standaard AEF-poort tot 75 kW bij 700 V levert, om de werktuigfuncties en, waar nodig, de wielen aan te drijven.
Bron: Steyr