Tekst en beeld: Seppe Deckx
Bij Karel Van Rooy uit Vorselaar arriveerde eind mei een nieuwe Joskin–mengmesttank uitgerust met alle mogelijke toeters en bellen. De Loonwerker ging ter plaatse om te weten te komen waarom een loonwerker kiest voor zo’n full option mesttank. Extra toelichting werd gegeven door Filip Cambré van dealer Gejaco.
Eigenlijk had Van Rooy een voorkeur voor een ander merk, maar omdat alles daar wat bleef aanslepen, konden ze hem bij Gejaco overtuigen om te kiezen voor een tank van Joskin. Het werd een Volumetra van 22.500 liter. Filip Cambré: “Karel kent onze service via de New Holland producten die hij reeds heeft. Het feit dat we op twee uur heen en weer kunnen rijden naar Joskin om onderdelen op te halen, zal ook wel meegespeeld hebben in zijn beslissing. Bovendien zit er bij Joskin heel wat kennis over het mestgebeuren. Zij bouwen veel tanks en hebben heel wat ervaring in het opbouwen en het gebruik van verschillende technieken. Bij problemen krijgen ze veel feedback vanuit de markt waardoor ze deze meestal snel kunnen oplossen.”
Full option
Er rijden al meerdere Volumetra–tanks in België, maar waarschijnlijk geen enkele die is uitgerust met zoveel opties als deze van Van Rooy. Cambré: “Van Rooy is een vrij grote klant voor ons en het is dan mooi als er zo’n tank kan worden verkocht. Je weet ook zeker dat die zeer goed zal worden onderhouden. Met de vorige tank reed de loonwerker dan ook 18 jaar. Voor ons betekent het toch ook een stukje uitstraling naar de andere klanten en loonbedrijven.”
Van Rooy: “Ik heb in deze bijzondere tijden toch wel even getwijfeld of de aankoop van zo’n tank de juiste beslissing was. Maar ze was meer dan een jaar vooraf besteld dus ik kon eigenlijk niet meer terug. Ik vind dat je je als loonwerker moet onderscheiden ten opzichte van de concurrentie en daarom koos ik voor een tank met zeer veel opties. De tank kost daardoor zelfs meer dan de trekker die ervoor staat. In vergelijking met de vorige tank zijn er veel meer functies. Dit maakt de bediening toch een stuk ingewikkelder dan ik op voorhand had gedacht. Voor mezelf lukte het uiteindelijk vrij snel om er vertrouwd mee te geraken, maar de vorige chauffeur kon er moeilijker mee overweg. Het is dan ook geen simpele ton meer.”
Uitschuifbare as en bandendrukwisselsysteem
De combinatie van een schuifas en een bandendrukwisselsysteem is toch wel vrij uniek volgens Filip Cambré. Van Rooy bevestigt: “Ook hier probeer ik me weer te onderscheiden ten opzichte van mijn collega’s. Ik had al een schuifas op mijn vorige tank en kon het ten opzichte van de klanten niet maken om hiervan af te stappen.”
Van Rooy koos voor een 3-asser: “Ik haal de mest op met deze tank en om in orde te zijn qua asbelasting, moet je dan toch wel naar drie assen gaan. Eigenlijk is de tank te duur om transport mee te doen, maar mede door de zeer kleine wegen hier in de buurt is aanvoer met een oplegger moeilijk. Deze tank is een beetje de gulden middenweg.”
Pendislide Pro sleepslangboom
De sleepslangboom is 15 meter breed. Van Rooy: “Ik had misschien nog wel breder willen gaan, maar omwille van de vele smalle percelen was dat geen optie. De Pendislide Pro biedt de mogelijkheid om te bemesten met een halve boom waardoor je overlap grotendeels vermijdt. De pomp is hydraulisch aangedreven waardoor de debietregeling wordt aangepast. Bij afsluiten van een halve boom, wordt er ook maar de helft van het debiet geleverd door de pomp. Dit is een groot voordeel ten opzichte van een mechanisch aangedreven verdringerpomp die hetzelfde debiet zou blijven leveren.”