Maar liefst drie John Deere-trekkers met flink wat uren op de teller draaien bij loonbedrijf Berkers uit het Noord-Brabantse Asten. Naast de imposante 8410, staan er nog een 7810 en een 7710. Bij elkaar goed genoeg voor 55.000 uren. Alle drie de trekkers worden door het loonbedrijf nog volop ingezet. Berkers ziet de trekkers nog als zogenoemde betrouwbare ‘piekperiode’ trekkers. “Alle drie de trekkers zijn bedrijfszeker. Ik kan ze gerust zonder zorgen van huis sturen”, aldus Pieter Berkers.
Loonbedrijf Berkers
Loonbedrijf Berkers voert sinds 1960 werkzaamheden uit rondom het kerkdorp Asten. Op dit moment is het bedrijf in handen van de twee zonen, Pieter en Mark Berkers. De meeste werkzaamheden doen zich voor bij veehouders, voornamelijk mest, gras en mais. Ook heeft Berkers een grondverzettak. Een belangrijke tak, het hele jaar rond. Sinds 2020 is het bedrijf ook actief in de uienteelt.
Het bedrijf heeft op dit moment acht John Deere-trekkers op de balans staan en vijftien werknemers in loondienst. Tegenwoordig willen de klanten het perfecte oogstmoment voor hun gewassen, met vijf hakselaars is dan iedere trekker en werknemer wenselijk. Typerend voor het bedrijf is de visie om alle tractoren in te zetten totdat ze echt helemaal versleten zijn. “Zolang het verschil tussen nieuw en oud nog te doen is, blijven de trekkers op het bedrijf”, vertelt Berkers. De ‘oude’ trekkers gaan niet elke dag op pad. De 8410, 7810 en 7710 worden ingezet bij speciale werkzaamheden.
John Deere 8140
De John Deere 8410 uit 2000 heeft 18.700 uren op de teller. De trekker is nieuw gekocht. Hij moest de 4850 vervangen, die op dat moment veel kilverwerk verrichtte. In het begin van zijn carrière heeft de trekker voor een 28 kubieke meter Veenhuis mesttank gehangen. Dit heeft maar een paar jaar geduurd, de 8410 is namelijk te langzaam als transporttrekker.
Opmerkelijk waren de banden van de 8410: voorop de Michelin MachXBIB 710/55R30 en achter de MachXBIB 900/50R42. “Michelin zocht een trekker met vermogen om een brede set banden te testen. Wij zagen dat wel zitten op de veengrond. Toen de banden versleten waren hebben we niet getwijfeld en er meteen exact dezelfde onder gestoken, zo goed zijn ze bevallen”, vertelt Berkers.
John Deere 7810
De John Deere 7810 wordt in 2001 nieuw gekocht, hij heeft op het moment van dit interview precies 18.000 uren op de teller. In die tijd was de 7810 een echte allrounder, hij kon met gemak alles aan. Momenteel hangt de 7810 standaard voor een drieassige Kurstjens carrier. Bijna iedere dag is de trekker onderweg. Hoofdbezigheid: containers wisselen bij klanten binnen de tuinbouwsector. “Al zijn het maar enkele uren per dag, we kunnen hem niet missen”, vertelt Berkers. “Ook rijdt hij aardig wat kuubs mais mee. Jaarlijks nog eens goed voor een kleine vijfhonderd uren.”
Pluspunten van de 7810 zijn, volgens Berkers, de PowerQuad versnellingsbak en de sterke motor. Minpunten zijn er niet. Bij 15.000 uren sneuvelde de turbo, die zorgde ervoor dat er behoorlijk wat motorische schade ontstond. Verder heeft de trekker geen grote mankementen gehad.
John Deere 7710
De laatste van de drie is de John Deere 7710. De trekker uit 2000 wordt in 2003 gebruikt gekocht door Berkers. De 7710 heeft bij aanschaf 2300 uren op de teller. In de eerste jaren hangt de trekker voor een dertig kubieke meter transporttank, tussendoor wordt hij ook wel ingezet als allrounder. De John Deere 7710 hangt tegenwoordig standaard aan de negen meter triple-maaier van het merk Kuhn. “Wij maaien in het seizoen met drie triple-maaiers, maar omdat de 7710 er standaard aan hangt, is hij de eerste die uitrukt”, aldus Berkers.
Heeft u ook zelf een machine of werktuig die flink wat uren op de teller heeft? Tip de redactie en mail naar deloonwerker@prosu.nl.
Tekst en beeld: Jens Kusters
HET HELE ARTIKEL LEZEN?
Je hebt zojuist een deel van een artikel uit het vakblad de Loonwerker gelezen. Meer van dit? Klik hier.