Tijdens de jaarlijkse persbijeenkomst afgelopen maandag kregen de aanwezige journalisten de Fendt 1050 Vario, het vlaggenschip van de nieuwe Fendt 1000-serie te zien. Deze serie, bestaande uit 4 modellen, is verkrijgbaar vanaf eind 2015.
De Fendt 1050 Vario is een imposante trekker van 3,6m hoog en 14 ton zwaar. Nieuwe banden met een maximale diameter van 2,35m brengen het trekvermogen over op de grond. Om dit trekvermogen te optimaliseren zijn de trekkers standaard voorzien van een bandendrukwisselsysteem waarbij de chauffeur al rijdend de bandendruk kan controleren en aanpassen. Samen met de onafhankelijk geveerde voorwielen zorgt die ook voor het nodige rijcomfort, zowel op het veld als op de openbare weg. De topsnelheid ligt op 60km/u.
De Fendt 1000-serie bestaat uit 4 modellen. de 1038 Vario (380 pk), 1042 Vario (420 pk), 1046 (460 pk) en de topper 1050 Vario met een vermogen van 500 pk. Deze vermogens worden gepuurd uit een MAN zescilindermotor met 12,4 liter inhoud. De motor is gekoppeld aan een doorontwikkelde Vario-transmissie die geschikt is voor vermogens tot +500pk.
Voor deze nieuwe serie heeft Fendt de bestaande X5-cabine verder ontwikkeld, waarbij werkcomfort en klimaatscontrole centraal stonden. Zo zijn er 16 ventilatieopeningen en blijft het dashboard parallel aan het stuur wanneer dit aangepast wordt aan de chauffeur. De zijvensters en de voorruit zijn 80mm langer geworden om een goed zicht te bewaren en ook de deur is 85mm breder geworden.
Aanvullend op de werklichten is de motorkap uitgerust met integraallichten die de trekker een indrukwekkende look geven.