De Loonwerker bekeek deze zomer samen met Laurens Smeyers, area manager Vlaanderen bij SDF Benelux, de nieuwe Deutz-Fahr 6135 C met RVshift. Deze nieuwe viercilinder behoort tot de 6C-serie die het Duitse merk in februari lanceerde. “De nieuwe serie bestaat uit drie modellen en drie mogelijke transmissies. De RVshift is helemaal nieuw ontwikkeld en een rechtstreeks antwoord op een duidelijke vraag vanuit de markt.“
Laurens Smeyers is area manager Vlaanderen bij SDF Benelux. Dit houdt in dat hij een link is tussen fabriek en dealers en die laatsten commercieel ondersteunt. We ontmoeten hem in Geel voor een testrit met de nieuwe 6135 C. “Het was de bedoeling om de nieuwe 6C-serie te tonen aan het publiek tijdens Agribex. Door de gekende omstandigheden hebben we deze serie in februari gelanceerd. Het is de bedoeling dat we tijdens onze roadshow deze serie en dan vooral de nieuwe RVshift zullen voorstellen.
De roadshow passeert bij zowat alle dealers in België en Nederland. Voor de lagere pk-klasses is dit toch wel de eyecatcher. Verder willen we de mensen ook kennis laten maken met de nieuwe 6230 HD met nieuwe transmissie. Vroeger was dit een ZF-transmissie, nu maken we die volledig in eigen huis. We willen de klanten kennis laten maken met de souplesse van de transmissies en de karakteristieken van de tractoren.”
Inspelen op vraag vanuit de markt
De 6C-serie kan dus uitgerust worden met drie verschillende transmissies. Het gaat om een powershift-transmissie, de RVshift-transmissie en de TTV-transmissie. “De powershift-transmissie is een gekende en nauwkeurige transmissie”, aldus Smeyers. “Als basis bestaat hij uit een mechanische transmissie met vijf versnellingen, twee- of drietraps Powershiftstanden en twee of vier groepen. De TTV-transmissie kennen we van de 6120, 6130 en 6140. Het is een traploze transmissie met een quasi oneindige keuze aan snelheden.
De RVshift is echt een nieuwe ontwikkeling. Die was nodig omdat klanten er gericht naar vragen. Ze willen echt een bepaalde versnelling kunnen selecteren om daarin te gaan werken.” Deutz-Fahr stelde vast dat er in Europa hiervoor een grote markt is. “Het specifieke transmissietype wordt veel verkocht en was dus voor ons een gat in de markt waar wij op in wilden spelen. Wij hadden al een handgeschakelde bak met powershift en dat was al een gegeerd product met de Comfort Clutch en de Stop&Go. Daarbij moet je niet meer ontkoppelen met de voet om van versnelling te wisselen, wel met de hand op de versnellingshendel. Eigenlijk leunt de nieuwe transmissie daarbij wel wat aan. Maar er is toch nog een verschil tussen een handgeschakelde bak en een volledige powershiftbak. Er zijn twintig versnellingen vooruit en zestien achteruit en alles is eenvoudig te bedienen met één joystick.”
Werk- en transportmodus
In de cabine zien we de nieuwe rijhendel. “Er is een basismodel maar hier zien we de advanced-versie. Hier zijn er drie jolly buttons voorzien voor vrije aanpassing van onder andere de cruise control. Je kan ook vooruit en achteruit programmeren of het motortoerental vastleggen. Je kan per versnelling op- of afschakelen maar er is ook een vrijgaveknop zodat je sprongen tussen versnellingen kan maken. Dit kan tot maximaal vijf versnellingen ineens en is uiteraard afhankelijk van de belasting. Er is een APS-knop voorzien voor de automatische powershift waardoor er automatisch wordt opgeschakeld tot de gevraagde snelheid. In het veld gebruiken klanten meestal een vaste versnelling omdat ze dan makkelijk kunnen op- en af schakelen van versnelling, op de baan vooral de APS-functie.
Bij transportwerkzaamheden in het veld is het handig om vanuit stilstand de versnelling automatisch te laten gaan. Daarnaast zijn er werkzaamheden waarbij snelheidsverschil door bijvoorbeeld inhouden op de wendakker of trekkrachtverschillen door bonte grond het mogelijk maken voor het systeem om de versnelling aan te passen.”
Er zijn een werk- en transportmodus waardoor je bijvoorbeeld kan bepalen dat de transmissie bij veldwerkzaamheden moet vertrekken in een bepaalde versnelling en maximaal mag opschakelen tot een vastgelegde versnelling (bijvoorbeeld van drie tot tien). Op de weg kan je dan een andere range instellen (bijvoorbeeld van acht tot twintig). Maar indien je bijvoorbeeld aan het aardappelrooien bent en je rijd naast een kiepwagen kun je gewoon in de transportmodus blijven. Bij zwaar trekwerk is een veldmodus beter omdat er een ander verzet gekozen wordt waardoor het koppel op de wielen toeneemt, denk bijvoorbeeld aan ploegen.
De gebruiken kan bepalen of hij van modus verandert. Wisselen tussen de twee gebeurt eenvoudig door een druk op de knop. In TTV-modus reageert de transmissie tussen nul en vijf kilometer per uur als een TTV in manuele modus. Zo kan je met een vast aftakas-toerental verschillende snelheden gebruiken. Uiteraard is er ook een cruise control-functie. Met de kruishendel kan je de fronthef gaan bedienen. Of een ventiel van achteraan naar vooraan dupliceren. Automatische in- en uitschakeling van de PTO is mogelijk.
Vaste kleuren
“We gebruiken nog altijd dezelfde kleurencombinaties: blauw voor hydrauliek, geel voor aftakas, oranje voor motormanagement en groen voor de hefinrichting. Vooraan is er een dubbelwerkend ventiel voor de hydrauliek, het hefvermogen bedraagt drie ton en de aftakas heeft een toerental van duizend toeren per minuut. Achteraan bedraagt het hefvermogen standaard vijf ton en met hulpcilinders verhoogt dit tot zeven ton. Daar zijn 540, 540 ECO en 1000 toeren mogelijk voor de aftakas. Je kan de tractor uitrusten met luchtberemming, twee mechanische en drie elektrische ventielen, Isobusstekker, power beyond, aanhangerremventiel en enkelwerkend ventiel.”
De tractor beschikt over een SDF 2.0-voorasvering die SDF zelf ontwikkelde. De dieseltank is geschikt voor honderdzestig liter, in de Adbluetank kan twaalf liter. De motor is een Deutz TCD 3.6 L04 Stage V-motor Dit laatste wordt gerealiseerd door adblue, DOC en DPF-filter. Verlichting kan in halogeen of LED. De trekker is niet alleen verkrijgbaar in de klassieke groene kleur maar ook in de zwarte Warrior-uitvoering. Naast Deutz-Fahr wordt de techniek ook geleverd in de Same-modellen, voorzien van een FARMotion motor.
Configuratiemogelijkheden
Deze 6C-serie is volgens Smeyers uitermate geschikt voor akkerbouwers en loonwerkers. “Je hebt in de eerste plaats ongelooflijk veel mogelijkheden om de trekker te configureren. De drie modellen hebben vermogens van 126 tot 143 pk. Dit laatste getal is het 135-model met boost. Er zijn de verschillende transmissies maar ook de mogelijkheid om te werken met een load sensing-pomp met een opbrengst van honderdtwintig liter is een voordeel voor de gebruiker. Toch is ook een tandwielpomp van negentig liter mogelijk. Voor mij is het een veelzijdige tractor. Je kunt er zelfs gps opzetten en er zit een module in om aan fleet-en datamanagement te doen.
Zo kan de gebruiker bijvoorbeeld de workflow in de gaten houden of de onderhoudscyclus controleren. Op moderne agrarische bedrijven wordt er meer en meer gebruik gemaakt van smartfarming en connected farming. Klanten vragen er echt naar. Om optimaal gebruik te kunnen maken van de systemen bieden wij daarom sinds dit jaar een cursus aan voor de klanten over gps- en trekkerinstellingen.
Trekker in de praktijk
Uiteraard mocht een testrit niet ontbreken. De test gebeurde enkel op de baan. Het soepele schakelen valt meteen op. Een andere opvallende meerwaarde is de ‘stop en go’-functie. Je moet als bestuurder niet ontkoppelen wanneer je op de remt duwt. Er is ook een bijkomende ‘advanced’ functie: als je je voet van de rem haalt, beschikt de 6135 C over een hold-functie. Geef je terug gas, dan kan je gewoon vertrekken. Deze functie is te vergelijken met de actieve stilstand die we ook bij steeds meer personenwagens zien. Voor nog meer veiligheid bij het stoppen en parkeren van de tractor, zeker op hellingen, is de RVshift-transmissie standaard uitgerust met een hydraulische parkeerrem. Deze beperkt bovendien de energieverspilling terwijl de trekker in beweging is tot een minimum.
Via snelstuur worden de bewegingen van het stuur gehalveerd, easysteer vermindert het aantal stuuromwentelingen substantieel. Ook opvallend is de korte draaicirkel van de tractor. De cabine voelt comfortabel aan. Dit is mede te danken aan de vernieuwde TopVision-cabine. Het zicht rondom is erg goed. Trillingen en geluid worden beperkt dankzij silent-blocks voor en mechanische vering achter aan de cabine.
De eerste tractoren worden momenteel uitgeleverd
Deze nieuwe trekker lijkt bij deze eerste kennismaking heel beloftevol. Er zijn heel wat mogelijkheden om de tractor naar eigen smaak te configureren. Als je niet dagelijks in een tractor zit, lijkt het misschien in eerste instantie alsof er enorm veel manieren zijn om de transmissie te gebruiken maar dat is net de troef. Iedere gebruiker kan hierdoor met deze trekker gaan werken naar zijn eigen smaak. Eens je zover bent, wordt het een multifunctionele, eenvoudige en comfortabele machine. Uiteraard moet deze tractor zich nog in de praktijk bewijzen. “Tijdens de roadshow reageren vele blij verrast over de soepelheid van de zwaarste grondbewerkings-werkzaamheden, zaaien, bemesten en het toepassen van beschermende gewasbehandelingen tot het oogsten of transport.
Dit is een artikel uit vakblad de Loonwerker. Wil je deze thuis ontvangen? Klik hier.
Tekst: Seppe Deckx
Beeld: Seppe Deckx en fabrikant