Trekker in de kijker: Case IH Puma CVX 230 EP

In september 2010 introduceerde Case IH Tier 4 / Fase IIIB motoren in de Puma CVX trekkers en ook breidde het merk het gamma naar onderen én naar boven uit. Het gamma werd bovendien opnieuw gerangschikt en startte vanaf toen met de Puma CVX 130 en liep door tot de Puma 230 CVX die de 225 CVX met Fase IIIA motor opvolgde. De nieuwe Puma CVX reeks kreeg bovendien een meer uitgesproken boost mee in de vorm van de EfficientPower (EP) technologie.

Op Agriflanders in januari 2011 kon het publiek en de Benelux pers kennismaken met de nieuwe Puma CVX serie. Één van de belangrijkste wijzigingen, ingegeven door de Tier 4 / Fase IIIB emissienormen, was de nieuwe motorenreeks met SCR-technologie. AdBlue tanken was vanaf dat moment plicht. Voor de grotere akkerbouwers, veehouders en voor de loonwerkers was er ook goed nieuws: de introductie van een nieuw topmodel, de Puma CVX 230. Met nominaal 167 kW / 228 pk vermogen in eerste instantie niet direct de overtreffende trap ten opzichte van zijn voorganger: de Puma CVX 225 met 165 kW / 224 pk. De EfficientPower (EP) technologie geeft de motor nominaal 192 kW / 261 pk en maximaal zelfs 198 kW / 269 pk mee. Het koppel bij 1.500 tpm bedraagt zonder boost maximaal 1.089 Nm en met boost maximaal 1.160 Nm. Een stijging van respectievelijk 139 en 135 Nm. Verantwoordelijk voor deze waarden is een 6 cilinder 6,7 liter grote FPT motor.

Vernieuwde CVT transmissie
De vernieuwde Puma CVX reeks kon eveneens rekenen op ene vernieuwde CVT transmissie ontwikkeld en gebouwd in de Antwerpse fabriek van het concern. Met deze CVT transmissies met twee (voor de SWB-modellen) of vier (voor de LWB-modellen) groepen en mechanische overbrengingsverhoudingen kan maximaal 50 km/u worden gereden. Één dubbele natte koppeling schakelt de gehele transmissie. De kruipfunctie vanaf 20 m/u is geïntegreerd en het Automatisch Productiviteits Management (APM) zorgt automatisch voor verlaagde motortoerentallen als het vermogen niet gevraagd wordt, aftakaswerk uitgezonderd. De actieve stilstandregeling draagt bij aan minder slijtage van remmen en koppeling.

Brandstofbesparing door SCR-technologie
Volgens Case IH gaat de vernieuwde Puma CVX reeks zuiniger om met brandstof als gevolg van de overstap op Fase IIIB motoren met SCR uitlaatgas nabehandeling en EP technologie. Hiermee claimde de fabrikant dat dieseltank van 395 liter en de AdBlue tank van 48 liter van de Puma 230 CVX minder vaak bijgevuld hoefden te worden. “Voor € 1 AdBlue bespaart u tot wel € 7 diesel brandstof!” valt er te lezen in Case IH’s Farm Forum magazine van begin 2011. Die bewering werd kracht bijgezet door het Duitse DLG-instituut in Groß-Umstadt (D.) dat de nieuwe Puma CVX 160 EP, Puma 215 EP en de Puma CVX 230 EP aan de DLG PowerMix-test onderwierp. Volgens Case IH presteerden alle drie trekkers als beste in hun klasse waarbij de Puma 230 CVX een specifiek brandstofverbruik van 261 kg/kWh aan de dag legde (exclusief AdBlue verbruik overigens). Controle over de AdBlue hoeveelheid aan boord en de prestaties van de SCR technologie verloopt via het display in de B-stijl. Via pictogrammen wordt de chauffeur gewezen op onder meer een lege AdBlue tank, slechte AdBlue kwaliteit en op eventuele storingen in het SCR systeem.

Bediening en GPS
De bediening van de Puma 230 CVX verloopt grotendeels via de zijconsole met daarin de Multicontroller hendel. Zo kun je ermee drie rijsnelheden voorprogrammeren die je vervolgens op kunt roepen. De agressiviteit van de transmissie is ook in drie stappen in te stellen. Het motortoerental regel je met het rijpedaal of via handgas. Met de dubbele Eco Drive handgashendel gebruik je de linker hendel het minimale motortoerental en met de rechter het maximale motortoerental.

Optioneel konden gebruikers kiezen voor de AFS 700 terminal die tegelijkertijd dienst kan doen als terminal voor de stuurautomaat (automatische GPS-geleiding). De Puma 230 CVX kreeg af fabriek de voorbereiding voor deze stuurautomaat mee zodat installatie van het Advanced Farming System achteraf eenvoudig is. Vooruitstrevende klanten konden de stuurautomaat ook direct als af fabriek laten leveren.

Wilt u meer lezen over deze trekker? Neem dan snel een abonnement op De Loonwerker!

 

%d bloggers liken dit: