Terugblik: Deutz DK 60 BULLDOZER

KRACHTIGE GRONDSCHUIVER MET LANGE STAAT VAN DIENST

In de jaren 50 was Deutz één van de toonaangevende tractormerken in Duitsland. Het toenmalige succesvolle tractorgamma bestond niet alleen uit standaardtrekkers, maar ook uit een aantal rupstrekkers die initieel bedoeld waren voor landbouwdoeleinden. Al snel bleek de interesse vanuit de industrie groter te zijn en kregen de Deutz-rupstrekkers een dozerblad waaruit de Deutz DK 60 B-bulldozer ontstond.

In 1958 plaatste de landmacht van de toenmalige Bondsrepubliek Duitsland een bestelling voor een aangepaste versie van het standaardmodel DK 60 B.  In 1961 volgde een tweede order van een gemoderniseerde versie van de DK 60 B die de typeaanduiding DK60 BB meekreeg. In totaal werden er 350 stuks van de DK60 BB gebouwd. De DK60 BB bleef in productie tot in 1963.

Dubbel inlaatsysteem

“Ondanks de respectabele leeftijd van de Deutz DK 60 BB is het een bulldozer waarmee je mits de nodige voeling, snel en precies kan werken”, aldus machinist Joachim Van Hoecke.

De DK60 BB was uitgerust met een Deutz luchtgekoelde motor met een inhoud van 5.322 cm³ en dubbel inlaatsysteem. Enkel de modellen voor militair gebruik waren hiermee uitgerust om in extreem koude omstandigheden optimaal te kunnen werken. Dit systeem houdt in dat er per cilinder twee inlaatluchtkanalen zijn. Eén gewoon kanaal en één die door het uitlaatkanaal passeert. Deze twee kanalen worden van elkaar gescheiden met kleppen die zich automatisch instellen naar gelang de temperatuur van de aan te zuigen inlaatlucht. Zo krijgt de motor altijd lucht binnen met een juiste temperatuur om het maximale rendement te behalen.

De gerenommeerde viercilinder F4L 514 die 65 pk leverde bij 1.800 omw/min was dezelfde motor die werd toegepast bij de Deutz-tractortypen F4L 514/4 en F4L 514/5. De aandrijflijn was voorzien van een Voith-vloeistofkoppeling 422 die later ook werd toegepast in de Fendt Favorit 600-serie en in bepaalde modellen van International en Schlüter. Het rijden gebeurt middels een algemeen koppelingspedaal, 5 versnellingen vooruit en 3 versnellingen achteruit en een hendel vooruit of achteruit. Om te sturen is er per kant een ontkoppelingshendel. Verder is er nog een hand- en voetgas en de bedieningshendel voor het mechanisch verstelbaar duwblad met sleepfunctie.

 Betrouwbare partner
De Deutz DK60 BB is eigendom van grondwerken Van Hoecke uit Maldegem (Oost-Vlaanderen) en werd in 1989 aangekocht door Hugo Van Hoecke bij een containerdienst te Roeselare.

Grondwerken Van Hoecke werd in 1987 opgericht door Hugo Van Hoecke, die vooraf de nodige ervaring had opgedaan als kraanman in de wegenbouw. De Deutz DK60 die afkomstig is van het Duitse leger wordt door grondwerken Van Hoecke vooral ingezet voor het openen van steenpuin en teelaarde op de grotere percelen. Sinds 2000 zet zoon Willem Van Hoecke de activiteiten verder, bijgestaan door kleinzoon Joachim die sedert 2013 actief is binnen het familiebedrijf. Van Hoecke focust vooral op teelaarde en aanvulgrond leveren, zand- en wegenverharding en het leveren en plaatsen van regen- en septische putten.

“Aangezien hij de enige bulldozer is op ons familiebedrijf, maar vooral door zijn lange staat van dienst voor het verplaatsen van grond, vlakken of ophogen van terreinen is hij stilaan aan vervanging toe”, vertelt Joachim. Maar hij voegt er onmiddellijk aan toe: “Hij zal nooit verkocht worden en ooit staat hem nog een grondige opknapbeurt te wachten. Sterke punten van onze DK60 is de transporteerbaarheid, de wendbaarheid en zijn veelzijdigheid. Ondanks zijn leeftijd en de volledige mechanische bediening kan ik er heel nauwkeurig terreinen fijn mee nivelleren.  De bulldozer bestaat enkel uit mechanische techniek, wat ervoor zorgt dat hij oerdegelijk en makkelijk te onderhouden is. Als er iets stuk is, kunnen we het zelf herstellen, dat is voor ons een zeer belangrijk punt. We hebben immers een hekel aan machines vol elektronica, waar we zelf niets meer kunnen aan doen.”

“De modellen voor de Bundeswehr waren standaard uitgerust met een Frisch-planeerschild en met een zware lier achteraan. De mechanische Frisch-lieraandrijving zorgt ervoor dat de bull in slechte terreinomstandigheden andere voertuigen door het slijk kan verplaatsen of zichzelf kan verhelpen als er bomen of ankerpunten in de buurt zijn. Gelukkig moeten we de lier zelden of nooit inzetten”, verklaart Joachim.

Op onze vraag of er echt geen zwakke punten zijn aan de BK60 moet Joachim niet lang nadenken. “Er is maar één nadeel aan de machine. Er staat geen volledig gesloten cabine op. Het is dus best een dikke jas aan te trekken wanneer er wordt uitgerukt in de winterperiode”, besluit Joachim.

Deutz en rupstrekkers
Toen Deutz in 1953 te Keulen een 60 pk sterke rupstrekker voorstelde, waren zowel de Deutz-dealers en de gespecialiseerde landbouwpers verrast. KHD had in tegenstelling tot zijn grote concurrenten Lanz en Hanomag helemaal geen  ervaring met de verkoop en de serieproductie van rupstrekkers, anderzijds had Deutz wel een heel sterke reputatie op het gebied van landbouwtrekkers. Het ontwerp van de “Raupenschlepper 60” was bedoeld voor landbouw- en bosbouwdoeleinden en had daarom ook geen dozerblad. In 1955 volgden de typen DK 60 en DK 90 die uitgerust waren met een Frisch-dozerblad en daardoor als bulldozer konden worden ingezet bij de Duitse wederopbouw.  Want door de Tweede Wereldoorlog moest veel infrastructuur zoals bruggen, wegen en spoorwegen, fabrieken en gebouwen hoogdringend worden aangepakt. In de jaren 60 vernieuwde Deutz de rupsmodellen regelmatig en in 1966 introduceerde men de DL 1250 P die een echte trendsetter werd door zijn achteraan geplaatste motor van 115 pk. In 1974 besliste KHD de productie van bulldozers stop te zetten om zich volledig te focussen op de uitbouw van het gamma Deutz-trekkers en de Fahr-ruwvoederwinningsmachines.

 

Dit artikel verscheen eerder in “De Loonwerker 01/2018”, hebt u nog geen abonnement? Surf dan snel naar onze Agroshop!

Tekst: Jan Ebinger Beeld: Jan Ebinger & grondwerken Van Hoecke

 

%d bloggers liken dit: