INTERPOM | PRIMEURS, dé indoor vakbeurs voor de hele aardappel-, groente- en fruitbranche (AGF) in
Europa, vindt plaats van zondag 23 tot en met dinsdag 25 november 2014 in Kortrijk Xpo (België). Op twee maanden van de opening is de vakbeurs opnieuw groter dan de vorige keer en zo goed als uitverhuurd.
INTERPOM|PRIMEURS bevestigt hiermee haar unieke status als meest gespecialiseerde indoor vakbeurs waar de volledige keten aanwezig is: van teelt tot en met verwerking en vermarkting. De komende editie belooft haar bezoekers een bijzonder compleet aanbod voor al wie de evoluties en nieuwigheden binnen de sector wil volgen.
INTERPOM|PRIMEURS zo goed als uitverhuurd.
INTERPOM | PRIMEURS blijft groeien en wordt duidelijk internationaler. Op vandaag zijn 250 exposanten uit 13 landen ingeschreven en is de standenoppervlakte opnieuw gestegen met 12% t.o.v de editie 2012. Zo goed als alle beschikbare standen zijn verhuurd.
INTERPOM|PRIMEURS neemt hiermee het volledige beurzencomplex met 6 hallen van Kortrijk Xpo
in en staat garant voor een compleet en vooral gespecialiseerd aanbod voor alle professionals uit de volledige AGF-keten: telers, loonwerkers, verwerkers, verpakkers, aankopers en handelaars van verse en verwerkte aardappelen, groenten en fruit uit heel Europa, en ook steeds meer uit andere continenten. De vorige editie klokte af met 17.678 bezoekers (+25,7% tov 2010) uit 36 landen wereldwijd. Ook dit jaar verwacht de organisatie opnieuw een sterke bezoekersopkomst.
‘TOGETHER FOR SUSTAINABLE GROWTH’
Beursthema als stimulator voor een strategisch duurzaamheidsdenken doorheen de hele keten.
In de aardappel- en groentesector worden heel wat acties rond ‘duurzaamheid’ opgezet. Dit is o.m belangrijk om ook onze volgende generaties te kunnen voorzien van kwalitatieve en lekkere producten. INTERPOM|PRIMEURS wil de bewustwording rond duurzame groei vergroten door concrete cases van firma’s uit de branche voor te stellen. Met het beursthema ‘together for sustainable growth’ kunnen exposanten in de verf zetten wat hun bedrijf doet met één of meer van de 3 duurzaamheidspijlers: ’People, Planet & Profit’. De projecten van deze bedrijven worden opgenomen in een ‘duurzaamheidstraject’ op de beursvloer enonderstrepen het belang van nieuwe inzichten en innovaties om een duurzame groei in de sector te verzekeren. Een wandeling doorheen dit parcours wordt ongetwijfeld een waardevolle bron van inspiratie.
EIGEN ONTWIKKELDE INNOVATIES VAN AARDAPPELTELERS IN DE KIJKER VIA INNO POTATO AWARD
De derde editie van de Inno Potato Award beloont via een wedstrijdformule de toepassing van innovaties op het landbouwbedrijf. Drie Vlaamse en drie Waalse aardappeltelers presenteren eigen ontwikkelde innovaties aan collega’s uit de sector. De namen van de laureaten en hun projecten worden eind oktober bekend gemaakt op www.innopotato.be.
De vakjury heeft alvast 50% van het puntentotaal toegekend, over de overige 50% beslissen de bezoekers van INTERPOM|PRIMEURS op de twee eerste beursdagen.
De prijsuitreiking vindt plaats op dinsdag 25 november om 12u in aanwezigheid van de gewestelijke landbouwministers in de hal 6 van Kortrijk Xpo.
SEMINARIES OVER CAMPAGNES ROND AARDAPPELEN & UITWISSELBAARHEID KWALITEITSSYSTEMEN
Generieke promotie voor aardappelen Zowel in Vlaanderen als Wallonië heeft de aardappelketen een rijke ervaring in promotie van verse aardappelen opgebouwd. Daarbij komen zowel de binnenlandse als exportmarkten aan bod. Via Vlam en Apaq-W worden reclamecampagnes ontwikkeld met als doel de
Belgische algemene aardappelconsumptie bij de consument te stimuleren. Zowel Vlam als Apaq-W presenteren tijdens een seminarie hoe dergelijke campagnes worden ontwikkeld en welke concrete resultaten het oplevert.
Daarbij zal ook het British Potato Council, de Britse evenknie van Vlam / Apaq-W, haar eigen campagne presenteren en de impact ervan. Daarnaast wordt de nieuwe Belgische campagne voorgesteld voor verwerkte aardappelen. De Belgische aardappelverwerking heeft zich recent ontwikkeld tot de grootste exporteur ter wereld van diepvriesfriet: de Belgische aardappelproducten bereiken steeds meer consumenten uit alle continenten.
De echte ‘Belgische friet’ onderscheidt zich van deze van andere producenten op basis van smaak, beleving en authenticiteit en vormt de basis voor de nieuwe promotieactie: ‘Belgische aardappelproducten uit het land van de friet’.
Datum en locatie:
Maandag 24 november 2014 van 14u tot 15u30 in het Kortrijk Xpo Meeting Center (toegang via hal 6).
Uitwisselbaarheid van kwaliteitssystemen voor AGF producenten
De Belgische plantaardige sector pakt reeds meer dan een decennium uit met Vegaplan, een
kwaliteitssysteem voor voedsel- en plantenveiligheid en milieu dat zowel door de overheid als de afnemers erkend wordt. Opvallend daarbij is de ‘bottom up-aanpak’, waarbij ook de primaire sector samen werkt met de afnemers aan de uitbouw van dit systeem. In 2014 kreeg de Vegaplan-standaard een nieuwe invulling met de integratie van het luik duurzaamheid en IPM (Integrated Pest Management–
geïntegreerde gewasbescherming). Zo werd het Vegaplan-certificaat een voorloper in de wereld als garantie voor een duurzame en veilige teelt en productie van plantaardige producten. Maar aardappelen en groenten stoppen niet aan de landsgrenzen, vandaar de uitwisselbaarheid met kwaliteitssystemen uit de belangrijke buurlanden. Zo erkennen het Nederlandse voedselveiligheidscertificaat
aardappelen en akkerbouw, het Duitse QS en het Belgische Vegaplan elkaar. Hiervoor is een structureel overleg tussen deze partners opgestart. Hoe deze internationale samenwerking verder evolueert vormt het onderwerp van een internationaal seminarie.
Datum en locatie:
Maandag 24 november 2014 van 9u30 tot 10u30 in het Kortrijk Xpo Meeting Center (toegang via hal 6).
Dynamisch ontmoetingsplatform voor groeimarkt
Vanuit haar uitvalbasis in Kortrijk (Xpo), vindt de vakbeurs plaats in een dynamische en groeiende AGF markt. INTERPOM|PRIMEURS is zonder meer dé plaats bij uitstek om contacten te leggen of te versterken met collega’s en leveranciers uit binnen- en buitenland, om van gedachten te wisselen en om informatie te delen in een sector met een duidelijke toekomst.