Scania-motor in vernieuwde zeefbandrooier Dewulf Kwatro

Dewulf – specialist in de bouw van rooimachines voor aardappelen en wortelen – heeft de zelfrijdende zeefbandrooier Kwatro voor 2016 ingrijpend veranderd. Voor de tweede generatie van de Kwatro luisterde het bedrijf uit Roeselaere aandachtig naar de professionele gebruiker in het veld. Ook nu weer zit er een Scania-motor in de Kwatro. Dewulf gebruikt trouwens uitsluitend Scania-motoren voor zijn zelfrijdende rooiers.

Sinds de overname van Miedema – specialist op gebied van poten, transporteren, inschuren en sorteren van aardappelen – behoort de Dewulf Group tot de wereldwijde top binnen dit segment van landbouwmachineproducenten. Zowat 26% van de machines vindt zijn weg in de thuismarkt – België en Nederland, 74% wordt geëxporteerd. De belangrijkste exportmarkten zijn Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Maar ook Latijns-Amerika, Rusland, China en Zuid-Afrika worden steeds belangrijker.

“Dat is ook een van de redenen waarom we nog uitsluitend Scania-motoren in onze zelfrijdende rooimachines inbouwen”, zegt Marketing & Communications Manager Jordy Vandecappelle. “Scania heeft wereldwijd een uitgebreid dealernetwerk waar je kan op terugvallen. Bovendien heeft de Zweedse motorenbouwer dankzij de ervaring met de vrachtwagen- en busmotoren de knowhow in huis om industriële motoren te bouwen die voldoen aan de strengste emissienormen. Voor ons is dat Stage IV.”

Scania DC13
De Kwatro van Dewulf is op de eerste plaats een aardappelrooier maar door zijn modulaire bouw kan deze ook ingezet worden voor het rooien van verschillende groenteteelten zoals industriewortelen, witloof, uien, knolselder… De rooier is uitgerust met een Scania DC13 Stage IV van 500 pk en valt binnen de MIA/VAMIL regeling in Nederland.

Het onafhankelijk opgestelde koelpakket met hydraulische ventilator zorgt voor meer flexibiliteit en brandstofbesparing. De motor voldoet aan de meest strenge emissienormen. Het toerental wordt op de weg beperkt tot 1.550 toeren per minuut en het normale werkbereik ligt afhankelijk van de noden tussen de 1.250 en de 1.750 toeren per minuut.

“Op die manier koppelen we grote prestaties aan een lager verbruik”, zegt Jordy Vandecapelle. “Voor een vlotte toegankelijkheid hebben we de motor dwars geplaatst. Daardoor kunnen de dagelijkse controles snel gebeuren en kan er makkelijk worden getankt. Zo verliest de klant een minimum aan tijd in de drukke oogstperiode. Want dat is nu eenmaal eigen aan deze machines. Ze worden maar enkele maanden per jaar gebruikt maar in die periode staan ze nauwelijks stil. Betrouwbaarheid is dan ook essentieel.”

Rupsen
Ook bij de vernieuwde Kwatro blijft Dewulf trouw aan het concept van het frontaal rooien. Doordat de rooi-unit voor de rupsen gepositioneerd is, blijven de aardappelruggen ongeschonden en heeft de rooier een uitmuntende stabiliteit. Hierdoor kan ook in natte omstandigheden langer worden gerooid. De integraalloofklapper heeft een uitgekiende klepelverdeling met een hoge zuigkracht. De zeefweg bestaat uit een opeenvolging van een graafmat en twee zeefkettingen zonder vernauwingen. Hierdoor stijgt het zeefoppervlak met maar liefst 11%.

De vernieuwde Kwatro – die begin 2016 in productie ging – weegt 15% minder dan zijn voorganger en heeft een uitstekende gewichtsverdeling en garandeert daardoor een perfect egale bodem met een minimale bodemdruk. De stuuruitslag achteraan is vergroot tot 60° en dat maakt de rooier opmerkelijk wendbaar, zelfs op de kleinste percelen. De trekkracht kan per rupsband/wiel worden aangepast zodat er haast altijd kan worden gerooid, zelfs in de slechtste omstandigheden en weertypes.

%d bloggers liken dit: