Rij-impressie: Steyr Terrus CVT

Op Agritechnica stelde Steyr de Terrus voor aan het publiek. Deze nieuwe trekker komt uit in 2 type-aanduidingen, de 6270 Terrus CVT met 271 pk nominaal motorvermogen en de 6300 Terrus CVT die 300 pk produceert. Op Agribex was de Terrus ook te zien op de stand van Case-IH/Steyr, en na afloop van de beurs gingen we langs bij dealer The Ponderosa in Nazareth om deze nieuwe krachtpatser in de Steyr-kleuren eens aan de tand te voelen.

De techniek
SIZED_IMG_7803
De Terrus heeft een FPT motor van 6,7 liter onder de motorkap zitten. Deze motor maakt gebruik van de Hi-eSCR technologie en voldoet aan de Stage IV emissienorm. De motor is gekoppeld aan een CVT-transmissie met 4 mechanische overbrengingsverhoudingen vooruit en 2 achteruit. Het load-sensing hydraulische systeem heeft een maximale opbrengst van 220 l/min, de lift achteraan heft maximaal 11.058 kg, vooraan is dit maximaal 5.821 kg.De aftakas is elektronisch schakelbaar in 4 snelheden (540/540E/1000/1000E).

 

De baan op…
SIZED_IMG_7807
De geveerde cabine van de Terrus is een comfortabele werkplek, dat wordt direct duidelijk wanneer je in de lederen chauffeurszetel plaats neemt (deel van het Aktive-Luxury pakket). Het stuur ligt aangenaam in de hand, de zetel is ergonomisch gevormd en de bedieningen kunnen aangepast worden aan de armlengte van de bestuurder. Het zicht naar buiten is ruim zonder echt storende elementen. De uitlaat aan de rechter A-stijl neemt een klein beetje zicht naar die hoek weg, maar dat went snel. De Steyr Terrus is uitgerust met Reactive Steering, waardoor het stuurwiel automatisch terug komt naar de 0-positie, vergelijkbaar met een personenwagen. Dit was even wennen maar maakt het rijgedrag op de weg veel rustiger. Voor gebruikers die veel transport moeten doen is dit zeker een pluspunt. Het geluidsniveau in de cabine is zeer laag, 69 dB(A), wat bij transport aangenaam is, maar in het veld zou de motor iets beter hoorbaar mogen zijn. De Terrus reageert zeer snel op de bedieningshendel en verbaasde positief op het gebied van acceleratie. Afhankelijk van de instelling van de versnellingsbak is deze acceleratie minder maar wordt de kracht beter naar de bodem overgedragen. Een fout ingesteld remsysteem maakte van de eerste veiligheidsdrempel een harde hindernis maar na een druk op de knop was dit heuvel opgelost en vertraagde de trekker zoals het hoort. De volgende veiligheidsdrempels waren dan ook niet meer dan rimpels in de weg. De trekker heeft imposante afmetingen maar voelt zo niet aan op de weg. In het veld voel je echter wel dat het een grote trekker is die doet waar hij gemaakt voor is.

Wil je deze trekker zelf eens testen? Neem dan contact op met de invoerder of je lokale dealer.

%d bloggers liken dit: