Uit de oude doos van…. de familie Dutrieux

In de 30 jaar lange  geschiedenis van De Loonwerker werden al heel wat primeurs voorgesteld. In het decembernummer van 2014 brachten we de  PRO DX 4  als scoop. Deze zelfrijder gebouwd in het Waalse Clermont door de firma Gilles had al een hele voorgeschiedenis achter zich. Het verhaal begint zestig jaar geleden bij Jean Dutrieux ( Agri-Service ) die in 1955 een zaak opstartte als loonwerker en constructeur. Hij voerde bijna alle werkzaamheden uit, maar specialiseerde zich vooral in de bietenoogst en ruwvoederwinning.

Jean was echter ook een innovatief man en construeerde in 1979 zijn eerste getrokken bunker bietenlader, de Agri 2000. De microbe om zelf machines te construeren gaf Jean door aan zijn zonen. Samen met zoon Thierry bouwde hij, toen deze nog maar 14 jaar was, een eerste machine om bieten af te voeren in natte omstandigheden.

Door de jaren had het bedrijf een uitgebreide kennis in het produceren van landbouwmachines opgebouwd. Dit was ook de mensen van Cockerill Sambre ( het huidige Arcelor Mittal) niet ontgaan. Naast de staalproductie wilde men zich ook richten op de landbouw.  In 1983 werd daarom een dochtermaatschappij opgericht onder de naam HSI. De machines werden in samenwerking met Dutrieux geconstrueerd en verkocht onder de naam HSI 3012. De productie en samenwerking werd echter stop gezet na een serie van 10 machines en de merknaam werd opgedoekt. In 1995 bouwde men ten huize van Dutrieux de laatste gerelateerde bietenmachine de PRO TX.

Midden de jaren 80 boomde de maïsteelt. Een eerste hakselmachine werd gebouwd op basis van de zelfgebouwde bietenafvoerder en werd voorzien van een Pöttinger MEX V-hakselaar.

In  samenwerking met de firma Meulemeester uit Lens bouwde men in 1991 de Sil Queen-bunkerhakselaar. Jean Dutrieux werkte nog mee aan het chassis van deze indrukwekkende hakselaar, maar hij heeft spijtig genoeg het eindresultaat niet meer kunnen zien, door zijn vroegtijdig overlijden.

Het was in deze periode dat de  eerste PRO DX (Professionnel Dutrieux) het levenslicht zag. Deze was voorzien van een V8 Iveco-motor van 520 pk en een bunker van 32 m³. Maar alles kan altijd beter, vond men bij Dutrieux. In 1998 startte men met de bouw van de PRO DX II. Deze keer werd de machine voorzien van een Caterpillar 3408-motor die zo’n 640 pk leverde. De bunkerinhoud werd vergroot tot ruim 40 m³. Indrukwekkend was de hondengangsturing, waardoor de bodemstructuur werd gespaard.

In 2009 werd de derde en laatste zelf gebouwde PRO DX afgewerkt. Deze 800 pk sterke machine met een bunker van maar liefst van 45 m³ bleef altijd doorgaan zelfs in extreem natte maïspercelen. Men hakselde hiermee jaarlijks zo’n 1000 ha in 2 ploegen. De PRO DX had een enorme capaciteit en in 2014 ging dan ook een droom van de familie Dutrieux in vervulling, toen de PRO DX in serieproductie ging. Dit kon door in zee te gaan met de firma Gilles, die geleid wordt door de familie Van Goey.

En zo blijft de kennis en de herinnering aan Jean Dutrieux, een loonwerker-constructeur in hart en nieren verder leven in de PRO DX.

Tekst en beeld: Landbouwenmachines.be  

Bewaren

%d bloggers liken dit: