In 2018 startte Deroo Constructie met de ontwikkeling van wat later de Cap-terre werd genoemd. Deze reinigingsunit die op een hooglosser aangebouwd kan worden, heeft als doel om tijdens het overladen van producten zoveel mogelijk residu, vooral aarde, af te scheiden. Op die manier transporteer je een maximum aan eindproduct. Loonbedrijf Deroo uit Westvleteren werkte samen met Deroo Constructie om tot de huidige versie te komen. “De Cap-terre levert winst op voor alle partijen: landbouwer, loonwerker en fabriek.”
Bram Deroo en zijn twee broers runnen het loonbedrijf, en zijn neven van Brecht Deroo die Deroo Constructie leidt. De bedrijven staan volledig los van elkaar maar de familieband maakt het net iets makkelijker om samen te werken. Brecht Deroo: “Bij het ontwikkelen van een nieuw product weet je dat het niet vanaf dag één perfect zal werken. Je hebt dus een partner nodig die het prototype op de proef kan stellen, die dichtbij zit en waar het vertrouwen tussen beide partijen goed zit.”
Plezier om mee te werken
In 2018 mistte loonbedrijf Deroo voor het reinigen van aardappelen, wortelen of pastinaak een bedrijfszekere oplossing. “We vonden in het toenmalige marktaanbod niet echt onze zin”, zegt Bram Deroo. “We zochten dus een andere oplossing en ook Brecht pikte signalen op vanuit de markt dat er vraag was naar iets nieuw.” We startten dus vanaf een wit blad om te komen tot een unit die eenvoudig maar efficiënt is. Bram: “Bij de eerste versie viel de grootte van de bak tegen. Het systeem werkte zodanig goed, dat onze bak vol was voordat we een volledige vracht gelost hadden. Bij het huidige model is die bak dus een stuk groter geworden. Doorheen het ontwikkelingsproces werd ook het gebruiksgemak voor de chauffeur serieus verhoogd. Er is bijvoorbeeld een automatische snelheidsregeling van de bunker. Via een afstandsbediening kan de chauffeur vanop de vrachtwagen alle functies bedienen: omhoog brengen van de bunker, deur openen, helling aanpassen en starten van het uitdraaien. Het is eenvoudig, proper en gebruiksvriendelijk, echt een plezier om mee te werken als chauffeur.”
Altijd discussie over tarra
De helling van de reinigingsband bepaald de reinigingsgraad van het product. De properheid van het product is moeilijk uit te drukken. “We zien wel hoeveel tarra we niet moeten transporteren, dus we weten dat het eindproduct veel properder is. Op het bedrijf hebben we meerdere rooiers en twee Cap-terre’s en dus kunnen we niet met iedere rooier een reinigingsunit meesturen. We zien dan duidelijk het verschil. Ook klanten zien dat. In de eerste fase hebben wij als loonwerker de investeringskosten gedragen want we moesten de unit nog leren kennen. Deze unit levert winst op voor alle partijen want over tarra is er altijd discussie. In de eerste plaats is de tarra correcter te bepalen bij lagere percentages. Tegenwoordig rekent de afnemer bovendien een grondboete aan, deze kan oplopen tot honderd euro per vracht. En in het bijzonder is het, in tijden van phytoreductie, aan te raden om de aarde niet van het ene perceel naar een ander te brengen om verspreiding van hardnekkige onkruiden niet te stimuleren. Denk maar aan knolcyperus die we ondertussen teveel op onze velden terugvinden. Wanneer het rooien vlot gaat en er dus geen verontreiniging in het product zit, kunnen we de band vlak afgestellen tijdens het overladen, wat resulteert in een overlaaddebiet gelijk aan een overlaadwagen zonder reiniger.”
Monteren aan nieuwe en bestaande hooglossers
De Cap-terre is eenvoudig te monteren aan nieuwe of bestaande hooglossers. “Afhalen gebeurt door het losmaken van snelkoppelingen en enkele bouten. Daarna kan je met een heftruck de unit wegnemen. In anderhalf uur ben je daarmee klaar. Dat was voor ons ook een expliciete vraag bij het eerste exemplaar. Moest er toch iets mislopen, moesten we de unit snel kunnen verwijderen om verder te kunnen werken zonder. Maar we hebben dat nog niet nodig gehad.”
Bij loonbedrijf Deroo hebben ze nu twee van deze reinigingsunits, het prototype en het eerste productietype. “We zetten in het seizoen tot vijf wagens in, dus we overwegen zeker de aankoop van nog enkele Cap-terre’s”, aldus Bram. “De reinigingsunit staat volgens mij helemaal op punt maar voor mij mag de bunker waarin de aarde opgevangen wordt, nog groter. Bij een drieasser willen we toch graag een volle vracht kunnen reinigen, ook bij veel tarra.” Volgens Brecht is het een hele uitdaging om de bunker nog groter te maken zonder dat die te laag of te ver komt. “Je moet een afweging maken tussen volume en eenvoud. Vandaag primeert voor ons de eenvoud en efficiëntie.”