Het Beierse Fliegl komt met een nieuw gedwongen stuursysteem voor de getrokken wagens en mesttanks. De fabrikant brengt dit systeem op de markt onder de naam SteerX. Het systeem werkt technisch volledig los van de trekker.
Midden juni organiseerde het Beierse familiebedrijf Fliegl zijn Feldtag. Deze stonden hoofdzakelijk in het teken van het gebruik van natuurlijke mest in tijden van dure kunstmest. Er waren onder andere demo’s van mestverspreiders en drijfmesttanks. ’s Avonds verraste de fabrikant de aanwezigen met de première van een nieuw gedwongen stuursysteem. Het was Josef Fliegl Junior, algemeen directeur van Fliegl Agrartechniek, zelf die dit systeem toelichtte.
Geen verbinding met de tractor
Eerst verscheen er een trekker met drieasser die slalomde tussen een aantal kegels. Vervolgens vroeg Josef Fliegl de aanwezigen om de combinatie van dichtbij te komen bekijken. Hij vertelde dat het een nieuw stuursysteem betreft voor gedwongen besturing van wagens en tanks. Fliegl Junior wees erop dat er voor dit systeem geen verbinding is met de tractor. Dus geen stuurcilinders langs de dissel, geen kogelkoppelingen naast de trekhaak van de trekker of geen kettinkje aan een potmeter. Alleen de olieverbinding die voor andere functies van de wagen of tank sowieso benodigd is.
Fliegl voorziet de wagens met stuuras(sen) van een gyroscoop om de rijrichting te bepalen en wielsensoren op de vaste as. Boven een snelheid van 25 kilometer per uur wordt de wieluitslag beperkt, zodat ook bij hogere snelheden de combinatie stabiel blijft in de bochten. Bij snelheden boven veertig kilometer per uur wordt het stuursysteem geblokkeerd. Het systeem werkt uiteraard zowel voor- als achteruitrijdend, wat Fliegl ook uitgebreid demonstreerde.
Voordelen SteerX
De stuuras(sen) word(t)en hydraulisch aangestuurd via het Load Sensing systeem van de trekker, de wagens worden verder bediend via Isobus. De gyroscoop is op een veilige plaats aan de wagen gemonteerd, in een stalen koker. De kans op beschadiging is is dus zeer klein. Het grote voordeel van dit systeem is vooral het gemak van aan- en afkoppelen. Ook is er voordeel als er een trekker voor de wagen of tank moet staan waar geen koppelingen voor stuurcilinders zijn voorzien. Verder liggen er geen stuurcilinders langs de dissel waardoor ook de stuurhoek niet beperkt wordt.
In de Benelux ïmporteert Ludo Pauwels de machines van Fliegl.
Tekst: Fliegl en Seppe Deckx Beeld: Seppe Deckx