JCB stelde tijdens de eerste persconferentie met publiek in drie jaar zijn nieuwigheden voor. In het hoofdkwartier in het Britse Rocester werd de Fastrac iCON voorgesteld. De fabrikant omschrijft het kort maar krachten: “De beste Fastrac ooit.”
JCB toonde nieuwe Fastrac 4000- en 8000-serie trekkers met een volledig nieuwe elektronica-infrastructuur die garant staat voor betere prestaties en meer gebruiksgemak. De bestuurder kan zelf heel erg bepalen hoe hij de Fastrac gaat besturen. Het merendeel van de evoluties zit in en rond de cabine. De benaming iCON slaat op drie belangrijke toepassingen, te weten iCONFIGURE, iCONNECT en iCONTROL. iCONFIGURE maximaliseert de productiviteit door de configureerbare bedieningssystemen die gemakkelijk te bedienen zijn door iedere chauffeur. iCONNECT integreert gps-sturing en Isobus-bediening. iCONTROL introduceert nieuwe software voor de aandrijflijn.
Nieuwe armsteunconsole
De nieuwe armsteunconsole bevat een nieuwe hoofdjoystick, toewijsbare LED-kleurgecodeerde hendels voor proportionele bediening van elektrisch bediende kleppen, PTO- en hefbedieningselementen, een extra joystick en harde toetsen plus een encoder-draaiknop voor een tactiel alternatief voor het gebruik van het touchscreen. De bestuurder kan hydraulische functies vrij toegwijzen aan de vijf hoofdjoystickknoppen en ook aan een hulpjoystick met vier knoppen en een tuimelschakelaar, met LED-kleurige achtergrondverlichting die aangeeft welke klep aan welke bediening is toegewezen. Informatie wordt getoond op vijf schermen met duidelijke, heldere graphics.
Unieke Twin Steer
De nieuwe iCON beschikt over Isobus-bediening en nauwkeurige JCB gps-geleiding. Het volledig geïntegreerd gps-geleidingssysteem bestaat uit een Novatel Smart-7 ontvanger, een stuurcontroller en een JCB gebruikersinterface. Section Control en Variable Rate Control zijn beschikbaar als ontgrendelingsopties. Uniek is Twin Steer, dat beschikbaar is voor de vierwielaangedreven Fastrac 4000-serie tractoren. Het biedt individuele gps-sturing van voor- en achteras voor nauwkeurige positionering van werktuigen, bijvoorbeeld voor gewassen die in bedden worden geteeld. Isobus is op dit moment level II, hetgeen betekent dat TIM (Tractor Implement Management) nog niet mogelijk is.
Smart Transmission Control
Smart Transmission Control (STC) is een nieuw, op snelheid gebaseerd systeem waarmee de bestuurder de gewenste voorwaartse snelheid kan instellen en de trekker het motortoerental en de overbrengingsverhouding in evenwicht brengt om die snelheid onder wisselende belasting te bereiken. Voor nog meer gebruiksgemak moet de bestuurder de rijmodi ‘joystick’ en ‘pedaal’ niet langer vooraf selecteren. Dat gebeurt automatisch wanneer men één van beide bedieningselementen gebruikt. Een unieke functie stelt bestuurders in staat om één van de twee invoerconfiguraties te kiezen wanneer ze de transmissie met de joystick bedienen. De bestuurder kan helemaal zelf bepalen hoe hij rijdt. In de Classic-instelling kan je de rijsnelheid bijvoorbeeld wijzigen door de joystick naar links of naar rechts te bewegen. In de JCB Pro-instelling kan dat dan gebeuren door de joystick naar voren of naar achteren te trekken.
Tekst en beeld: JCB en Seppe Deckx