Nieuwe AVR Puma 4.0: klaar voor de digitale toekomst en Stage 5 emissienorm

Tijdens Agritechnica was de AVR Puma 4.0 meer dan een blikvanger. Aan de buitenkant is er niet veel veranderd tegenover zijn voorganger de Puma 3, maar de aardappelrooier is volledig Cloud geconnecteerd. Verschillende functies en metingen worden zo gevisualiseerd op een nieuw digitaal platform: AVR Connect. Daarnaast is de AVR Puma 4.0 Stage V conform. 

AVR Connect

Nieuw aan de AVR Puma 4.0 is dat hij volledig geconnecteerd is aan het web via een 4G-connectie. Daarom werd de opvolger van de Puma 3 ook omgedoopt tot 4.0 en niet tot Puma 4. De webconnectiviteit wijst erop dat verschillende sensoren op verschillende plaatsen data vastleggen en dit doorsturen naar het persoonlijk gebruikersplatform: AVR Connect. Dit maakt het mogelijk voor de gebruiker om de data van verschillende of van één specifieke machine te analyseren. Op dit gebruikersplatform kan zo de real time positie van de machine geraadpleegd worden. Ook de rooi- en wachttijden worden in beeld gebracht samen met de instellingen van de machine zelf. Deze instellingen en/of parameters kunnen ook vanop afstand aangepast worden. Via AVR Connect kan de machine op afstand geüpdatet worden. AVR Connect is een open platform. Dit maakt het mogelijk om via API’s de data te delen met andere pakketten. Koppelingen met WatchITGrow, Akkerweb, John Deere Operations Center.. zijn binnenkort ook mogelijk.

Aan de buitenkant is de AVR Puma 4.0 niet veel veranderd tegenover zijn voorganger de Puma 3, de nieuwigheden bevinden zich vooral onder de kappen en op de Cloud.

Geïntegreerde opbrengstmeting

Optioneel is ook geïntegreerde opbrengstmeting verkrijgbaar. Deze data worden verzameld op een detailkaart waarbij de zones met een hogere opbrengstmeting tegenover zones met een lagere opbrengstmeting onderscheiden worden van elkaar. Zo kan de loonwerker de juiste informatie doorsturen naar de klant om de opbrengst van zijn veld te optimaliseren.

Nieuwe Stage 5 motor

Op de TAD1383VE-motor van Volvo werd een DPF+DOC (roetfilter) toegepast om aan de verstrengde emissienormen te voldoen. Dit boven de bestaande nabehandeling systemen SCR en EGT. De regeneratie van de filter gebeurt tijdens het werken, zo wordt voorkomen dat de filter volgeraakt en dat er passieve rengeneratie nodig is tijdens het stationair draaien.  Op de nieuwe motor is ook een nieuw luchtfiltersysteem geplaatst dat zorgt voor aanzuiging van propere lucht. De Topspin voorfilter zorgt een verbeterde werking waardoor de hoofdfilter minder gereinigd of vervangen moet worden.

De Volvo-motor werd voorzien van een DPF+DOC (roetfilter) en voldoet aan de verstrengde emissienormen.

Nieuw touchscreen

In de cabine werd een nieuw touchscreen geplaatst dat te bedienen is met de vingers zoals een smartphone. Ook is het scherm groter geworden tegenover zijn voorganger en is de helderheid verhoogd voor een betere leesbaarheid. Ook de processorsnelheid van de boordcomputer is verhoogd wat resulteert in een hogere reactiesnelheid en extra mogelijkheden biedt naar verdere automatisering/IOT toepassingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: