New Holland introduceerde in november 2017 de Dynamic Command versnellingsbak op de T6-reeks. Deze versnellingsbak is een 8-traps halfautomatische Powershift-transmissie en is beschikbaar op de T6.145, T6.155, T6.165 en T6.175 modellen. De Loonwerker reisde naar Zuid-Frankrijk waar op het Circuit du Grand Sambuc enkele testmodellen stonden te wachten.
De Dynamic Command is een toevoeging op het bestaande aanbod van transmissie-opties voor de T6-lijn, naast de 16×16 Electro Command en de T6 Auto Command variabele transmissie.
De bediening van de versnellingsbak gebeurt, samen met de belangrijkste functies van de trekker, via de multifunctionele CommandGrip-hendel op de armsteun. De hendel is in twee uitvoeringen verkrijgbaar, een vaste versie of optioneel een ‘force based’ versie vergelijkbaar met de Auto Command-tractoren. De Dynamic Command-transmissie werkt volgens hetzelfde principe dat ook in sportieve personenwagens gebruikt wordt, de ontdubbelde versnellingsbak. De even en oneven versnellingen zitten gescheiden op twee assen in de versnellingsbak, en elke as is uitgerust met een eigen koppeling. Wanneer één versnelling is ingeschakeld wordt de volgende al voorgeselecteerd op de andere aandrijfas. Zo wordt er extreem snel geschakeld met minimum vermogensverlies.
Maar hoe vertaalt zich dat nu naar de werkelijkheid?
We mochten de T6.175 Dynamic Command in toeren jagen op het Circuit du Grand Sambuc, een privé racebaan in het zuiden van Frankrijk. De Dynamic Command bak maakt automatisering mogelijk, waardoor we zowel konden kiezen tussen zelf schakelen of volledig op automaat rijden.
De Auto Shift-functie, het rijden op automaat, zorgt voor een vlot rijden zonder de “schokken” die bij een powershift horen. Gekoppeld met het Transport Power Management, waarbij de motor bij snelheden boven 22 km/u over gaat naar een andere vermogenscurve, met meer vermogen in de hogere toeren, zorgt dit voor vlot en consistent accelereren. De Kick Down- functie zorgt dan weer voor sneller optrekken doordat de tractor automatisch terugschakelt naar het ideale toerental bij piekvermogen. In de transportomstandigheden waar we de T6.175 konden testen vertaalde al deze mogelijkheden zich tot een aangename trekker die, alhoewel uitgerust met een powershift versnellingsbak, zich gedroeg als een trekker met een variabele bak. De volledige concentratie kon naar de weg gaan, zonder zich zorgen te moeten maken over de juiste versnelling of het toerental. De Kick Down-functie, die zowel bij lege als volle karren op zoek gaat naar het piekvermogen, zorgt in alle omstandigheden voor sneller optrekken, wat zich op het einde van de dag vertaalt in meer verplaatste vrachten.
Een ander positief gevolg aan deze nieuwe versnellingsbak is een lager verbruik. De DLG PowerMix 1.0 test toonde een brandstofverbruik dat 9% lager ligt dan vergelijkbare trekkers.