Mulcher in maisbek in strijd tegen maisstengelboorder

De maisstengelboorder is niet langer een probleem dat over de Duitse en Franse grens speelt. Ook in Nederland en België worden de larven inmiddels aangetroffen in reststoppels; waardoor we niet meer weg kunnen kijken van wat de ‘grootse plaag in de maisteelt’ is. Maschinenfabrik Kemper GmbH & Co KG introduceert daarom ook in de Benelux de StalkBuster. Een mulcher geïntegreerd in de maisbek van de hakselaar. “Resultaat is een schoner veld met minder ziektedruk.”

Maisstengelboorder

De mot van de stengelboorder stopt niet bij de grens. Aangezien de larf van de vlinder overwintert in de stoppels is het van belang om die direct na de oogst te mulchen of te klepelen. “Probleem is dat veel stoppels meteen worden platgereden. De larven kruipen in korte tijd verder in de wortel en zijn dan niet meer bereikbaar voor de nabewerking”, legt productspecialist Fred van der Eijk van Kemper uit.

Mulcher in maisbek in strijd tegen maisstengelboorder

StalkBuster van Kemper

Met de StalkBuster heeft de machinefabrikant uit het Duitse Stadtlohn nu een mulcher in de maisbek geïntegreerd. “In het hoofdframe hebben we een zwenkbare tandwielkast geplaatst. Met speciaal gevormde slagelementen vernietigen we de stoppels volledig. Vergelijk het principe met een honkbalknuppel; die de stoppels tot de bodem kapot slaan.” Door een speciale schroefbevestiging met ‘Polygoon’-vertanding kan je de slagelementen zonder speciaal gereedschap snel verwisselen, ook als er bijvoorbeeld niet gemulcht hoeft te worden. “Binnen een kwartier heb je de klepels vervangen.”

Nauwelijks bodemcontact

Contact met de bodem is zoveel mogelijk vermeden, daardoor is er slechts een vermogensbehoefte van 4 pk per rij nodig. De techniek is uitgevoerd met een pneumatisch druksysteem; zodat de bodemcontouren precies worden gevolgd. De mulchunits zijn individueel opgehangen en kunnen daardoor afzonderlijk van elkaar pendelen, hierdoor is de bodemgeleiding nog beter. De pneumatische cilinder is ook in het basisframe geïntegreerd. Bij het achteruitrijden worden de mulchunits automatisch gelift. “Omdat het mogelijk is om de aandrukkracht via een ventiel te regelen, is er nauwelijks bodemcontact.” De benodigde luchtdruk is geleverd door de standaard compressor van de hakselaar. De transportbreedte is 3,3 meter, het extra gewicht bedraagt 600 kilogram.

Op dit moment kan de optie worden ingezet voor hakselaars van John DeereNew HollandClaas en Fendt.

Tekst: Martin de Vries
Foto’s: Kemper

%d bloggers liken dit: