Mijn trekker: Schlüter Compact 950 TV van Simon Buysse

Schlüter heeft nooit een serieuze rol gespeeld als tractorfabrikant. Van 1937 tot 2004 produceerde Schlüter zo’n 45.000 tractoren, maar toch kent bijna iedere liefhebber van tractoren het Duitse tractormerk. Schlüter produceerde tractoren die hun tijd ver vooruit waren. Als eerste Europese trekkerfabrikant ging Schlüter met een 8-cilinder in lijnmotor over de 200 pk grens en in 1978 introduceerde Schlüter de Profi Trac 5000 TVL met een vermogen van maximaal 500 pk.  De Loonwerker sprak met Simon Buysse, een gepassioneerd Schlüter-liefhebber.

Simon bezit zelf drie Schlüter-tractoren: een S450, een Compact 950 TV en een Super 1250 VL Special. De passie voor Schlüter-tractoren werd doorgegeven van vader op zoon. De vader van Simon was, na een bezoek op het landbouwsalon, op slag verliefd door het unieke uiterlijk en eigenschappen van de Schlüter-tractors. Elk artikel, reclamefoldertje of foto werd verzameld in een mapje dat Simon vaak door bladerde. In 1996 was het zover en reed de eerste Schlüter het erf op. Een Compact 850 V die tien jaar zijn dienst heeft bewezen. Daarna werd de trekker verkocht met spijt in het hart. In 2005 werd een Schlüter Super 1250 VL Special gekocht met een vermogen van 130 pk en in 2014 volgde de Compact 950 TV ter vervanging van de 850. Bij de 950 TV bouwde Schlüter een turbo op de 4-cilinder motor, en was daarmee het eerste Schlüter-type die hierover beschikte. In totaal zijn er 29 stuks van geproduceerd tussen 1971 en 1974, waardoor de 950 TV van Simon terecht als zeldzaam mag worden beschouwd. Dit komt vooral doordat de vraag naar turbomotoren niet hoog lag op dat moment. Daarom werd later de Compact 950 V6 geïntroduceerd met een lichte, 6-cilinder MAN-motor. De tractor heeft een optionele cabine, openklapbare voorruit, neusgewicht en voorwielaandrijving. Ook de veel gekozen kleurencombinatie rood/zilver/beige werd aangevinkt, aangezien Schlüter zijn tractoren toen nog standaard groen/beige leverde. Simon restaureerde de trekker volledig op de versnellingsbak na en is aanwezig op verschillende events doorheen het jaar, waaronder binnenkort de Werktuigendagen.

%d bloggers liken dit: