Mijn Trekker: John Deere 8970 van Gunter Dewit

Kniktrekkers zijn een fenomeen in Oost-Europa en de Verenigde Staten en niet zozeer voor België. De eenvoudige verklaring daarvoor is dat ze gewoon te groot zijn voor onze velden en ons druk bezocht wegennetwerk. Toch mogen we ons gelukkig prijzen dat er in België toch enkele kniktrekkers actief zijn vooral van New Holland en John Deere. Voor kniktrekkerfanaat Gunter Dewit moest het een groen-gele zijn op vier brede banden. Een droom die vorig jaar werkelijkheid werd met een John Deere 8970. 

Gunter is zoon en medezaakvoerder bij grondwerken Jean-Pierre Dewit & zoon uit Pelt. Een bedrijf dat vooral actief is in de wegenbouw met verschillende graafmachines tot en met 28 ton. Naast die verschillende zwaargewichten op rupsen beschikt het bedrijf ook over een John Deere 8970 met een eigengewicht van maar liefst 22,5 ton. Het topmodel in de Power-Plus 70 serie die vier modellen omvatte. De Power-Plus 70 serie was de opvolger van de John Deere 60 serie (8560-8960). Het topmodel, de 8970 haalt zijn vermogen van maar liefst 400 pk uit een 14.0 liter zescilinder Cummins turbodieselmotor. Ook de trekker van Gunter is een 8970. “Ik wou altijd al een eigen kniktrekker hebben, maar meestal staan ze niet in eigen land te koop. Toen er vorig jaar een John Deere 8970 te koop kwam in België, heb ik niet lang getwijfeld en meteen mijn slag geslagen.” De 8970 kwam uit een kalkmijn, waar hij gebruikt werd om kalkstenen te vervoeren. De ganse trekker werd door Gunter gedemonteerd, gezandstraald en opnieuw gespoten. “Ook de motor hebben we meteen volledig gereviseerdwant we doen geen halve werken in ons bedrijf.” Voorlopig gebruikt Gunter de trekker om te kilveren en voor de tractorpulling. “Met de toestanden omtrent corona hebben we de trekker jammer genoeg nog niet kunnen testen op de tractorpulling.” Aan de kilver heeft het bedrijf hem ondertussen al een paar keer getest. “De trekker is uitgerust met de optionele 24+6 speed powershift PowerSync wat goed werkt bij het kilveren. Toch had ik liever de 12+12 full PowerShift gehad, maar die zijn zeker in België zeldzaam.” Gunter kijkt alvast uit naar de resultaten op de tractorpulling en ook wij wensen hem veel succes toe aan de sleepwagen. 

%d bloggers liken dit: