Mijn Trekker: Case International 1455 XL van Dries De Gendt

De meeste mensen kennen Dries van landbouwfotografie De Gendt, maar naast de liefde voor de landbouw en fotografie koestert Dries ook een liefde voor mechanisatie. Daarom studeert hij momenteel nog mechanische technieken. Thuis heeft Dries een kippenbedrijf met moederdieren en een deel akkerbouw. Daarvoor beschikt het bedrijf over drie tractoren: twee Massey Ferguson’s en Dries zijn Case International 1455 XL.

Eind de jaren 1970 rolde de eerste International 1455 in het Duitse Neuss van de band. Toen nog in de rood-witte kleuren van International zelf. De trekker had een 6,6 liter 145 pk sterke zescilinder onder de motorkap. In 1981 verscheen de 1455 XL met een ruimere cabine. Toen in 1985 Case de landbouwafdeling van International overkocht, zorgde dit ervoor dat de tractoren ook van kleur veranderden naar rood-zwart. Het was oorspronkelijk niet de bedoeling van Dries om een Case International 1455 XL te kopen. Zijn grootvader reed al vanaf het begin met een Massey Ferguson en Dries is zelf ook fan van het merk. “We zochten een trekker voor de hobby, om in de zomer de tractorpullings en verschillende rondritten te bezoeken.” De zinnen van Dries vielen eerst op een Amerikaanse Massey Ferguson 2805 met een V8 in Nederland. “We hebben die trekker toch maar laten staan, omdat niet alles goed functioneerde en ook het papierwerk was niet volledig in orde.” Op een avond kwam Dries een 1455 XL tegen op een tiental kilometer van zijn huis. Na een testrit waren zowel Dries en zijn vader verkocht van de trekker. Oorspronkelijk reed de trekker rond bij een loonwerker in Duitsland, maar hij werd enkele jaren terug verkocht aan een grondverzetbedrijf in België. Daar werd de trekker uit 1992 met een 30 km/u versnellingsbak volledig gerestaureerd en gebruikt in het grondwerk. De trekker stond toen vooral aan de kilver en aan de grondkar. Bij Dries mag de trekker het iets rustiger aandoen, behalve op de tractorpullings, daar krijgt de trekker iets meer diesel dan normaal. In de toekomst wil Dries meer met de trekker op het land rijden, wat exact weet hij nog niet, maar het belooft de moeite te worden.

 

%d bloggers liken dit: