Michelin lanceert ZEN@TERRA

Half november werd de volledig geïntegreerde Zen@Terra-oplossing voorgesteld aan verschillende journalisten op een boerderij in de buurt van Bedburg, Duitsland. Na de voorstelling van de Michelin EvoBib en de overname van PTG op SIMA 2017, werden 5 landbouwers in Europa uitgekozen om de nieuwe Zen@Terra-oplossing uit te testen. Voor België was dit de loonwerker Evrard Sprimat.

Oplossing voor de moderne landbouwer

Omdat steeds meer en meer landbouwers hun velden op een langere afstand van de boerderij hebben, wordt er meer en meer met de tractor op de weg gereden. Eigenaren van hoogvermogentractors (>200 pk) brengen 70% van hun tijd door op het veld en 30% op de weg. Gekend is dat een lage bandenspanning op het veld zorgt voor een bodemdruk vermindering en dus ook zorgt dat de bodemkwaliteit en opbrengst zal verhogen. Echter is het niet aangeraden om op de weg met een lage bandenspanning te rijden, omdat daarmee het brandstofverbruik en de slijtage toeneemt. Daarom moet er een compromis bereikt worden tussen een lage bandenspanning op het veld en een hogere bandenspanning op de weg. Daarvoor heeft Michelin Zen@Terra ontwikkeld. Het is een compleet systeem van vier elementen die samenwerken om ten alle tijde de juiste bandenspanning in 2 klikken te garanderen.

 

De vier elementen van Michelin Zen@Terra

Het eerste element van de Michelin Zen@Terra is de 2 in 1 band met een Adaptive Design Technology. Met deze gepatenteerde technologie kan de vorm en het profiel van de band getransformeerd worden naargelang de bandendruk. Bij lage drukken van minder dan 1.2 bar zet de band zich uit waardoor het contactoppervlak toeneemt, zowel in de lengte als in de breedte. Voor toename in de breedte wordt gebruik gemaakt van een extra rij schouderblokken. Door het grotere contactoppervlak wordt alsook de krachtoverbrenging hoger. Zo wordt, bij een bandenspanning van 1.2 bar of minder, de voetafdruk vergroot met 20%. Dit groter contactoppervlak zorgt uiteindelijk voor een toename van 30% trekkracht ofwel een toename van 20 pk bij een trekker van 360 pk. Bij een hogere druk, boven de 2 bar, transformeert de band zodat alleen het gedeelte in het midden contact heeft met de weg. Deze transformatie is mogelijk door het nieuwe karkas dat, in aanvulling op de Ultraflex-technologie, een scharniereffect bevat. Hierdoor kunnen de schoudernokken worden neergelaten of opgetild afhankelijk van de druk in de band.

Het tweede element van de Michelin Zen@Terra is een CTIS of het centraal luchtdrukwisselsysteem van PTG. Dit centraal luchtdrukwisselsysteem zorgt ervoor dat de landbouwer onderweg de bandendruk kan verlagen of verhogen.  PTG staat gekend om het 2 leiding AIRBOX / drive 2 systeem. Ditsysteem bestaat dus uit een dashboardbediening via een ISOBUS-terminal, geïntegreerde roterende koppelingen op de achteras en gepatenteerde dual-line technologie. Dit zorgt ervoor dat het geen probleem is om tijdens het rijden de bandendruk te verhogen of te verlagen. Het Zen@Terra systeem kan worden gebruikt met barastractoren (een geïntegreerde techniek met roterende kleppen), met flenstractoren en met een niet-aangedreven aanhangwagens.

 

 

Als derde element van het Michelin Zen@Terra is het dus mogelijk om via de ISOBUS-terminal in twee klikken de bandenspanning te verlagen of te verhogen. Hierbij kan men verschillende werktuigen in het systeem uploaden. De verschillende werktuigen uploaden kan men via het vierde element: de Michelin-ondersteuningsdienst. Deze dienst biedt een gepersonaliseerd drukbeheersingsprogramma dat specifiek is voor elke combinatie van trekker/werktuig en gebruik op de weg of in het veld. Zen@Terra is vanaf januari 2019 beschikbaar.

 

%d bloggers liken dit: