Bij de lancering van de Faro-reeks opraapwagens introduceerde Pöttinger de rotortechnologie die reeds gekend was op de grote wagens ook bij de middenklasse opraapwagens. Ondertussen is dit meer dan 10 jaar geleden en was het volgens de ingenieurs van Pöttinger tijd voor een update.
De nieuwe generatie Faro opraapwagens bestaat uit 2 modellen, de 4010 L/D COMBILINE en 5010 L/D. De wagens zijn geschikt voor trekkers tussen 90 en 150 pk. De bakinhoud varieert tussen 23 en 46 kubieke meter. De rotor heeft een doormeter van 750 mm en beschikt over 31 messen. De theoretische snijlengte bedraagt 45 mm. De kettingbodem loopt vooraan 150 mm af. Hierdoor kan de bak optimaal geladen worden en is er onder de bodem ruimte voor banden van maat 710/35R22.5 mogelijk. De pendelende pick-up met curvebaansturing aan beide zijden zorgt voor een perfecte bodemaanpassing op oneffen terrein. De rotoraandrijving gebeurt via een 1,5″ ketting, welke met 1600 Nm beveiligd is. De laadautomaat werkt met een klep die via drukveren aan het vermogen van de tractor kan aangepast worden. Standaard beschikken de beide modellen over een 15 t. onderstel. Optioneel zijn 18 t. en meelopende besturing mogelijk.