Matexpo 2017 drijft op verbeterde conjunctuur

De 37ste editie van Matexpo was opnieuw volledig uitverkocht. Algemeen is de verkoop van materieel in 2017 heel wat beter dan vorig jaar. Dit verbeterd economisch klimaat straalde ook af op de beurs. Volgend jaar komt een nieuw initiatief  met twee demodagen in Braine l’Alleud. Na twee edities mag verondersteld worden dat de demozone op Matexpo nu definitief opgedoekt is. Het betekent geen verlies voor de beurs, want noch exposant, noch bezoeker waren er vragende partij naar.

Een aantal machine-exposanten brachten ook een aantal primeurs mee naar de beurs waarvan hier een eerste selectie.

Nieuwe Takeuchi TB2150R-graafmachine
Op de Verhoeven-stand was de nieuwe 15-16 ton TB2150R te zien. Nadat eind vorig jaar de TB2150 als nieuw topmodel uitkwam, is er nu een R-variant van deze machine uit. De TB2150 heeft een voor Takeuchi klassieke zwenkgiek, terwijl bij de R-variant de giek vast is en naast de cabine geplaatst is. Daardoor wordt de bovenwagen van de machine nog compacter. Om niet in te boeten op stabiliteit is het dozerblad extra zwaar uitgevoerd en is het contragewicht verzwaard. De machine is verkrijgbaar met een monoboom of met een tweedelige boom.

Beide machines worden aangedreven door een Deutz TCD3,6L4 Stage 4-motor van 115 pk (85 kW).

 

 Nieuwe Sany-graafmachines
 De Sany-graafmachines ondergaan momenteel een line-up. Op de Van Haut-stand waren drie van deze vernieuwde modellen te zien. Onder hen de reeds verkrijgbare 14 ton SY135 met stage 4 Isuzu- motor van 105 pk (77 kW). Gloednieuw is de SY265, een 26 ton graafmachine nu uitgerust met de Cummins QSB6.7 Stage 4-motor van 193 pk (142 kW) terwijl dit voorheen een Isuzu 4 cilinde- motor van 180 pk (132 kW) was.
Tenslotte was er ook een prototype van de nieuwe 5,5 ton minigraver SY50 te zien. De machine blijft uitgerust met een Yanmar-motor en wordt pas eind 2017 verkrijgbaar.

Met de line-up zijn er niet enkel vernieuwingen op motorniveau, ook het ganse hydraulische systeem is op punt gezet. De intelligentere opbouw van de hydrauliek zorgt dat de machines nu veel sneller en vlotter werken.

Nieuwe Manitou roterende verreiker
Het nieuwe topmodel, de MTR 2470 heeft een hefcapaciteit van maar liefst 7 ton! Bemerk de asbestkooi vooraan de machine.
Manitou toonde in wereldpremière in de Privilege-reeks de nieuwe MRT3050 (30 meter, 5 ton) en de MRT2470 (24 meter, 7 ton). Het nieuwe chassis waarop deze machines gebouwd zijn in combinatie met perfect geoptimaliseerde lastendiagrammen en proportionele afstempeling zorgen voor extra capaciteit. Met deze 7 ton hefcapaciteit op 24 meter hefhoogte blinkt Manitou opnieuw uit.
Een andere nieuwigheid bij Manitou is de asbestkooi. Het is een werkbak met een capaciteit van 1.000 kg met een open klapbare voorkant en bediening vanuit de cabine. Met de open voorkant kunnen dakplaten eenvoudiger verwijderd worden.

Manitou heeft hiervoor een gepatenteerde bediening ontwikkeld. Een gecodeerde chip in het koppelstuk van de werkbak zorgt ervoor dat de machine de werkbak automatisch herkent en het programma (tabel) gebruikt dat bij de werkbak hoort. Deze chip zorgt ervoor dat de werkbakken niet uitwisselbaar zijn. De werkbakken in combinatie met de machine worden volledig onder CE geleverd en worden HHC/DRS gekeurd afgeleverd.

 

Nieuwe Liebherr mobiele kraan
Van Der Spek toonde deze nieuwe Liebherr vierasser mobiele kraan. De Liebherr LTM1090-4.2, de opvolger van de LTM1090-4.1, heeft een variabele aslast van tien, twaalf of zestien ton. De nieuwe kraan is lichter, maar heeft toch meer capaciteit dan zijn voorganger. Zo kan er bij een twaalf ton aslast 2,1 ton meer meegenomen worden. Met de 10 meter langere hoofdmast, die nu 60 meter is, kan er tot 90 ton gehesen worden.  Uitgerust met een jib kan de hoofdas nog met 9,5 tot 16 m verlengd worden.

De kraan is uitgerust met een Liebherr Stage 4-motor van 449 pk (330 kW). De motor wordt zowel gebruikt voor de wielaandrijving als voor het kraanwerk. Tijdens het kraanwerk kan gewerkt worden in ECOmode waardoor de motor in alle werkomstandigheden steeds op zijn voordeligste toerental draait en zo heel wat brandstof bespaart.
De mobiele kraan is tevens uitgerust met de nieuwe ZF TraXon-versnellingsbak.

 

Dit artikel verscheen eerder in “De Loonwerker 09/2017”. Wil je graag een abonnement? Surf dan snel naar onze agroshop!

Tekst en beeld : Luc Vande Ginste

%d bloggers liken dit: