Maaidorsers op Agribex

Evolutie naar meer power, meer capaciteit maar vooral naar intelligentere machines

Tekst: Luc Vande Ginste Beeld: Jan Ebinger, Case IH en New Holland

Agribex toonde een zeer compleet marktgamma maaidorsers, tenminste toch voor de Belgische markt. Gebruikelijk toont een merk zelden het topmodel op Agribex, maar eerder het kleinere broertje ervan. Evenwel, ook op die modellen is veelal dezelfde toptechnologie terug te vinden. Vernieuwingen op maaidorsers zijn op vandaag veelal te herleiden tot een nieuw of verruimd aanbod slimme technieken. Interactieve sensoren tot zelfs proactieve sensoren verspreid over de machine optimaliseren en automatiseren meer en meer het oogstproces. De inbreng van de bestuurder herleidt zich tot het gewenste oogstresultaat.  De automatisering met behulp van slimme elektronica heeft de maaidorserproductiviteit een enorme boost gegeven en merken bieden op vandaag automatisatiepakketten deels standaard, deels als optie aan.

Claas Lexion 6900 met geveerd Terra Trac-rupsonderstel

Vorige zomer gaf Claas hun volledige Lexion maaidorser-reeks een grondige update die leidde tot de introductie van de tweede generatie Lexion maaidorsers. De vernieuwingen op de zes schudder- en zeven hybride modellen beogen vooral betere prestaties en meer kwaliteit. Claas toonde op Agribex de nieuwe Lexion 6900 Terra Trac met de APS Synflow Walker. Dit nieuwe systeem maakt gebruik van drie dorstrommels alvorens het gewas via de afneemtrommel op de schudders terecht komt. Naast de 450 mm grote versnellingstrommel en de dorstrommel van 755 mm is er nu een 600 mm grote afscheidingstrommel aan toegevoegd. Daarbij is ook de dorstrommel 155 mm groter geworden en heeft die nu tien dorslatten i.p.v. acht voorheen. Dankzij de grote trommeldiameters zijn  de omtrekhoeken voor de dorstrommel (132°) voor de afscheidingstrommel (116°) klein. De snelheden van de trommels zijn gesynchroniseerd en kunnen variëren van 330 tot 930 t/min en met reductie van 170 tot 460 t/min. Dit alles garandeert een zacht maar efficiënt dorsen van het gewas. Bovendien bezit het systeem vóór de dorstrommel een hydraulisch bedienbare zwenkbare dorskorflijst om bij ingeschakelde stand de dorsagressiviteit indien nodig te verhogen.
De breedte van de dorseenheid is 1.700 mm. De zes schudders hebben een schudoppervlak van 6,46 m².

Alle nieuwe schuddermodellen, waaronder de Lexion 6900, maken nu gebruik van Jet Stream-reiniging, een gekend principe van eerdere Lexion hybride maaidorsers. De Lexion 6900 is hiervoor uitgerust met acht turbineblazers en heeft een totale zeefoppervlakte van 6,20 m².
Claas heeft ook zijn opbrengstmeter gewijzigd. De nieuwe Quantimeter werkt nu met een ketsplaat op het afgiftepunt van de graanelevator waardoor de opbrengst onafhankelijk van het duizendkorrelgewicht gemeten wordt. Daardoor moet er per gewas en per jaar slechts één keer gekalibreerd te worden en dit kan vanuit de cabine. De kalibraties voor verschillende gewassen zijn eenvoudig op te slaan.

De Lexion 6900 is uitgerust met een 507 pk MAN-motor die voldoet aan de Stage-5 norm door gebruik van roetfilter en SCR-katalysator. Op Agribex was de 6900 uitgevoerd met een 13.000 liter graantank (optie), goed voor een lossnelheid van 180 l/sec. De Lexion 6900 is  ook leverbaar in een bandenversie voor 40 km/u.

 

John Deere T660i

Sinds de introductie in 2008 heeft John Deere de T-serie regelmatig aangepast. De dorsunit van de T-serie bestaat uit een dorstrommel met een diameter van 660 mm en 10 slaglijsten, waarna een gladde afneemtrommel komt die het gewas 125 % versnelt en naar een tweede dorstrommel brengt. Daarna volgt een afscheidingstrommel of tandenrotor met acht rijen tanden. De tanden van deze rotor staan onder een hoek van 45 graden om de resterende korrels uit de stromat te kammen. Een 400 mm afneemtrommel leidt het stro naar de schudders. Dit concept met  tandenrotor achter twee dorstrommels bleef steeds behouden, mits enkele aanpassingen.
Nadat bij de introductie van de nieuwe generatie T-serie maaidorsers in 2015 de diameter van de tandenrotor van 660 mm op 800 mm werd gebracht, volgde in 2019 een update door een aanpassing aan de afscheidingskorf. De nieuwe gepatenteerde Tangential Plus-korf heeft 14% meer openingen in het rooster en heeft een volledig afgerond profiel op draden en dwarsbalken, waardoor de prestaties met 10% verbeteren. Daarnaast werden ook wijzigingen aan de hoofddorskorf aangebracht. Vooraan bestaat die nu uit twee verwijderbare dorskorfelementen waarvoor drie snel omwisselbare dorskorftypen beschikbaar zijn: klein graan, universeel en ronde staven. Universele roosters zijn geschikt voor gemakkelijk te dorsen gewassen met vraag voor een grote afscheidingscapaciteit. De ronde stavenroosters geven minder korrelbeschadiging bij het dorsen van mais, bonen en zonnebloemen terwijl de prestaties gemaximaliseerd worden.
In plaats van de alom gekende beukerplaten die gebruikt worden in de gerstoogst, biedt John Deere als alternatief een extra slaglijst of Booster Bar aan. Deze wordt gemonteerd vooraan de dorskorf en staat dichter bij de dorstrommel om zo voor meer wrijving te zorgen. Bijkomend voordeel is dat er geen verlies is aan afscheidingsoppervlak.
Voor 2020 worden de maaidorsers uitgerust met de nieuwe John Deere-cabine met algemeen design zoals de tractor- en veldspuitcabines. De 3,3 m³ ruime cabine is met 71 dB ook zeer stil.  De bediening gebeurt via de Greenstar 2630, de Master Control-hendel en toetsen op de armconsole. Eventueel kan als tweede scherm de 4640 Universal Display geplaatst worden waarmee dan een beter overzicht op de oogstfuncties gecreëerd wordt.

De T660 wordt aangedreven door een John Deere Power Tech Stage 5-motor die maximaal 382 pk (285 kW) levert. Deze zesschudder heeft een graantank van 11.000 liter en een lossnelheid van 125 l/sec. De i-uitvoering staat voor AutoTrac gps-besturing, automatische invoerregeling en opbrengstbepaling.
Het 725X maaibord heeft een breedte van 7,60 m. De tafel is vanop afstand in te stellen tussen 490 en 1.200 mm zonder gebruik van inzetstukken. De zijmessen zijn mechanisch aangedreven.
De T-serie kan uitgerust worden met de nieuwe 610 mm of 760 mm brede rubberen tracks.

 

New Holland CR7.80 en CX7.90

Zowel de CR- als de CX-serie zijn momenteel reeds verkrijgbaar in Stage 5 uitvoering. Om te voldoen worden de motoren uitgerust met de ECOBlue HI-eSCR 2-technologie. De vermogens op de CX-modellen blijven ongewijzigd, terwijl de CR-modellen een vermogensupgrade tot 5% meekregen.
Belangrijkste vernieuwing op de CX-maaidorsers is de nieuwe optionele Ultra-Flow dorstrommel. De gekende viertrommeldorsunit van de CX-maaidorsers blijft hierbij behouden. De Ultra-Flow dorstrommel, die de 750 mm diameter en de open structuur blijft behouden heeft acht rijen geschrankte dorslatten i.p.v. de standaard tien rijen dorslatten. De nieuwe dorstrommel weegt 309 kg en is hiermee ruim de helft zwaarder geworden. Zijn inertie is dan ook flink toegenomen. Het zorgt voor een soepelere gewasstroom die in een hogere capaciteit resulteert, opstoppingen vermindert en het geluid in de cabine verlaagt, en aldus zorgt voor een verbeterd bestuurderscomfort.
Nieuw zijn ook de polyurethaan gecoate dorslatten die zorgen voor een duidelijke verbetering van de graankwaliteit. In tarwe zou dit tot 34% minder graanbeschadiging geven.

Standaard varieert de dorstrommelsnelheid tussen 305 en 905 toeren/min. Deze snelheid kan nu nog verder verlaagd worden met de optionele set met dorstrommel met lage snelheid.

Ook de afstand tussen de roterende afscheider en de dorskorf kan nu vanuit de cabine op afstand worden bediend, met traploze afstellingen van 20 mm tot 60 mm. Dit biedt de bestuurder de mogelijkheid om de speling gedurende de dag aan te passen om de capaciteit te handhaven. Ook de zeef en voorzeef kunnen nu vanuit de cabine worden afgesteld tijdens het werk.

Andere productiviteit verhogende kenmerken zijn onder meer de regeling van de maaibordhoogte met druksensorinvoer op de AutoFloat III om te verzekeren dat het grondprofiel nog beter wordt gevolgd op oneffen terrein, de sensor op de stenenvanger die de bestuurder waarschuwt wanneer hij die heeft laten open staan en de automatische opening van de dorskorf bij omkeren.

De CX7.90 is de grootste  vijf schudder en heeft een maximaal vermogen van 374 pk. Hij heeft een graantank van 10.000 liter en kan graanmaaiborden tot 9,15 m breedte aan.

CR Revelation modellen

Van de CR Revelation modellen toonde New Holland het vorig jaar geïntroduceerde nieuwe basismodel, de CR7.80. Met de upgrade van dit model, evenals de modellen CR7.90 en CR8.80, is de 17” rotor verbeterd met nieuwe rotordeksels die 20 mm hoger zijn en een hogere snelheid van de afneemtrommel. Tevens is de afneemtrommel voorzien van een verstelbare separatiekorf, die in enkele minuten kan worden geopend en gesloten. Hij is verder geopend om een extra scheidingsoppervlak van 0,26 m2 te bieden (een 75% toename), wat leidt tot een hogere productiviteit. Deze verbeteringen resulteren in een verhoging van de capaciteit van deze modellen van 10%.

De CR-modellen zijn optioneel uit te rusten met het precisielandbouwpakket waaronder ook de uitrusting met de nieuwe EVO NIR-sensor waarmee de CR7.80 op Agribex uitgerust was.  Hiermee zijn een uitgebreide reeks parameters over vochtgehalte en voedingswaarde van het product op te volgen en te registreren in real time, met een nauwkeurigheid van 2%. De opgevolgde parameters zijn onder meer: vochtgehalte, eiwit, vet, zetmeel, NDF-gehalte (totaal gehalte celwandbestanddelen) en ADF-gehalte (gehalte van de fractie cellulose + lignine).

De grootste zichtbare vernieuwing op dit CR Revelation-gamma maaidorsers is de Harvest Suit Ultra-cabine. De cabine is verruimd tot 3,7 m³,  heeft 6,3 m² glas of 7% meer dan vorige modellen en is met 73 dB ook een stillere cabine dan voorheen.

Tenslotte is met de upgrade het vermogen van de CR7.80 met 14 pk verhoogd waardoor het maximaal vermogen nu 415 pk (305 kW) is.

 

Case IH: Axial Flow 150 serie vervangt 140 serie

Op het werkplaatseiland vonden we de CaseIH 6140. Ondertussen is sinds vorige maand de volledige serie vervangen door de 150-serie. De drie modellen, de 5150, 6150 en 7150 zijn allen uitgerust met een Stage 5 FPT-motor. Op de 7150 is zowel de boost voor het lossen bij nominaal motortoerental, als het piekvermogen verhoogd met 11 pk tot 460 pk.

Op de nieuwe Axial-Flow 150-serie maaidorsers kunnen IF800/65 R32-banden gemonteerd worden. Deze grotere banden sparen de bodem, maar de maaidorser blijft met deze optie toch binnen de totale breedte van 3,5 m zodat hij verder op smalle wegen kan rijden.
Case IH voegt dit jaar ook een nieuw model met een werkbreedte van 8,53 m toe aan haar Varicut 3050-serie graanmaaiborden. Het maaibord is ontworpen voor gebruik met zowel de Axial-Flow 140- en de nieuwe 150-series, als het Axial-Flow 7250-model. In het geval van de Axial-Flow 140-/150-serie maaidorsers, bieden deze betere prestaties in situaties waarvoor het alternatief van 7,5 m enigszins te smal is.
Tenslotte zijn de Axial-Flow 150- en de 250-serie maaidorser nu verkrijgbaar met led-verlichtingspakket met lampen voor de lange afstand.

 

Deutz-Fahr C9306TS

Het gamma Deutz Fahr maaidorsers bestaat uit vier series.  Van de grootste serie, de C9300- serie was de C9306TS op Agribex te zien. De C9300-serie is amper een tweetal jaar uit als opvolger van de C9200-serie. De serie bestaat uit vier modellen: de C9305TS en C9306TS resp. een vijf  en zes stroschudder en de heuvelmodellen C9305TSB en C9306TSB. Deze laatste zijn uitgerust met  het Balance-systeem voor hellingcompensatie, 20% lateraal en 6% in de lengte.

Alle modellen worden aangedreven door een 7,7 liter Stage 5 OM936-Mercedes-Benz motor die op de zesschuddermoddelen maximaal 381 pk (280 kW) en op de vijfschudders 353 pk (260 kW) levert. Om te voldoen aan de normen wordt gebruik gemaakt van EGR-klep, SCR en DPF. De aandrijving gebeurt via een hydrostatische transmissie met vier versnellingen met bediening via de joystick.
Bij het Deutz Fahr ‘Maxi Crop’ dorssysteem komt het gewas horizontaal naar de 600 mm en met acht dorslatten uitgeruste dorstrommel toe, daarna volgen een gesynchroniseerde stroafnemer en een turboseparator. De draaisnelheid van de dorstrommel kan variëren van 420 tot 1.250 t/min. Voor bijzonder gevoelige gewassen kan op eenvoudige wijze op de flens van de trommel een extra reductietandwiel gemonteerd worden waarmee de toerentallen gehalveerd worden. De turboseparator met tien getande slaglijsten kan vanuit de cabine in vijf verschillende standen gezet worden, dit is van meest gesloten tot meest open positie of van maximale scheidingswerking tot minimale stroschade. Ook de ingangs- en uitgangsafstanden tussen dorskorf en -trommel zowel aan de voor- als aan de achterkant kunnen apart afgesteld worden via elektrische motoren die vanuit de cabine aangestuurd worden.

Een nieuwe CommandCab VI cabine, elektronisch geregelde aandrijving en een nieuwe bedieningsconsole met geïntegreerde joystick en iMonitor zijn standaard op de C9300-serie.
Bediening van transmissie, haspel, maaibalk en positionering en bediening van de lospijp zijn geïntegreerd in de joystick. Machineafstellingen zijn in te geven op de 8” iMonitor.

De C9306 kan uitgerust worden met een maaibord van 5,4 tot 9,00 m breedte. De dorseenheid een breedte van 1,52 m. Zijn schudoppervlak is 6,92 m² en het zeefoppervlak is 6,32 m². De graantank heeft een capaciteit van 10.500 liter en zijn loscapaciteit is 120 liter per seconde.
Beide TS-modellen zijn ook uit te rusten met rubberen 716 mm of 915 mm tracks.

 

 

Agco met Ideal modellen

Ondertussen heeft iedereen al wel een glimp opgevangen van de Ideal-maaidorsers met grafiet styling die zowel bij Fendt als Massey Ferguson te verkrijgen zijn. Na introductie eind 2017 werden ze vorig jaar volop verkrijgbaar. Op Agribex waren ze bij beide merken de blikvanger. Bij Fendt was dit de Ideal 7PL en bij MF de Ideal 8.
De Ideal-serie bestaat uit drie modellen 7, 8 en 9. Ze zijn goed voor 451 pk, 538 pk en 647 pk. Het kleinste model, de Ideal 7, heeft een Agco 7-cilinder 9,8 liter motor en een single Helix rotor. De Ideal 8 en 9 hebben een 6-cilinder 12,4 en 15,7 liter motor van MAN en een Dual Helix-rotor. Met 4,84 m lengte is dit de langste rotor op de markt. De lengte zorgt voor een langer dorsproces, waardoor de rotoren minder snel en dus minder agressief werken wat de kwaliteit ten goede komt. Van deze modellen zijn drie uitvoeringen: op banden, op 40 km/u rupsen(T-uitvoering) en Paralevel uitvoering (PL-uitvoering). Standaard heeft de graantank 12.500 liter en de vijzel lost aan 140 l/sec, optioneel is de graantank 17.100 liter met een lossnelheid van 210 l/sec.

De Ideal-maaidorsers vallen op door hun hoge graad van automatisatie met behoud van persoonlijke oogststrategiekeuzes.
Om de automatisatie te verwezenlijken wordt de gewasstroom continu gemonitord door tal van sensoren. Akoestische massasensoren zijn hiervoor langs de rotoren en de zeefkast aangebracht en herkennen zowel de gewasstroom binnen de machine als de verliezen die ontstaan. Een extra camera controleert de korrelkwaliteit.
De gewasstroom kan de bestuurder in real time op de iPad opvolgen. Via de SmartConnect-app kan hij via een grafische driehoek de gewenste kwaliteit kiezen (korrelbreuk, korrelverliezen en reinheid) dit in verhouding met de machinedoorvoer. Met deze kengetallen stelt de machine zicht voortdurend zelfstandig in en past zich onmiddellijk aan de oogstomstandigheden aan.

Ook de Vision-cabine op deze maaidorsers is nieuw. Een automatisch koppelsysteem voor de Powerflow maaibalk (7,70 tot 12,20 m) is leverbaar.

Tenslotte biedt Fendt sinds vorig najaar met de Ideal 10 de oplossing voor wie nog meer capaciteit wil. Dit nieuwe topmodel behoudt de technologie van de Ideal 8 en 9, maar heeft met de 790 pk 16,2 liter MAN-motor een zwaardere motor. Andere bijzonderheid is het ontbreken van een stuurwiel. In plaats daarvan kan de bestuurder met een joystick op de linker- en rechterarmsteun sturen.

 

%d bloggers liken dit: