Loonwerker in beeld: Loon- en grondwerken VRG (Olmen)

“Zoveel mogelijk doen op korte tijd”
De Van Roey Gebroeders (VRG) uit Olmen zijn uit hun startblokken geschoten. Ze hebben wel de hele winter grondtransporten en onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd, maar nu mogen ze eindelijk terug het land op met mest. Hier en daar waar de kelders volstaan injecteren ze enkele vrachten, daarna vieren ze enkele dagen carnaval om vervolgens helemaal los te gaan.

Hobbyloonwerkers  
Het zijn Jef Van Roey en zijn vrouw Christine die een melktoer hadden rond de kerktoren van Olmen. ’s Morgens haalden ze de kruiken melk op bij de boeren, daarna reden ze van deur tot deur met melkproducten. Na de middag ging Jef maaien, hooien en persen. In de winter reed hij rond met de Belarus en zijn Geringhoff-dorskast om bij de boeren thuis te dorsen. Jef stierf jong in 1972 waardoor Guido zijn legerdienst twee maanden onderbrak om thuis het graan te dorsen met de Clayson. Samen met zijn broer Hugo zette hij de loonwerken verder. Beiden heren werkten nog bij Tessenderlo Chemie, elk in een andere shift zodat er altijd één van de twee broers op het bedrijf was. De vele verlofdagen die ze hadden, namen ze op tijdens de oogstperiodes.

Wanneer Guido en Hugo hun pensioenleeftijd bereikten, namen hun zonen elk een deel van de machines over in 2008. Gerry en Kenny deden afstand van de hakselaar, maar reden met hun eigen wagens mee bij hun neven Jef en Stijn. “Toch bleef het kriebelen. Eén jaar later kochten we zelf een hakselaar zodat we terug alles in eigen handen hadden. Bij Joskin stond vlak voor het maisseizoen nog een nagekeken Krone Big X V8 van vier jaar oud. De tijd drong, maar zo konden we in september toch onmiddellijk beginnen kneuzen.” Uiteindelijk was het een mooie hobby, want net zoals Guido werkten Gerry en Kenny samen in een isolatiefabriek en dat in verschillende shiften van 12 uren. Een ritme dat ze vol hielden tot 2014, daarna focusten ze zich helemaal op het loonwerk.

Op zoek naar nieuwe trekkers

We tellen acht Fendt-trekkers in de openfronthangar. Het lichtste model is 110 pk sterk, de zwaarste 300. Van Roey koopt meestal jonge occasies die ze door een goed onderhoud zo lang mogelijk gebruiken. De tractor met het minste aantal uren heeft er ondertussen ook al 11.000 op de teller staan. Gerry en Kenny kijken uit naar vers bloed op de tweedehandsmarkt en hopen daar een dubbelslag te slaan. Ze mikken op één exemplaar van 150 pk en eentje met meer body uit de 900-serie. Die zijn ideaal voor grondtransport, het bedrijf heeft immers drie 3-assers die een groot deel van het jaar bollen. De broers hebben twee gps-systemen die ze uitwisselen tussen drie trekkers, de Vredo, de hakselaar en de maaidorser. Alleen al door oppervlaktemeting hebben die toestellen zich terugverdiend. Het is de eerlijkste manier van werken. Ook landbouwers die mais bijkopen, weten exact het areaal dat ze kochten.

Investeren in snelheid en gemak

Het mestverhaal begint pas echt als de broers gaan shoppen bij Veenhuis en er een hondengangton van 14 m³ kochten samen met een tank van 26 m³ voor op de Dezeure-haakarm te trekken. Van Roey opteerde voor twee vacuümpompen, een laadturbo en een 8-duimse zuigarm om het vat in 2,5 minuten te vullen. Voor het lossen opteerden de mannen voor een losturbo, automatische dosering en een graslandinjecteur van 8,75 meter. Hetzelfde verhaal voor de transporttank die ze laden in vijf minuten. Omdat de loonwerker amper rond geraakte, kocht hij vorig jaar een nieuwe Vredo-zelfrijder. Met de Veenhuis-tank bemesten ze nu vooral de kleinere weiden bij hobby- en paardenboeren. Achteraan de Vredo hangt een 12 meter brede bemester, het moet haast de enige in België zijn. Zo kan Gerry rustig injecteren en ziet hij de tank snel slinken. Voor het injecteren van bouwland of grasstoppels gebruikt hij een schijveneg van zes meter met kooirol. Met de gps trekt hij een rechte streep over het land zodat de boeren comfortabel kunnen ploegen. Bij LVC lieten ze een mestcontainer met neuswiel lassen die ze met de Vredo of Veenhuis kunnen meenemen. Van Roey maakt een prijs per m³ zodat de klant vooraf weet wat hij kwijt is. Ze hebben nog een Record van 16 m3 en Joskin van 20 m3, beiden met tractie, die ze gebruiken voor het spreiden van drijfmest.

Tijdwinst met nieuwe planter

Ook voor zaai- en grondbewerkingswerkzaamheden ben je aan het juiste adres bij VRG. Ploegen doen ze met een Kverneland vijfschaar met vorenpakker. Net zoals op de meeste machines kozen ze hier voor een automatische smering, een optie die zichzelf terugverdient. Verder springt de getrokken 8-rijige Väderstad maisplanter in het oog. “Dankzij gps en sectieafsluiting kunnen we nauwkeurig en recht planten tegen 12 à 13 kilometer per uur. Het kan nog sneller, maar dat kan onze 916 niet baas. Wij winnen tijd en wanneer de landbouwer de overschot van het zaad terugkrijgt, ziet hij ook het voordeel. Vier steunwielen zorgen voor een goede gewichtsverdeling, zeker als je nog eens 1.800 kilogram meststoffen bij hebt. De machine is elektrisch gestuurd en we kunnen juist zien hoeveel kilogram meststoffen we verbruikten. De buitenrondes worden pas op het einde geplant zodat we zo min mogelijk over het gezaaide rijden. Väderstad is duur, maar enorm stevig. Als het chassis versleten is, dan vrees ik dat wij het ook zijn.” De firma heeft eveneens een 6-rijige Becker.

Krone levert in 2019  

Uitpakken doen ze in Olmen dit jaar met een nieuwe hakselaar en grootpakkenpers van Krone, een Big X 700 en een Big Pack 1270 XC. Voor het maaien en het hooien heeft Van Roey boerenmaterieel dat ze hoofdzakelijk gebruiken bij paardenhouders. De meeste landbouwers laten hun gras het hele seizoen hakselen zodat het ijzer uit hun rantsoen gefilterd wordt. Toch gaat de Strautmann-dubbeldoelwagen vaak mee met de hakselploeg om hier en daar een afgelegen weiland op te rapen. In de zomer hopen ze meer ademruimte te creëren met een tweede grootpakkenpers om de Claas 2200 te ontlasten. Als het er op aankomt dorsen ze met twee machines graan, dat stro willen de boeren graag in vierkante balen. Bovendien moet er die periode veel hooi geperst worden. Vorig jaar had Van Roey de Krone-pers op demo. “Sommige boeren vonden hun pakken te vast geperst, nadelig wanneer je ze verkoopt per stuk. Wikkelen doen we met het recentste model van Kuhn. Het enige nadeel is dat je niet één pak kan meenemen naar het volgende perceel. Wanneer er maar één pak op de weide ligt, moet je achterna gaan om het op te laden.” Het bedrijf heeft een Vicon- en een nieuwe Kuhn-perswikkelcombinatie voor diegene die ronde balen wensen.

Uitkijken naar grotere wagens

Er komt dan wel een nieuwe hakselaar, de bek en de pick-up zijn nog maar recent aangekocht en krijgen deze periode een grondige onderhoudsbeurt. Met een 10-rijer zitten de wagens van Van Roey snel vol. Momenteel zijn dat twee Dezeure’s, één Joskin en dan nog de drie gronddumpers waar schotten oppassen. Met de Strautmann-dubbeldoelwagen en de Bulthuis-oplegger worden lange afstanden overbrugd. Gerry en Kenny kijken uit naar twee grote silagewagens. In het voorjaar zouden ze op één van de twee graag een mesttank leggen. “We willen de grootste bak die er is, maar dan zit je met een lang chassis en een uitgerekte tank. Waarschijnlijk kiezen we de gulden middenweg. Aan de kuil verwerken we alles met een Cat-wiellader 924G. Eens de boeren dat gezien hebben, moet we niet meer afkomen met een trekker.”

“Lachen met onze Terra-Trac”       

Met de Medion 310 kreeg Van Roey alles niet gedorst, vandaar de komst van een Lexion 580 Terra Trac in 2010. De aankoop zorgde voor leedvermaak op de trekkertrek van Balen waar het toen uitzonderlijk warm was. “Wat gaan ze daarmee doen”, klonk het. “Maar in september begon het te regenen en het stopte niet meer. We dorsten van Nederland tot Wallonië en het was februari wanneer we klaar waren. Ondanks onze rupsen reden we regelmatig vast omdat het extreem nat was. Twee jaar geleden kochten we een Tucano 570 met bandendrukwisselsysteem met de hoogste banden, IF 650/85R38, die eronder pasten. Met die machine rijden we verder gelegen percelen af.  Toegegeven, die geraakt minstens even ver als onze Terre Trac als het nat is. Het enige probleem waar we bij uitkwamen, was dat de banden scheurden door het gewicht van de machine. De fabrikant heeft nu een sterkere band op de markt die we zullen proberen.

Voor het transport van graan gebruikt de loonwerker één gronddumper voorzien van een graanschuif, een oplegger en de Dezeure-haakarm met twee LVC-containers die in elkaar passen, de kleinste is 32 m³, de grootste 42 m³. Handig efficiënt!

 

Gerry (40) en Kenny (33) uit het Antwerpse Olmen bij Balen vormen samen de Gebroeders Van Roey, of afgekort VRG. Zo staat het te lezen op de stickers die op hun machines kleven. De broers namen een deel van het familiebedrijf over in 2008. Toch gingen ze nog zes jaar lang uit werken tot dat niet meer combineerbaar was met hun zelfstandige activiteit. Ondertussen biedt firma Van Roey het hele pakket agrarische werken aan en rijden ze voor een handvol aannemers met drie gronddumpers. Ze hebben een compacte rupskraan waarmee ze in de omgeving kleine kraanwerken doen. Binnen de straal van twintig kilometer heb je de meeste klanten gehad. Zo zitten de broers snel in Limburg en Brabant. “We hebben klanten verder weg die moeite doen. Zo rijden we ’s avonds naar Olmen met de auto van de boer, een dag later zetten we de werken verder.”

Naast de werkplanning maakt Gerry de facturen, terwijl Kenny zorgt dat de mestbankdocumenten opgemaakt zijn. Sleutelen doen ze beiden graag, de broers genoten alle twee een opleiding mechanica. Enkel grote reparaties besteden ze,  eerder wegens tijdsgebrek, uit aan de garage in Nederland. Als de broers investeren, kijken ze altijd naar de capaciteit. Hun moto is dan ook zoveel mogelijk gedaan krijgen op korte tijd. Bij Van Roey zijn ze recht voor de raap en beloven ze geen dingen die ze niet kunnen waarmaken. Meer dan deftig werk tegen een eerlijke en correcte prijs, dat is wat de klanten krijgen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: