Steelwrist presenteert met de lancering van XTR20 het eerste model van de derde generatie tiltrotators De XTR20 is de eerste in de lijn van de derde generatie Steelwrist tiltrotators, bedoeld voor graafmachines van zestien tot twintig ton.
LockSense, een nieuwe gepatenteerde veiligheidsoplossing voor het vergrendelen van uitrustingsstukken, en OptiLube, een ingebouwd smeersysteem, zijn enkele van de technische ontwikkelingen van de derde generatie Steelwrist tiltrotators. De XTR20 is verkrijgbaar met zowel S60- als SQ60-snelwissel en is ontworpen om een upgrade van S60 naar SQ60 mogelijk te maken, waardoor de gebruiker de flexibiliteit krijgt om zich aan te passen naarmate de behoeften wijzigen.
Gietstalen componenten
De nieuwe XTR20 heeft gietstalen componenten, waaronder de ophanging, de wormwiel-behuizing en de snelwissel onder de tiltrotator. Ondanks zijn compacte bouw, waardoor de totale opbouwhoogte is verminderd, behoudt de XTR20 de grote kantelhoek van 45 graden.
De kantelgeometrie van Steelwrist is bij de XTR20 nog verder geëvolueerd om bediening makkelijker te maken. Dankzij het design van de kantelcilinder-bevestiging zijn de kantelcilinders korter geworden, waardoor de kantelgeometrie wordt verbeterd. Dit leidt tot een minimale cilinderspreiding tijdens de kantelslag, waarbij een vloeiende beweging met hoog koppel ontstaat.
Onderhoudsvrije lagers
Een van de nieuwe features die op de XTR20 zijn geïntroduceerd, zijn de onderhoudsvrije, drievoudig afgedichte lagers in alle hoofdscharnierpunten. Drievoudig afgedicht betekent dat lagers zijn beschermd tegen het binnendringen van stof en vuil.
Tegenwoordig kan het voorkomen dat machinisten vergeten de tiltrotator te smeren of niet voldoende smeren. In sommige gevallen is de tiltrotator aangesloten op het automatische smeersysteem van de graafmachine, waar vaak vet wordt gebruikt met een lage viscositeit of kwaliteit. Het idee achter OptiLube is ervoor te zorgen dat de tiltrotator met de juiste hoeveelheid, op het juiste moment en met het juiste geoptimaliseerde vet wordt gesmeerd. Allemaal met als doel de levensduur van de tiltrotator te verlengen.
Met het nieuwe ingebouwde OptiLube-smeersysteem is het onderhouden van de Steelwrist tiltrotator makkelijker gemaakt. Het OptiLube-systeem zorgt automatisch voor de smering, waardoor consistente prestaties worden gegarandeerd. Het smeermiddel is speciaal ontwikkeld voor Steelwrist tiltrotators en vermindert wrijving en verlengt de levensduur.
OptiLube is geïntegreerd in het besturingssysteem van de tiltrotator, waardoor de smeerprestaties continu kunnen worden bewaakt en de machinist wordt gewaarschuwd wanneer het tijd is om de smeermiddelpatroon te vervangen. Deze functie elimineert giswerk en routinecontroles, waardoor de machinist zich zonder onderbrekingen op het werk kan concentreren.
LockSense-technologie
Steelwrist introduceerde het Front Pin Lock-systeem al in 2012 en introduceert nu het LockSense-systeem. Dit sensorsysteem wordt ingezet voor het veilig vergrendelen van uitrustingsstukken. Het LockSense beschikt over de nodige functies om te voldoen aan de komende veiligheidsvoorschriften. De draadloze oplossing elimineert gedoe met kwetsbare kabels op blootgestelde plaatsen, en de batterij gaat ongeveer vijf jaar mee. Machinisten ontvangen zowel visuele als auditieve bevestigingen bij veranderingen van uitrustingsstukken.
Open-S standaard
De nieuwe tiltrotators zijn, net als alle andere Steelwrist-producten, verkrijgbaar met ophanging en snelwissels die de symmetrische standaard (S-standaard) volgen. Dankzij het modulaire ontwerp is het mogelijk om de tiltrotator te upgraden van het S-type naar het SQ-type. Met de Steelwrist SQ-technologie kan de machinist in slechts enkele seconden wisselen tussen hydraulisch aangedreven uitrustingsstukken – en dat allemaal zonder de cabine te verlaten.
Op de nieuwe XTR20 en de andere derde generatie tiltrotators die nog moeten komen, is de upgrade van S naar SQ mogelijk op zowel de ophanging als de tiltrotator-snelwissel zonder dat structurele onderdelen hoeven te worden gewijzigd, zoals bij de vorige modellen het geval was. De eenvoudige wijziging van enkele onderdelen maakt de upgrade van S naar SQ mogelijk. Dit is zowel minder tijdrovend als voordeliger voor de klant.
Een nieuwe gripper
De optionele gripper is een hulpmiddel dat de productiviteit van de tiltrotator verhoogt. De XTR20 kan worden uitgerust met een nieuw ontworpen, naar beneden gerichte drievingergripper, waardoor het bereik van de graafmachine wordt vergroot. Het robuuste ontwerp, inclusief duurzame cilinderbescherming, zorgt voor een soepele werking bij verschillende soorten klussen.
Integratie met het GPS-machinebesturingssysteem
GPS-machinebesturingssystemen worden over de hele wereld steeds populairder, omdat deze systemen de productiviteit en nauwkeurigheid van de graafmachine verbeteren. In het verleden was het vaak zo dat leveranciers van GPS-systemen zelf kantelsensoren op tiltrotators moesten monteren om voldoende informatie over de kantelpositie van het uitrustingsstuk te krijgen, met de XTR20 is dit niet meer nodig.
De XTR20 is standaard uitgerust met absolute kantel- en rotatiesensoren met hoge resolutie. Deze integratie biedt de klant nauwkeurige controle, waarbij exacte positioneringsgegevens naar het GPS-systeem worden gestuurd.
“Steelwrist heeft al een aantal integraties beschikbaar voor de meest vooraanstaande leveranciers van GPS-systemen. Ik ben enorm trots op wat ons team heeft bereikt en ik kijk ernaar uit om te zien hoe de nieuwe Steelwrist XTR20 tiltrotator bouwlocaties over de hele wereld ondersteunt”, zegt Stefan Stockhaus, CEO van Steelwrist.
Bron: Steelwrist