De markt van de aanbouwdelen voor graafmachines is duidelijk in beweging. Eén van de factoren daarbij is de toenemende populariteit van tiltrotators, ook wel draaikantelstukken genoemd. Bij de Zweedse fabrikant Rototilt wil men hierop inspelen door vanaf dit jaar de producten niet langer via een verdeler te verspreiden maar in te zetten op een eigen Benelux-kantoor. de Loonwerker sprak tijdens de TKD-beurs met CEO Anders Jonsson en kersvers Country Manager Benelux Jason Sanders. “Een eigen vestiging laat ons toe dealers nog beter te ondersteunen met volledige focus op onze producten.”
Rototilt is niet nieuw in de markt, ook niet in de Benelux. Integendeel, er zijn heel wat klanten die werken met de tiltrotators, aanbouwdelen of andere producten van het Zweedse bedrijf. Het is net door de toenemende interesse in dit soort producten, niet alleen die van Rototilt, dat het bedrijf het moment rijp achtte om een tandje bij te steken.
Volgens de recent aangestelde Country Manager Jason Sanders verkoopt Rototilt hier al twintig jaar producten via een importeur. “Maar nu zijn we op een punt gekomen dat we onze vlag willen plaatsen in onze eigen naam. We voelen dat de markt in de Benelux heel snel aan het ontwikkelen is en in het bijzonder de markt voor tiltrotators en bijbehorende aanbouwdelen groeit erg snel. We willen dan ook een sterke positie innemen hier. Om het cru te stellen: er zijn heel wat spelers op de markt, kijk maar naar het aantal merken op deze beurs, maar wij willen een groter stuk van de taart.”
Zwaar geïnvesteerd in Rototilt
CEO Anders Jonsson vertelt ons hoe Rototilt ontstaan is. “Een Zweedse uitvinder kwam met het idee en in 1986 werd de eerste unit gebouwd. Deze kreeg de naam Rototilt. Hoewel het eerste exemplaar niet helemaal bleek te werken, bleef het concept veelbelovend. Stap voor stap veroverde het product dan toch de markt. Eerst lokaal, maar steeds breder. Begin de jaren negentig werd Zweden echter getroffen door een zware recessie. De interesse voor het product nam af en de firma ging bankroet. Wijzelf hadden toen een familiebedrijf waar we hydraulische rotators maakten. We zagen de tiltrotator en beseften welke opportuniteit er voor ons lag. We kochten dus het concept en werkten het verder uit. Het product paste echter niet helemaal binnen ons bedrijf maar het duurde heel wat jaren om tot het besef te komen dat we echt moesten investeren om iets te doen met dit product. In 2007 kwam er daarom een nieuwe fabriek en een afgescheiden bedrijf. Het was een investering van om en bij de tien miljoen euro maar we geloofden rotsvast in de toekomst van de tiltrotator. We startten met 42 mensen, vandaag zijn er 330 medewerkers.”
Tiltrotator verhoogt efficiëntie van de graafmachine
Volgens Jonsson zijn tiltrotators vandaag de dag erg populair in Noord-Europa. “Er zijn een aantal spelers, waarvan wij er één zijn. In centraal Europa zien we nu ook deze ontwikkeling. De penetratiegraad van de tiltrotators is heel snel aan het toenemen waarbij dit in de Benelux het snelste gaat. Mensen zien echt het voordeel van de tiltrotator. Je kan je graafmachine plaatsen op één locatie en van daaruit al het werk doen. Via snelkoppelingen kan je heel snel van aanbouwdeel wisselen. De efficiëntie van een graafmachine neemt enorm toe door het gebruik van een tiltrotator, tot wel dertig procent. En het betekent tegelijk ook een brandstofbesparing want je rijdt minder rond.”
Sanders verwoordt het zo: “We veranderen de graafmachine in een werktuigdrager en maken die efficiënter en slimmer. Ook de moeilijkheid om goed personeel te vinden speelt mee. Hoe meer je kan doen met één machine, hoe beter.”
Gegoten behuizing met olie gevuld
Op de TKD-beurs zagen we tiltrotators van verschillende merken. Waar wordt het verschil gemaakt? Jonsson geeft aan dat het concept overal heel erg op elkaar lijkt. “Je moet een eindeloze rotatie hebben, een kantelfunctie en hydraulische snelkoppelingen. Het verschil zit hem in de unieke features en technische oplossingen.”
Jonsson claimt dat zij het originele product hebben. “We hebben altijd gestreefd naar robuustheid in het product. Het structurele verschil is de gegoten behuizing die bij ons met olie gevuld is, dat maakt ons echt uniek. Maar ook de goede ondersteuning van de machinist via het bedieningssysteem. Eén van de belangrijkste elementen daarbij is veiligheid. Wij hebben een gepatenteerde oplossing, SecureLock. Als je de werktuigen koppelt monitoren we de beweging van de cilinders. De operator krijgt een signaal als het werktuig correct en veilig gekoppeld is. Dit is een populair, betrouwbaar en robuust systeem.”
Sanders toont nog een tweede innovatief product, de RC Joystick. Dit eigen ontwerp ontving de Red Dot Award 2023 en de IF Design Award 2023. Het laat toe dat iedere gebruiker de positie van de joystick zelf kan aanpassen. De joystick is onderdeel van het Rototilt Control systeem. Dit bevat verder nog draaikantelstukken, een app en een nieuw besturingssysteem. De kern van het bedieningssysteem wordt gevormd door de drukgecompenseerde hydrauliek waardoor de tiltrotator met nog meer nauwkeurigheid gebruikt kan worden.
Optimale service
Met de oprichting van Rototilt Benelux wil het moederbedrijf de focus op het product verhogen. “Een verdeler heeft meestal meerdere producten waardoor die focus toch altijd minder is”, aldus Sanders. “We verkopen niet aan de eindgebruikers maar wel via een dealernetwerk. We zullen het bestaande netwerk verder uitbreiden want een dealer moet dichtbij zitten voor de klant. Service is onlosmakelijk verbonden met deze categorie van producten. Het positieve effect zal zijn dat we als Rototilt Benelux onze dealers en klanten nog beter en sneller zullen kunnen helpen. Rototilt Benelux is eigenlijk de laatste stap want er zijn al dochterondernemingen in Duitsland, UK, Frankrijk en Noord-Amerika. Er zijn veel concurrenten maar wij willen de lat steeds hoger leggen. We hebben ook al een sterke positie en ook een sterke samenwerking met OEM’s, bijvoorbeeld Caterpillar. Dan wordt het in de markt gezet als Caterpillar-product met een unieke interface. Onder eigen vlag komen onze producten altijd in de kenmerkende rode kleur en we kunnen ze koppelen aan zowat elk merk in de markt. Met Rototilt 2.0 willen we een grote sprong voorwaarts maken in de Benelux. De boodschap is dan ook dat we nog dichter bij de eindklanten en dealers in de Benelux willen staan.”
Tekst en beeld: Seppe Deckx