De Duitse motorenfabrikant DEUTZ en het Belgische Keestrack werken al vele jaren succesvol samen. DEUTZ is vanaf de start een vaste leverancier geweest van motoren voor de Keestrack-zeefmachines en stackers. Sinds kort werken beide samen aan een nieuwigheid. Zo heeft Keestrack de nieuwe P3 shredder op de markt gebracht met hierin de allernieuwste DEUTZ TCD 5.2 L4 motor.
Keestrack P3 rupsmobiele shredder
Keestrack, producent van mobiele breek- en zeefmachines, stackers en aanverwante producten heeft sinds kort de eerste shredder op rupsen, de P3, in zijn productgamma. Deze compacte 2-shaft shredder is uitgevoerd met 2 heavy duty assen die gemakkelijk gewisseld kunnen worden. In verschillende opstellingen kan de shredder voor verschillende toepassingen gebruikt worden zoals bouwafval, mineraal afval, biomassa, groen afval, stamhout en wortels, afvalhout, industrieel & huishoudelijk afval, plastics, licht metaalafval, banden etc.
De Keestrack P3 rupsmobiele shredder van 16t beschikt over een opklapbaar laadplatform om de shredder te voeden. De shredder heeft een voedingsopening van 1589 x 1200 mm en een as diameter van 700 mm. Het koppel van 90.000 Nm per as zorgt voor een enorme kracht van 180.000 Nm. De snelheden van de assen zijn 45 en 25 toeren per minuut en de rotatie verschilt naar gelang het gekozen programma.
De shredder is voorzien van een automatisch ontgrendelingssysteem door de draairichting te keren. De P3 is beschikbaar met enkele opties zoals een overband magneet, om kostbare metalen te scheiden, afstandsbesturing en een brandstofpomp. Zoals bij elke Keestrack machine is ook op de P3 een gemakkelijke toegang voor service, onderhoud en reparaties. Het motorcompartiment is zeer toegankelijk waarin de nieuwe motor van DEUTZligt.
DEUTZ TCD 5.2 L4 motor in Keestrack shredder
De nieuwe DEUTZ TCD 5.2 L4, is een efficiënte en compacte 5,2 liter 4 cilinder motor. Deze krachtige, 170 kW & 950 Nm motor voldoet aan alle EU Stage V en US EPA Tier 4 eisen en maakt gebruik van DVERT® selectieve katalytische reductie (AdBlue) en roetfilter (DPF) en is HVO-gecertificeerd, wat betekent dat de motoren op ecologische biodiesel kunnen draaien. Het krachtige DEUTZ Common Rail (DCR®) injectiesysteem en de elektronische motorregeling (EMR) met intelligente koppeling naar het aandrijfmanagement zorgen voor optimale motorprestaties bij een laag brandstofverbruik.
Stage V-norm
De nieuwe DEUTZ-motor maakt geen gebruik van uitlaatgasrecirculatie (EGR) omdat de Euro Stage V norm zonder deze stap gehaald wordt. Op deze manier wordt de betrouwbaarheid verhoogd en is de motor minder storingsgevoelig. Bovendien is dit ook kosten efficiënter.
De motor en uitlaatgasnabehandeling (EAT) zijn geoptimaliseerd en zorgen zo voor het laagste verbruik en de laagste totale bedrijfskosten. DEUTZbiedt een flexibele opbouw van het systeem waardoor machinebouwers heel veel flexibiliteit hebben om de motor in hun machine te plaatsen.
Service en onderhoud
Qua service biedt de nieuwe motor langere olieverversingsintervallen, tot wel 1.000 uur draaiuren, een onderhoudsvrije riemaandrijving en eenvoudige vervanging van de motorvloeistoffen, deze verlagen de bedrijfskosten en de onderhoudstijd en verhogen de uptime van de machines.
Door de integratie van de nieuwe DEUTZTCD 5.2 L4 motor in de Keestrack P3 ontstaat er een zeer compacte, betrouwbare en efficiënte machine met veel uptime.
Bron: Keestrack