De elektrische compacte wiellader is volledig ontworpen en gebouwd in de fabriek in Puglia en zal op de markt worden gebracht onder de merknamen CASE en New Holland en wereldwijd worden gedistribueerd. Met dit derde elektrisch aangedreven model in het assortiment bevestigt CNH opnieuw de cruciale rol van innovatie in de ontwikkeling van hoogwaardige, milieuvriendelijke oplossingen die mens en milieu dienen.
Het evenement benadrukt ook de investeringen in geavanceerde en duurzame infrastructuur in de fabriek in Lecce, evenals de centrale rol van de fabriek wereldwijd.
Productielijn in gebruik genomen
De productielijn voor de nieuwe elektrische compacte wiellader is vandaag in gebruik genomen in de CNH-fabriek in Lecce, Italië. Het model, dat is bedacht en ontworpen in het R&D-centrum van de fabriek in Puglia, zal worden geproduceerd in CASE- en New Holland-kleuren met respectievelijk de modellen 12EV en W40X. Van hieruit zal de machine markten over de hele wereld bereiken en voldoen aan de groeiende behoefte aan emissievrije machines in de bouw- en landbouwsector.
De ceremonie werd gehouden in aanwezigheid van instellingen uit de regio Puglia, waaronder Alessandro Delli Noci, wethouder economische ontwikkeling, en Loredana Capone, voorzitter van de regionale raad, samen met de burgemeester van Lecce, Adriana Poli Bortone, en het management van CNH: Stefano Pampalone, CNH President Construction Segment, Carlo Alberto Sisto, CNH EMEA President, Federico Bullo, CNH Head of Construction Europe, Ciro Casapulla, CNH Head of Construction Product Development, Carlo Lambro, Managing Director CNH Industrial Italia S.p.A. en Guido Moscheni, CNH CE HR Business Partner.
Compacte elektrische voertuigen
Het nieuwe model completeert de reeks compacte elektrische voertuigen van het bedrijf, waartoe ook de twee elektrische minigraafmachines behoren die in Cesena zijn geproduceerd. CNH speelt hiermee in op de snel groeiende vraag naar alternatieve aandrijflijnen, gedreven door de behoeften van grootstedelijke en gemeentelijke gebieden, voornamelijk in Europa, en de eisen van sectoren zoals landbouw en veeteelt, op zoek naar krachtige maar stille en emissievrije machines die veilig binnenshuis en in de buurt van dieren kunnen werken.
Lecce fabriek steeds belangrijker voor CNH
De fabriek in Lecce, die onlangs haar 50-jarig bestaan vierde, is een van CNH’s belangrijkste productiecentra in Italië en EMEA. Ze beslaat 600.000 vierkante meter en herbergt 7 productlijnen (wielladers, compacte wielladers, graaflaadcombinaties, verreikers en motorgraders) voor 203 modellen en 4896 verschillende configuraties. De productievolumes zijn exponentieel gegroeid, met een toename van 88% tussen 2020 en 2022 en nog eens 14% in 2023. Het jaar waarin het hoogste aantal geproduceerde machines sinds de oprichting was geregistreerd.
Parallel aan de investeringen in productiecapaciteit heeft CNH grote infrastructuur- en milieuverbeteringen doorgevoerd. In 2022 maakte een investering van ongeveer €13 miljoen (onderdeel van het Converto-project, medegefinancierd door de regio Apulië) de installatie mogelijk van een nieuwe geavanceerde verffabriek en een nieuwe plasmasnijmachine. De eerstgenoemde heeft de productkwaliteit aanzienlijk verbeterd en de impact op het milieu verminderd door efficiënter gebruik van water.
De nieuwe snijmachine heeft de productiviteit verhoogd en minder afval en onderhoudskosten opgeleverd. Bovendien bevestigt de recente installatie van een fotovoltaïsch systeem dat 40% van het productiegebied beslaat het streven naar duurzaamheid en energieonafhankelijkheid van de productielocatie. Als onderdeel van het Converto-project heeft CNH ook geïnvesteerd in de bouw van nieuwe ruimtes voor het testen van geëlektrificeerde voertuigen en voor het controleren van de werking in extreme klimatologische omstandigheden (-50° tot +50°).
Alessandro Delli Noci, raadslid voor economische ontwikkeling van de regio Apulië, gaf commentaar op de relatie die de fabriek met het gebied verbindt: “Dit industriële complex is al lange tijd een referentiepunt voor veel bedrijven in Salento, die profiteren van de aanverwante industrieën die verband houden met de productie en is ook een belangrijke pool in termen van werkgelegenheid. We zijn blij dat CNH blijft geloven en investeren in deze belangrijke realiteit met producten en projecten met een hoog technologisch gehalte.”
Italiaanse innovatie voor een duurzame toekomst
De nieuwe elektrische compacte wiellader, die met succes is gepresenteerd op grote internationale beurzen zoals ConEXPO in Las Vegas en Agritechnica in Hannover, biedt aanzienlijke voordelen op het gebied van een laag geluidsniveau en emissievrije uitstoot. Deze eigenschappen maken de machine bijzonder geschikt voor gebruik in gesloten omgevingen, waar CO2-uitstoot niet is toegestaan, op bouwterreinen waar ‘s nachts is gewerkt en voor alle toepassingen die gevoelig zijn voor geluidsoverlast. Bovendien garandeert dit type machine hoge prestaties en lagere bedrijfskosten dan voertuigen die op diesel rijden.
Ciro Casapulla, hoofd Productontwikkeling Bouw, lichtte het nieuwe elektrische model in detail toe en benadrukte hoe innovatie altijd al in Lecce is gemaakt en hoe dit, in het geval van elektrificatie, een paradigmaverschuiving inhoudt: “We hebben niet alleen de dieselmotor vervangen door batterijen. We hebben het ontwerp volledig herzien, waarbij we ook gebruik hebben gemaakt van technologieën en berekeningstechnieken die typisch zijn voor de luchtvaartsector. Ten eerste door het gewicht te verminderen, door het te verwijderen waar het niet nodig was, op een beredeneerde en gekalibreerde manier om de prestaties te verhogen en de autonomie van de machine te behouden.
Gewichtsvermindering
De gewichtsvermindering, die ook te danken is aan de speciale “tralie”-giek, heeft geleid tot een verbetering van de kantelbelasting. Een lichte giek betekent dat het gewicht naar achteren is verplaatst en dus een grotere laadcapaciteit en stabiliteit. Een andere belangrijke innovatie, ontleend aan de topmodellen met dieselmotor, zijn de elektrohydraulische bedieningselementen die het, in combinatie met de elektrische aandrijving, mogelijk maken om de efficiëntie en de bestuurbaarheid van de bewegingen te maximaliseren.
Het nieuwe elektrische model heeft een bereik van 3 tot 6 uur, afhankelijk van het type toepassing. Opladen kan via het stopcontact met de standaard 230V boordlader of met de optionele snellader, die de 23 kWh lithium-ion batterij kan opladen van 20% tot 80% in slechts 1 uur, de duur van een lunchpauze, waardoor continu gebruik gedurende de hele werkdag mogelijk is.
De nieuwe elektrische compacte wiellader, 100% Made in Italy, benadrukt CNH’s inzet om te investeren in technologieën voor de ontwikkeling van alternatieve en duurzame aandrijving, en bevestigt tegelijkertijd de strategische centrale rol van de fabriek in Lecce in het productielandschap van het bedrijf.
Bron: New Holland