Sommige mensen weten van geen ophouden. Roger Van Damme is al enkele jaren op pensioen. Toch blijft hij in de weer met de invoer en verkoop van de Alasco-grondkippers in België. Eén van de gebruikers van de Alasco-gronddumpers is Bart Clabots uit Zemst. Hij is actief in het onderhoud en herstellen van grondverzetmachines, doet zelf transport in het grondverzet en biedt ook beperkt agrarisch loonwerk aan. Hij rijdt al jaren met een Alasco en kocht er recent twee bij.
Alasco werd doorheen zijn geschiedenis enkele keren overgenomen maar de dumpers met één, twee of drie assen worden ondertussen al heel wat jaren in Reutum in de buurt van Hengelo gefabriceerd bij de gebroeders Poppink. “Het is ook het enige dat ze zelf construeren”, aldus Roger Van Damme. “Het zijn eigenlijk zelf (grote) grond- en loonwerkers. Hun interesse om het merk te gaan fabriceren is gegroeid vanuit de nood aan degelijk materiaal want hetgeen er vroeger was op hun bedrijf beviel die mannen niet helemaal.” Zelf is Van Damme altijd zelfstandig vertegenwoordiger geweest en hij verkocht vooral spuitmachines. “Omdat ik bij die loonwerkers kwam, pasten ook die gronddumpers erbij.”
Laden wat je wil
Grondkarren van Alasco zijn in België niet het meest zichtbare merk en bovendien hebben ze de naam toch iets duurder te zijn. Van Damme bevestigt dat ze wel wat duurder zijn in aankoop maar volgens hem zijn ze goedkoper in gebruik. “Een Alasco-dumper van tien jaar kan je mits wat onderhoud terug tien jaar gebruiken. En dan is hij nog goed voor iemand die hem niet dagelijks moet gebruiken. Alasco probeert zich te onderscheiden door de dumpers eerst en vooral stevig en veilig te maken. Als je kijkt naar het onderstel, ga je zien dat sommige fabrikanten de prijs proberen te drukken door een lichter onderstel te gebruiken. Alasco daarentegen stapt niet af van het gebruik van het zwaarste Tridec-onderstel. Die dumpers zijn hierdoor baanvaster en veiliger bij het kippen, ze worden bijvoorbeeld gebruikt om grind te verspreiden en ze hebben dan vaak veertig ton op de achteras. De dumper weegt ook wat zwaarder dan een ander maar je kan laden wat je wilt.”
Alasco altijd op maat van de klant gebouwd
Ook voor Bart Clabots staat het vast dat de investering altijd wordt terugverdiend door de kwaliteit. “Het gaat met name over hoe de dumper gebouwd is: degelijk en stevig en altijd met de beste materialen. In het onderstel worden bijvoorbeeld alleen maar de zwaarste cilinders gebruikt. Een Alasco kies je niet voor de prijs maar zuiver voor de kwaliteit. De fabrikant duwt niets op de markt vooraleer hij het zelf getest heeft op het eigen bedrijf. De gebroeders Poppink gaan daarom ook niet zomaar mee in trends. Soms is een eenvoudige schakelaar veel bedrijfszekerder dan een bedieningskast met een printplaat. Ze maken eenvoudige kwaliteitskarren en laten toeters en bellen achterwege.”
De uitlevering van de twee nieuwe dumpers leek een prima gelegenheid om te gaan kijken welke evoluties er zijn geweest de afgelopen jaren. Van Damme was echter op dat gebied vrij down to earth. “Een Alasco-dumper heeft niet specifiek een bepaalde uitvoering waarin je hem moet kopen. Bij Alasco kun je heel specifiek zeggen wat je wil. Maar de basis blijft altijd dezelfde. Je hebt altijd hetzelfde onderstel en dezelfde bakuitvoering maar de opbouw kan veranderen. Dat een Alasco duurder wordt, komt dus niet door een verandering van constructie maar door de keuze van de opbouw.”
Veel interesse voor opklapbare bumper
Clabots wijst op enkele opvallende kenmerken, zowel bij zijn eerste kipper als bij de twee nieuwe. “De olietank werd altijd al tussen het chassis geplaatst ter bescherming tegen ongevallen en verlies van olie op de openbare weg. Dat is zeker niet bij alle merken zo. De achterbumper is nu hydraulisch opklapbaar.” Van Damme vertelt dat er het laatste jaar opvallend veel vraag is naar deze hydraulisch opklapbare bumper. “Er zijn goedkopere systemen op de markt maar ook daar heeft de fabrikant van de eerste keer gezegd dat hij het gaat doen met twee cilinders. En niet met kabeltjes hier en daar. Alasco gaat eerst kijken wat er werkt in de markt en dan een eigen concept bouwen. Alles moet altijd degelijk afgewerkt worden.” Dat zien we volgens Clabots ook aan het feit dat alles proper afgedekt is met inox beschermingsmateriaal.
Van Damme vertelt dat men bij Alasco zoveel mogelijk gerenommeerde materialen wil gebruiken voor verlichting, hydrauliek of assen. “Ze willen bekende merken zodat een gebruiker alle wisselstukken kan krijgen in zijn buurt.” Indien dat niet volstaat, heeft Van Damme heel wat wisselstukken op stock in zijn magazijn. En de tachtiger draait er zijn hand niet voor om om 350 kilometer te rijden naar het mechanisatiebedrijf om er onderdelen op te gaan halen. Volledige kippers heeft hij echter niet op stock. “Dat is ook niet eenvoudig aangezien iedere klant zijn specifieke vragen heeft.”
Het volledige artikel verscheen in de juni-editie van vakblad de Loonwerker. Wilt u de volledige artikels kunnen lezen, abonneer u dan hier.
Tekst en beeld: Seppe Deckx