W.N. Kramer toonde op de Interpom 2024 de nieuwe Gramegna 36X en 40X. Irene Kramer geeft een toelichting op de doorgevoerde aanpassingen in de machines.
Nog meer eenheid in de machine
“Het ronde hoofdframe boven in beide machines is doorgetrokken en bevestigd aan de zijplaat voor nog meer eenheid in de machine. Bij het model 36X heeft de koplager van de spitarm een gesloten lager gekregen. Dat betekent dat deze eens in de 50 uur gesmeerd moet zijn in plaats van één keer in de 10 a 12 uur. Ook de arm is in vorm iets aangepast.
De aandrijfkast heeft een doorlopende as gekregen met 20 splines in plaats van zes splines. Dit maakt de machine sterker, zodat het aftakaskoppel nog efficiënter is overgebracht op de spitelementen. Standaard is er nu een aftakas met nokkenkoppeling geleverd, waar dit voorheen een slipkoppeling was.”
Gramegna 40X
“Het nieuwe model 40X laat fysiek en in detail de grootste verandering zien. De aandrijfkast zit zes centimeter hoger, er is meer ruimte in de machine gekomen. Het vlakke en zeer rustige spitbeeld blijft gehandhaafd. De onderbussen in deze machine zijn vanaf 2025 voorzien van onderhoudsvriendelijke bussen. De grote van de bussen in het model 40X zijn dezelfde als die uit het zwaarste model, de 45X.
De dubbele onderbalk heeft plaatsgemaakt voor de massieve balk van 8 x 4 centimter uit het model 45X, wat nog meer robuustheid brengt. De koplager van de arm bestaat nu uit een dubbellager in plaats van een enkellager. Bij beide modellen is ook een parkeersteun geleverd, voor het gemakkelijk wegzetten van de machine.”
Tekst en beeld: Jan Geert Vedelaar