Liebherr brengt twee nieuwe bulldozers op de markt

Op Bauma 2013 introduceerde Liebherr de 25 ton zware PR736 bulldozer. Het was het eerste model uit een nieuwe generatie-6 serie. Sinds vorig jaar is deze bulldozer op de markt. 

Liebherr brengt nu twee grotere modellen uit, de PR746 en de PR756. Het zijn resp. een 30 en een 40 ton bulldozer.
Interessant is dat Liebherr op deze bulldozers veel zelf ontwikkelde componenten gebruikt. Ze werden op maat van de machine ontworpen en dat vertaalt zich in uitstekende prestaties en een laag verbruik. Zowel motor, common rail als de hydraulische en elektrische componenten zijn eigen fabricaat.

De bulldozers van de generatie-6 voldoen allen aan de Stage 4 eindnormen. Liebherr gebruikt hiervoor enkel de SCR-techniek om te voldoen, dus met gebruik van Adblue. Er wordt geen roetfilter gebruikt.

Beide nieuwe bulldozers zijn uitgerust met een common rail 6-cilinder motor. Op de PR746 is dit de 10,5 liter D936A7 Liebherr motor die 252 pk (185 kW) levert. Op de PR756 is dit een 12 liter D946A7 Liebherr motor die 340 pk (250 kW) levert.

Een eigenheid van de Liebherr bulldozers is hun hydrostatische aandrijving waardoor hun snelheid traploos te regelen is. De 3-trapshydrostaat die maximaal 11 km/u haalt, wordt elektronisch gestuurd. De aandrijving houdt het motortoerental zo goed als constant zodat het optimale vermogen continu beschikbaar blijft. Met de ingebouwde Eco-functie kan gekozen worden voor maximaal vermogen of voor zuinigheid.

Een andere innovatie is de proactieve vermogensaanpassing. Naast verschillende parameters op de motor die opgemeten worden wordt ook de positie van de rijhendel gedetecteerd. Bij verandering past het motormanagement zich aan en wordt het voorbereid op een veranderende aandrijving en vermogensbehoefte. Het resulteert in kortere reactietijden, betere prestaties en meer trekkracht.

De nieuwe cabine heeft naar voor beglazing die onderaan naar beneden loopt. Vooraan staat de uitlaat netjes achter de A-Stijl geborgen. Het zicht is dan ook uitstekend zowel rondom als op het dozerblad. In de cabine kan het nieuwe besturingspaneel in de lengte verplaatst worden naar de meest ergonomische positie voor de bestuurder. Op de joystick kan het snelheidsinterval waarin zal gewerkt worden voorgeprogrammeerd worden.

Voor het onderhoud zijn de belangrijkste onderhoudspunten gegroepeerd. Het goed toegankelijke motorcompartiment heeft zelfs verlichting. Hydraulische filters hebben een ruim vervangingsinterval van 8.000 u.
Het LiDAT vlootmanagementsysteem zorgt voor een optimale planning van het onderhoud en een nauwkeurig beheer van het machinepark.

%d bloggers liken dit: