“Wat vandaag een voorloper is, is morgen ouderwets”, weet Kees Claassen van Heyboer BV. Samen met het spuitteam worden de tien zetten op het schaakbord van de optimale gewasverzorging uitgelegd.
In het eerste deel van dit artikel zijn we ingegaan op de eerste vijf zetten van het schaakbord. Vandaag in deel twee gaan we hier mee verder.
6. Maggrow
De Delvano zelfrijders van Heyboer zijn uitgevoerd met MagGrow. Deze spuittechniek is gebaseerd op het uitgangspunt dat magnetische velden invloed hebben op de fysische eigenschappen van spuitvloeistof en spuitdruppels. Uiteindelijk zorgt het voor een beter druppelspectrum, waardoor de bedekking beter is dan conventionele systemen. “Met MagGrow komen we op een driftreductie van 97,5 procent”, weet Jan Jager.
7. Verlaagde boomhoogte
Over het algemeen kiest het spuitteam van Heyboer voor een spuitboomhoogte van dertig centimeter. De balans van de boom van Delvano is dan goed in orde. “Dat moet ook anders krijg je een soort sleepdoek-effect. Met het oog op versmering wil je niet dat de doppen door het gewas slepen”, vindt Houtman. De verlaagde boomhoogte is complementair aan de MagGrow en de Airtec-technieken waar Heyboer gebruik van maakt. “De hoogte van de boom maakt veel verschil. Als de boomhoogte zestig centimeter is, dan is de boerenhoogte vaak al een meter. Ook tussen vijftig en dertig centimeter zit een enorm verschil. In mijn ogen is daar nog een wereld te winnen. De druk blijft hetzelfde en wordt door de machine bepaald. Met bespuiten tegen afrijpingsziekte zal er wat meer druk zijn. Spuit je tegen distels dan moet je meer de diepte in en wellicht het water wat omhoog brengen. Dat is het timmermansoog van de spuiter.
Uiteindelijk zijn echter het etiket en de techniek veel belangrijker. Dat geldt ook voor de snelheid waarmee je rijdt. Wettelijk gezien mag acht kilometer per uur, maar het is zo afhankelijk van de weersomstandigheden en het gewas. Maar we gaan niet sneller rijden om de indringing te verhogen of langzamer rijden om emissies te voorkomen. We kiezen voor de snelheid die bij de bespuiting en de omstandigheden past. Voor ons ligt die over het algemeen rond de vier kilometer per uur.”
8. Squall-injectie
Squall, een biologisch afbreekbaar product van GreenA, staat te boek als een hechter en anti-drift hulpstof voor gewasbeschermingsmiddelen. Door middel van het Raven Side Kick pro-systeem injecteert ook Heyboer het middel. Resultaat is een betere bedekking en het verhoogt de e‑ ectiviteit van middelen die een contactwerking hebben. “Squall zetten wij puur in als anti-driftmiddel bij al onze vloeibare middelen en niet om verder te stapelen in onze driftreductie, want we komen er niet mee van 97,5 naar 100 procent. De toepassing van Squall doen wij al jaren. Voorheen gebruikten we het ook los in de tank.” Jan Jager vertelt wel dat de spuithoeveelheid en injectiehoeveelheid elke minuut gelogd worden en dat dit afleesbaar moet zijn op het scherm. “Dit moet je kunnen aantonen en het wordt gecontroleerd.”
9. Reiniging
De Delvano-zelfrijders zijn uitgevoerd met het zogenoemde Auto-Eco-Clean-systeem. Dit is een spoelprogramma voor het reinigen van het spuitcircuit met zo weinig mogelijk verbruik van water. Pompen, spuitleidingen en doppen worden op die wijze schoongemaakt. “Dit doen wij op het veld. Spuitvloeistof verspuiten verdund uit op het veld”, vertelt Peter Kamer.
10. Grote schoonmaak
Een keer in de zoveel tijd vindt er op het terrein van Heyboer in Zeewolde een grote reinigingsbeurt plaats. Jan Jager: “De veldspuit maken we schoon op een groot kleed. Het waswater vangen we zo op en gaat vervolgens onze Phytobac in.”
Dit is een artikel uit de Akkerbouwkrant. Wil je deze thuis ontvangen? Klik hier.
Tekst: Martin de Vries
Beeld: Heyboer BV