“Waar details belangrijk zijn.”
Toen we van de werkplaats naar de bureau gingen voor het interview, deed Dave Naets zijn schoenen uit. Uit beleefdheid volgde ik zijn voorbeeld en had direct het gevoel dat de loonwerker zorgzaam en proper werkt. Na de babbel kan dat alleen maar bevestigd worden. Over elk detail is nagedacht en alles is tiptop in orde. Met zijn enthousiasme erbij heeft Dave alles in huis om te slagen.
Dromer..
Voor Dave Naets telde er maar één ding, tractors. Als er iets ronkte moest hij weten waar dat vandaan kwam. De arbeiderszoon droomde ooit zijn eigen loonwerkbedrijf te starten, maar veel achtergrond had hij niet. Af en toe zag hij wel eens iets bij zijn grootouders waar ze enkele beesten hielden. Dave heeft alles moeten leren door te zien. Hij ging kijken hoe loonwerkers en boeren te werk gingen op de akker. Om mee te zijn met techniek ging hij automechanica volgen met als specialisatiejaar carrosserie. Acht jaar lang werkte Naets in de fabriek vooraleer hij in 2003 zelfstandige in bijberoep werd. Zijn grootste werkzaamheden waren zaaien, maaien en hooien. Drie jaar later komt zijn droom in vervulling. Zijn enthousiasme en gedrevenheid maakte dat hij zichzelf volwaardig loonwerker mocht noemen. Dave vervoerde veel grond voor wegenbouwfirma’s en reed slib met de aalton. Al wat hij verdiende, pompte hij terug in de zaak. Ook zijn vrouw Liesbeth staat als een paal achter hem. Samen zijn ze zaakvoerder van HENA (HEllinx-NAets) bvba.
Geruchten deden de ronde.
Wanneer een op leeftijd gekomen loonwerker zijn hakselaar overliet aan de dealer, gingen er wilde verhalen de ronde. Dave Naets zou de kneuzer gekocht hebben. “Toen de machineverkoper mij belde met de vraag wat daar van aan was, viel ik uit de lucht”, vertelt de ondernemer. “Uit curiositeit zijn we dan maar eens gaan kijken. De FX 375 verkeerde in goede staat. Samen met de vorige eigenaar ben ik bij zijn klanten langs gegaan om te kijken of ik het werk kon overnemen. Met de mijne erbij hakselde ik dat eerste jaar 110 hectare.” De afvoercombinaties bestonden toen uit drie occasie loswagens.
Dealer gebonden.
In Heist-op-den-Berg zijn ze eerder dealer dan merk gebonden. Service is belangrijk. De loonwerker heeft acht New Hollands en één Ford in huis. Vijf zijn er van de 7000-serie, twee van de 6000 en één TM120. Deze laatste verdient een standbeeld. Met zijn frontlader heeft hij al dikwijls in voor- en achteruit gestaan. De Ford 5600 wordt vooral gebruikt voor het sproeien en het maken van kleine balen. Toch is het bloed in Dave zijn aderen niet perse blauw. De 7000-serie van Massey Ferguson vindt hij de max. Zelf heeft hij twee oldtimers, een MF 35 en 135.
Het onderhoud gebeurt in eigen beheer, voor grote reparaties doen ze beroep op de dealer. “Hout vasthouden, maar tot nu toe hadden we weinig stukken. Van 2006 tot 2010 deden we de tractoren op twee jaar van de hand. Dankzij de florerende tweedehandsmarkt hebben we goede zaken gedaan. Nu is het klimaat minder gunstig. We schrijven ze af op vijf jaar en houden ze op ons bedrijf. We hebben het gevoel dat NH veel moeite doet en goede financiële voorwaarden biedt.”
Forage Cruiser
Ook de hakselaar is een geel en uniek exemplaar in België. “De verkoop ging alleen door als de sticker ‘forage cruiser’ erop hing”, lacht Naets. “Normaal alleen verkrijgbaar in Amerika. Toen de FR 600 onbestickerd geleverd werd ik kreeg ik stress. Enkele weken later kwamen de plakkers toe met de post. Ik bevestig de stickers zelf, ook die van de leveranciers. Anders hangen ze toch waar ik het niet wil en zitten er blazen in.” Het rubber slangetje om de druk van de voorbanden op en af te laten is beschermd met een metalen omhulsel. Nog een niet te missen optie in de FR is de kettingzaag. Met laaghangende takken wordt onmiddellijk korte metten gemaakt voor ze spiegels breken of krassen maken.
42 potten verf en spuitbussen
Per twee poetsen de chauffeurs hun machines waarna ze hun werktuig parkeren in de werkplaats. Daar wordt alles gesmeerd en nagezien. Dave verkiest smeervet in tubes van 400 gram, goedkoper dan een vat van 25 kilo. Daar moet je weer een pomp voor kopen die snel honderden euro’s kost. Van roest krijgt de ondernemer kriebels. Alles moet er nieuw blijven uitzien en blinken. Schrammen waar de verf ontbreekt, worden bijgewerkt. De machinisten hebben plezier als ze Naets bezig zien met zijn borsteltje. De loonwerker heeft van elk stuk getuig de originele verf van de fabrikant, van Vervaet-rood tot Joskin-groen. In zijn kast staan 42 verfpotten en spuitbussen. Vervolgens kan alles op zijn plaats. Elke machine wordt geordend op zijn plaats die gemerkt is.