De laatste 10 jaar heeft de Firma Beel uit Wortegem-Petegem een enorme expansie gekend. Omdat service één van de speerpunten is binnen dit bedrijf werd ervoor gekozen om de klanten met nieuwe filialen in Handzame, Brugge en Lo-Reninge van dichtbij te bedienen. Deze sterke marktpenetratie (tot in het noorden van Frankrijk) trok ook de aandacht van diverse constructeurs. De samenwerking die Firma Beel in 2002 opstartte met het NederlandseTobroco, constructeur van Giant wielladers en knikladers, werd eind 2015 nog versterkt. Zo werd Firma Beel ook verantwoordelijk voor de uitbouw van een Giant-verkoopsnetwerk in Frankrijk. Tijd dus voor een goed gesprek met zaakvoerder Karel Beel want bij Firma Beel is verandering de enige constante. “In het bedrijfsleven is het dikwijls zo dat je een sprong moet wagen om een stap vooruit te komen.”, aldus nog Karel Beel.
Welke waarden staan bij Firma Beel voorop?
Firma Beel wil een bevoorrechte partner zijn van land- en tuinbouwers, loonwerkers en industriële bedrijven. Als mechanisatiespecialist willen wij een zo breed mogelijk gamma aanbieden in combinatie met een top-service. Wij hebben de voorbije jaren bv. geïnvesteerd in service trucks (met hefkraan) omdat wij onze klanten onder elke omstandigheid zo snel mogelijk terug aan de slag willen krijgen. Onze monteurs volgen continu opleidingen waardoor ze op technisch vlak up to date blijven. Iedere medewerker heeft ook zijn eigen specialisatie. Daarnaast hebben wij steeds een ruim aanbod aan nieuwe en tweedehandsmachines. Kopen of huren: voor alles en iedereen is er bij ons een oplossing voor handen.
Hoe is de samenwerking met Tobroco destijds tot stand gekomen?
Zowel Tobroco als Firma Beel zijn familiebedrijven met korte looplijnen. Toine Brock, zaakvoerder van Tobroco, startte in 1996 met de productie van mestinjecteurs. Begin 2000 wijzigde de mestwetgeving in Nederland en werd gestart met de productie van Giant knikladers. Gezien de sterke groei werd ook voor België naar een verkoopspartner gezocht. Voor ons als bedrijf waren de Giant producten een perfecte aanvulling van ons bestaand gamma. Kleine wiel- en knikladers voor landbouw en industrie waren een groeiend marktsegment. Giant moest zich destijds als merk in de markt nog wel bewijzen maar gelet op de gebruikte basiscomponenten (Kubota, Bosch Rexroth) hadden we er op technisch vlak alle vertrouwen in. De praktijk heeft het ondertussen bewezen aangezien we reeds 1400 Giants on the move hebben. In 2015 zijn we trouwens marktleider geworden inzake knikladers in België.
Hoe onderscheidt Firma Beel zich met Giant in de markt?
Eerst en vooral willen wij dichtbij de klant opereren. In een straal van 25 km is er steeds een Giant dealer beschikbaar. Hierdoor zijn we snel ter plaatse met een minimum aan verplaatsingskosten. Anderzijds beschikken we met Giant over de flexibiliteit om heel klantspecifiek te gaan werken. We zitten niet vast aan een pure serieproductie. De ingenieurs van Giant werken een oplossing uit op maat van de klant. Knikladers worden dikwijls ingezet voor specifieke toepassingen en dit vraagt dan ook een specifieke oplossing/aanpassing. Bovendien werkt het bij Giant ook in de omgekeerde richting. Zo worden er interessante ideeën/bemerkingen van klanten ook productiematig overwogen.
Hoe zijn jullie in het Giant France verhaal gerold ?
In 2002 zijn wij gestart als regionale GIANT-importeur. Sinds sept. 2013 zijn wij invoerder geworden voor gans België. Gelet op de aantallen die wij in België commercialiseerden, werd ons gevraagd om ook de verkoop in Frankrijk te gaan leiden. Wij hebben dit aanbod met beide handen gegrepen.
Frankrijk is 22 keer zo groot als België. Hoe pakken jullie de verkoop praktisch aan?
Laat het duidelijk zijn. De Franse markt was ons niet vreemd daar onze verkoopsinspecteurs voor tractoren en oogstmachines de Noordfranse markt reeds actief bewerkten. Wat Giant betreft, hebben wij Frankrijk opgedeeld in diverse regio’s en werken we per regio met een verkoopsagent. Deze agenten onderhouden de contacten met de dealers en worden overkoepelend bijgestaan door Jan De Pril, commercieel verantwoordelijke voor Giant in Frankrijk. Jan houdt zich tevens bezig met de commercialisatie van jonge tweedehands Claas oogstmachines (persen, hakselaars, maaidorsers) in het noorden van Frankrijk. In onze vestiging te Lo-Reninge hebben wij in dat kader een occasiecenter opgericht om op die manier zowel de Belgische als Franse markt actief te gaan bewerken. Niet iedereen is vragende partij voor een nieuwe machine en met ons occasiecenter willen wij onze klanten de keuze laten.
Firma Beel is gekend voor zijn ruime onderdelenstock. Hoe wordt dit voor Frankrijk georganiseerd?
Hier in Wortegem-Petegem hebben we voor Giant nagenoeg alles op voorraad. Wanneer de Franse dealers voor 16u hun bestelling doorgeven dan liggen de gevraagde stukken ’s anderdaags tegen 8u aan de voordeur. Naast een magazijnier ondersteunt ook een technisch verantwoordelijke de Franse dealers indien er vragen zijn. Bovendien worden voor alle hoofdmecaniciens van de Franse regionale dealers regelmatig scholingen georganiseerd bij Giant in Oisterwijk.
Hoe trachten jullie Giant op de kaart te zetten in Frankrijk?
Momenteel hebben wij een 10-tal demomodellen die doorheen Frankrijk verspreid zitten. Het is belangrijk dat klanten de machine persoonlijk kunnen ervaren. Eén van de sterktes van Giant is het brede gamma. Momenteel hebben we 57 machines binnen ons gamma, verdeeld over skidsteers, knikladers en verreikers.
Welke nieuwigheden zitten nog in de pijplijn?
Onlangs werd de nieuwe ESSL (electric skid steer loader) op Agritechnica en Agribex voorgesteld. De ESSL is een stille, emissieloze machine met lage operationele kosten. Dit biedt ons perspectieven in niet alleen de landbouw (bv.ruimen kippenstallen) maar ook in de bouw. Daarnaast wordt het Tendo gamma aangevuld met een verreiker die tot 6 m gaat. Verder krijgt de V6004 ook een nieuwe motor.
Verwachten jullie dat deze internationalisering van verkoopsorganisaties zich verder doorzet?
Wij verwachten vooral een differentiatie binnen de markt. Op vrij korte termijn verwachten wij dat klanten hun eigen machine online zullen kunnen configureren en tevens bestellen. Deze evolutie houdt verband met het gegeven dat de landbouwmachinehandel dag na dag internationaler wordt. Als Firma Beel volgen we deze evolutie op de voet. Het onlineverhaal zal zich vooral voor courante producten doorzetten. Daarnaast zal de dealer voor klantspecifieke oplossingen aanspreekpunt nr.1 blijven en zullen zijn ervaring en kennis doorslaggevend blijven zijn.