Het verhandelen van grondstoffen en producten is een non-stopproces op onze bedrijven. Iedere specialisatie vraagt daarbij de gepaste oplossing. Zo zijn frontladers reeds decennia lang een vaste waarde op heel wat bedrijven. Voor het ophalen van hooi, stro of gewikkelde balen kun je vlot alleen je plan trekken en ben je met een combinatie tractor/aanhangwagen/werktuig volledig reglementair onderweg. Het Franse bedrijf MX uit Acigné, nabij Rennes, heeft een ruime traditie en ervaring op dat vlak. Door naar de gebruiker te luisteren, kan men als constructeur veel progressie maken in zijn productaanbod.
Bij MX vind je met 38 modellen (verspreid over de C,F,A,U, T-reeks) niet alleen een breed, maar ook een gespecialiseerd aanbod. Op technisch vlak is er de laatste jaren bijzondere aandacht voor de visibiliteit, de bediening en het vlot aan/afkoppelen van de frontlader. Wekelijks produceert MX een 220 frontladers waarvan de helft bestemd is voor de Franse markt. In België staat Packo Handling in voor de commercialisatie.
Star aanbouwframe
Visueel weinig waarneembaar, maar van groot belang voor de langleefbaarheid van de trekker en de frontlader is het aanbouwframe. Alle krachten die de frontlader incasseert, worden immers doorgegeven aan het chassis. Daarom gaat MX zijn aanbouwframe voor de frontlader ook steeds verbinden met zowel de voor- als de achteras. Dit is een must als je weet dat de zwaarste frontladers voorzien zijn voor trekkers tot 300 pk en de frontlader (zonder werktuig) in dat geval al snel 700 kg gaat wegen. Typisch bij MX is tevens de dichte positionering van de uiteinden van de hefarmen tegen de voorruit. Zo wordt voorkomen dat het merendeel van het eigengewicht van de frontlader op de vooras terechtkomt. Voor de vlotte aankoppeling van de frontlader aan het frame heeft MX het Fitlock2+ systeem ontwikkeld. Zo verloopt het aankoppelen volledig automatisch terwijl je bij het ontkoppelen manueel moet ontgrendelen. Ook het aan- en afkoppelen van de elektro-hydraulische leidingen verloopt zeer handig via het Mach-systeem. Weinig handelingen betekent ook veiligheid.
5 reeksen met 38 modellen
MX zorgt met zijn 5 reeksen (C, F, A, U en T) voor een zeer brede afdekking van de markt. Wil je als constructeur in een dergelijk segment verkopen, dan moet je uiterst flexibel zijn. Een deel van de verkoop zijn nieuwe trekkers die uitgerust worden met een frontlader, maar minstens even belangrijk zijn bestaande trekkers die achteraf opgebouwd worden met een frontlader. Dit vraagt een aparte aanpak op het vlak van engineering, productie en logistiek. Starten doet MX met de Compact-reeks voor trekkers van 15 tot 65 pk. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het Clear Link- systeem met minder pivoterende punten. Door te gaan werken met een “gebogen” mechanisch parallellogram bekomt men dezelfde productiviteit als bij een conventioneel parallellogram. Ook bij deze compact zitten de hydraulische slangen mooi weggewerkt in het kader van de frontlader. Met Mach2 heb je een vlotte aankoppelingsunit voor de elektro-hydraulische componenten. Deze compactlader schikt zich dus voor werk in kleine ruimtes en komt met een hefhoogte van 2,6m en een hefcapaciteit van 990 kg aardig uit de hoek. Voor de smalspoortrekkers is er de F300-reeks. Deze is geschikt voor tractoren van 50 tot 120 pk; heeft een gebogen mechanisch parallellogram en tilt 1,4 ton tot 3,2 m hoog.
Wie dan weer over een standaard trekker beschikt, heeft op vandaag de keuze tussen de A, U of T-reeks. De A(ccess)-reeks is nieuw en moet gezien worden als een instapversie die geschikt is voor de hobbyist of zij die minder intensief de frontlader gebruiken. Hij is basic uitgevoerd en voorzien van een mechanisch parallellogram. In de aanschaf is hij wel 10 à 15 % goedkoper wat voor heel wat gebruikers het verschil kan maken. De A-reeks omvat 3 modellen (A104, A106 en A110). Voor matig gebruik is er de U400-reeks met niet minder dan 14 modellen. Deze heeft een mechanisch parallellogram en is nu ook beschikbaar als + versie. Deze modellen hebben een 20% hogere hefcapaciteit. Het topmodel binnen deze U-reeks, de MX U414, heeft een hefcapaciteit van 2,1 ton bij een hefhoogte van 4,5m. Voor intensief gebruik is er tenslotte de T-reeks met hydraulische parallelgeleiding. Dit PCH-systeem verhoogt de werkingssnelheid van het hydraulisch circuit met 35% doordat het de overdruk in de kipcilinders gaat gebruiken om de hefcilinders te voeden. Een bijkomend voordeel van deze hydraulische parallelgeleiding is de goede grondaanpassing en de optimale vulhoek (52°) van de bak waardoor de laadcapaciteit per cyclus kan gemaximaliseerd worden. Ook in deze reeks zijn er 4 plus-uitvoeringen beschikbaar die tot 20% meer hefcapaciteit bieden.
Elektronische aansturing met E-Pilot
Optimaal bedieningscomfort is alles voor een bestuurder. Gegeven commando’s moeten zich snel en vlot vertalen naar de praktijk. Bovendien wil de moderne gebruiker alles op 1 hendel (inclusief transmissieaansturing, 3e en 4e functie,….). Met de E-Pilot heeft MX een handige joystick ontwikkeld die gebruik maakt van het canbus-systeem en toelaat om de ventielen proportioneel aan te sturen. Doordat je kunt gaan doseren, heb je het volledige proces veel beter in de hand. Verder laat de E-Pilot u toe om functies (heffen, kippen en 3e functie) te combineren zodat de cyclussen elkaar sneller kunnen opvolgen. Persoonlijke functies toewijzen aan bepaalde knoppen (7-tal) kan ook. We denken daarbij vooral aan het op- en afschakelen, ontkoppelen van de transmissie zodat je niet meer hoeft te wisselen van hendel om van rijrichting te veranderen. Door de hendel voluit door te drukken naar voor activeer je de zweefstand. De Auto-Unload en Auto-Level toepassingen laten dan weer toe om het ledigen van de bak en het teruggaan naar de startpositie te automatiseren. Auto-level is zeker een aanrader bij een frontlader aangezien de positie van het werktuig t.o.v. de bodem veelal een inschatting is. Nu MX met de E-Pilot de stap gezet heeft naar elektronische aansturing, ga ik ervan uit dat dataverwerking (gewichten, aantal cycli,…) niet meer zover af lijkt.
Met de E-Pilot heeft MX een handige joystick ontwikkeld die toelaat om de frontlader elektronisch aan te sturen. Eén hendel voor zowel de bediening van de transmissie als voor het combineren van diverse laderfuncties is wat de markt vraagt op vandaag. Als bestuurder opereer je sneller (meer cyclussen) en geniet je meer bedieningscomfort.
Eigen werktuigenlijn
Tijdens het fabrieksbezoek zagen we dat afwerking en nauwkeurigheid de rode draad vormden doorheen het ganse productieproces. MX maakt zijn werktuigen zelf en zoekt zijn heil niet in het buitenland om beterkoop de markt te kunnen bespelen. Belangrijk is om na te gaan waar het prijs/kwaliteitsverschil dan vandaan komt. Het verschil zit hem niet enkel in de gebruikte grondstoffen, maar ook in de techniek die erachter schuilt. Zo zie je bij de bakken niet enkel een hardox slijtplaat vooraan, maar ook verbindingsstukken/versterkingen op de onder- en achterzijde die ervoor zorgen dat de schokken opgevangen worden door de ganse bak. Bij de Manubal- stroklemmen kun je bv. de onderste tanden in een zweefstand laten functioneren zodat ze bij het afduwen van de vierkante pakken vlotter loskomen uit het stro/hooi. Tijdens transport kun je die tanden dan weer 90° toeklappen voor de veiligheid. Allemaal elementen die bij professioneel gebruik het verschil maken. Belangrijk dus om pro’s en contra’s af te wegen!
Dit artikel verscheen eerder in “De Loonwerker 11/2017”. Wil je graag een abonnement? Surf dan snel naar onze agroshop!
Tekst: Lieven Van den Berghe Beeld: Lieven Van den Berghe & fabrikant