Landbouw&Machines organiseerde succesvolle en unieke maïshakseldag

Op 25 september ll. organiseerde Landbouw&Machines een historische demonstratie. Historisch, omdat het de eerste keer was dat er op zulke schaal een demonstratie met oude maïshakselaars in België werd ingericht. Meer dan 1.700 geïnteresseerden zakten af naar het 3,2 ha grote demoveld te Zomergem waar 11 veldhakselaars uit de jaren 70 en 80 werden bijgestaan door tot de verbeelding sprekende youngtimer tractors en silagewagens.

sized_foto_1
Davy Tandt (li) en Maarten Martens (re) verzorgen niet alleen de knappe en actieve website “LandbouwenMachines” en de rubriek “Uit de oude doos” van De Loonwerker, maar waren ook de stuwende krachten achter deze strak georganiseerde en goed voorbereide retro maïsdemodag. Door hun gedrevenheid en goede contacten met loonwerkers, landbouwers en oldtimerliefhebbers konden de bezoekers unieke hakselaars in actie zien zoals deze Laverda TA150 van Jean Pierre De Cuyper uit Lokeren.

sized_foto_2
Een voorbeeld van de aanwezige 1-rijige aanbouwhakselaars was de Fahr MH70-trommelhakselaar die gekoppeld was aan een Deutz D4006. Deze combinatie van Johan De Weerdt uit Adegem werkte prima. Mark Playsier uit Torhout verzorgde met zijn Steyr 180, bouwjaar 1953, en een JF AV40 stalmeststrooier de afvoer van de gehakselde maïs.
sized_foto_3
De New Holland 1880 van loonbedrijf Geert Van Steelant uit Lichtervelde hakselde voortreffelijk en produceerde een constante productstroom. De Landini is een R8000 met Stefan Van Deinze uit Ursel achter het stuur.
sized_foto_4
De kleinere broer van de 1880: de New Holland 1770, van Gilbert Bulcke uit Moerkerke, werd niet alleen gebouwd in Zedelgem, maar werd er ook ontwikkeld. Een Volvo T650 en een Martens Systems-silagewagen, gebouwd door Jan Martens uit Aartrijke, zorgen voor een foto die vier decennia geleden zou kunnen genomen zijn.
sized_foto_5
De Mengele SF3000 van Bert De Clercq werd destijds geïmporteerd door de firma Bautz Belux uit Dendermonde. De Same Buffalo 130 van David Verstraete uit Zomergem zorgt voor de nodige pk’s voor de aandrijving van de mooi gerestaureerde Dewa-silagewagen.
sized_foto_6
Martijn Schollier uit Drongen demonstreerde met een 4-rijige New Holland 1895. De 1895 is een icoon van een hakselaar omdat hij de eerste zelfrijder was die uitgerust kon worden met een elektronische metaaldetector.
sized_foto_7
Jan Vanneste uit Deerlijk leverde fraai werk met de John Deere 5820 die een vermogen had van 282 pk. Tim Vispoel met zijn gerestaureerde Deutz D8006A ziet erop toe dat de Cavero-silagewagen type NT800 regelmatig wordt gevuld.

sized_foto_8
De silo werd vakkundig aangereden door de Ford County 1164 van Yves Martens uit Nevele en de Schlüter Super 1250 VL van Simon Buysse uit Ursel.

sized_foto_9
De organisatie koos voor een brede opzet met als absolute blikvanger het ploegen met een Steeno 8-scharige halfgedragen wentelploeg en Fiat 44-28 kniktrekker van 280 pk als krachtbron van grondwerken Dirk Beyaert uit Avelgem. De MB Trac 150 van Tim De Reu had vooraf de maïsstoppel bewerkt met een VDW-cultivator met vaste tanden.

 

 

Tekst: Jan Ebinger Beeld: Jan Ebinger & Fam. Vander Plaetse

%d bloggers liken dit: