“Open staan voor opmerkingen om dienstverlening te optimaliseren”
In december zaten Patrick en Piet Partoens nog bij de laatste vier finalisten van de Agrafiek-wedstrijd, nu doen ze hun verhaal in onze Nieuwjaarseditie. We schenken hen alvast onze Loonwerker-kalender die zijn plaats krijgt tussen twee naaktkalenders in de kantine. In de eerste plaats denk je dus weinig verschil met andere loonwerker, toch hebben de Breeënaars enkele uniekere exemplaren in de hangar staan.
Zelf grote mestton gefabriceerd
Het verhaal dat de eerste generatie ’s winters rond trok met de dorskast klinkt bekend in de oren. Pierre Partoens deed het 60 jaar geleden. Eenmaal hij terug het veld in kon, reed hij drijfmest met een Ipsam van 4.000 liter. Dat ging niet snel genoeg meende Partoens. Begin jaren ’70 bouwde hij zelf een mestton van 11 kuub met tractie op een occasie vrachtwagenonderstel, ongezien destijds. Wanneer het maïs hakselen mode werd kocht de ondernemer een gedragen kneuzer. Pierre had veel hulp van zijn zoon Patrick die de zaak in 1979 overnam. “Mijn eerste aankoop was een Kurstjens-cargo met mestton en kiepbak”, vertelt Patrick. “Dat was kwaliteit met een prefect werkend bandendrukwisselsysteem. We hebben nog altijd drie onderstellen bollen waarvan het oudste 35 jaar is.”
Programmeur wordt loonwerker
Net zoals Pierre had ook Patrick een zoon die gebrand was de zaak over te nemen, al scheelde het niet veel of graduaat informatica Piet was programmeur. “Mijn moeder Louise heeft er altijd op gehamerd dat ik goed moest studeren. Ze raadde me af om loonwerker te worden”, zegt Piet. “Na een jaar uit werken ben ik toch mee in het bedrijf gestapt in 2002. Nu begrijp ik waarvoor mijn ma mij behoedde. Zelfstandige zijn in onze sector is niet van de poes. Ik zou er misschien niet eens meer aan beginnen als ik toen wist wat ik nu weet. Ik doe het graag, daarom zetten we verder.” Toch heeft Piet met zijn verjongde en vooruitmentaliteit het bedrijf naar een hoger niveau getild. Partoens is een moderne onderneming die alles uit de kast haalt om capaciteit te maken.
Partoens kleurt fluo groen
Toen we twee jaar geleden een Deutz-Fahr trekker zagen in de John Deere-vloot van Partoens waren we verbaasd. “Het was zeker niet de intentie om over te stappen, want het zijn chique tractors. Toch was het onder de kap iets minder, we kenden pech met onze 7530’s en één van onze 6R’s”, verklaar Piet. “Ze waren nog maar enkele honderden draaiuren oud toen dezelfde mankementen aan het licht kwamen. Alles kan kapot beseffen we zelf ook, maar de manier waarop. Onze dealers hebben veel moeite gedaan om te helpen, echter was er geen gehoor of tussenkomst van bovenaf. Dat vinden we jammer na 40 jaar samenwerken. Op onze eerste Deutz 7.230 TTV staan nu 3.000 uren zonder tegenslag. Ook motorisch en mechanisch zit het wel goed hebben we de indruk. We doen 1.800 à 2.000 uren per jaar met sommige transporttractors, we moeten er dus staat op kunnen maken.” Eind vorig jaar kwam er nog een Warrior bij van 250 pk die ondertussen weeral meer verfijnd is. Nu Patrick op Agribex de zwarte gezien heeft, is hij verkocht aan dat donkere kleurtje. De 6.190 TTV die ze binnenkort leveren is een zwarte met GPS-systeem. De firma heeft vijf JD-trekkers waarvan de 7920 met 18.000 uren op de teller een echte topper is. Dat is eerder uitzonderlijk, normaal worden ze tussen de 10 à 12.000 ingeruild of doen ze lichtere karweien.
Bouwlanden met gigant
Met een Terra Gator TG 3244 met 27,5m³ NMS-Trailer heeft de loonwerker alles in huis om snel veel kuubs de grond in te duwen. De zeswieler met oplegger kan tevens in hondengang en is 95 % van zijn tijd voorzien van een acht meter brede Evers-bouwlandbemester met rol. Voor de aanvoer van mest bouwde en verbouwde Partoens enkele containerchassis. De mesttanks recupeerden ze van enkele zeecontainers en LAG leverde de andere onderdelen. Drie mesttanks hebben een inhoud van 35 m³, de kleinste heeft er één van 31 m³. Verder is er nog één Ginaf 8*8 met eveneens een tank van 35 kuub. Alle aanvoer combinaties zijn voorzien van een bemonstering- en weegapparaat. Die investering van 50.000 € was noodzakelijk omdat ze 90 % van de mest in Nederland omzetten. Via een tienduims zuigarm slurpt de Terra Gator zichzelf vol op amper drie minuten tijd. Als ze ver moeten rijden schakelt de firma bijkomend transport in. “Maar toch moeten wij niet onderdoen voor vrachtwagens. Wij brengen de mest tot aan de zelfrijder. Bij vrachtwagens moet de zeswieler zelf naar de weg toe omdat zijzelf niet altijd in staat zijn om tot daar te raken. Bovendien moeten we de mest overpompen met een gewone mestslang wat dubbel zo lang duurt”, luidt het. Eén februari is het weer van dat, dan gaan ze aan de slag in Nederland. Partoens injecteert ook nog met twee Kurstjens-tonnen. Voor het vervoer van bulk en vloeibare stoffen van en naar de biogas schakelt de loonwerker zijn Volvo-truck in.