“Liever een kwartier te vroeg dan te laat”
Goede voornemens en een nieuwe locatie voor de Gebroeders Van Geyte in 2019. De firma verhuist van Hamme-centrum naar Zele bij Lokeren waar ze aan de achterkant van een industrieterrein een boerderij met hangars kochten. Zo krijgen de nieuwe mestwagen en frees die besteld zijn meteen onderdak en komt er meer ruimte om makkelijk te werken.
“Met de beer op café”
Het familiebedrijf van de familie Van Geyte vond zijn oorsprong kort na de Tweede Wereldoorlog toen landbouwer Clement rond reed met paard en dorskast. Spannender werd het niet tot Albert Van Geyte het bedrijf overnam in 1963. Veel materieel had hij niet, maar het graan werd ondertussen afgereden met de pikbinder. De mascotte van het bedrijf was de dekbeer. Albert deed zijn ronde met de beer om de zeugen van de geburen te bevruchten. Als de beer zijn zaad verschoten had, mocht hij mee op café. Geef toe, wat een leven. Het machinepark werd uitgebreid met een Clayson M135 en een kleine pakkenpers. Aal voerde hij open met een tonnetje van 4.000 liter en later deed de 1-rijige maishakselaar zijn intrede. Dat zijn zoon Geert in ’80 thuis bleef van school, kwam als geroepen. Enkele jaren later volgde Dirk het voorbeeld van zijn oudere broer en namen zij de firma definitief over in 1990. Naast de traditionele landbouwwerken gingen zij zich ook specialiseren in grondtransport en kraanwerk. Momenteel hebben ze één Caterpiller-bandenkraan, vier gronddumpers en één MAN-vrachtwagen.
Vierde generatie mee in de zaak
Ook de neven Bart en Bert komen goed overeen en hebben hun hele schoolcarrière samen doorgebracht. In het middelbaar begonnen ze in de studierichting elektromechanica en uiteindelijk studeerden ze af als vrachtwagenchauffeur. Eén extra specialisatiejaar en de Van Geytes hadden hun vervoersvergunning beet. In 2010 werden ze vast ingeschreven om in 2018 medezaakvoerder te worden bij Van Geyte & Zonen bvba. Vers bloed dat zorgde voor een boost. De firma kocht een occasie Vredo met het idee die één jaar te proberen in plaats van het injecteren met een dikbil. “Een succes over heel de lijn. We kregen veel telefoons van niet-klanten. Driewielers zijn hier wel goed vertegenwoordigd in de streek, maar met onze vierwieler hebben we een betere gewichtsverdeling in combinatie met een mooi werkbeeld. De ondersteuning en het onderhoud gebeuren vanuit Nederland. De monteurs overnachten hier in de streek tijdens het jaarlijkse nazicht.” Sinds vorig jaar bolt er een nieuw exemplaar in Hamme. Als extra service linkt het familiebedrijf klanten met een mestoverschot aan die met een tekort.
“Eén zware trekker nodig”
Het werk gebeurt met tien trekkers waarvan twee Renault en acht Claas. De Renaults zijn bijna museumstukken en zullen het bedrijf nooit verlaten. Ze worden ingezet voor het planten van bieten en voor het keren en persen van hooi. Het vermogen van de Claas-tractoren zit tussen de 120 en 380 pk. De zwaarste trekker is een Axion 940. “Deze mastodont trok ons meermaals op het droge toen heel de hakseltrein vast zat. Zo’n zware trekker komt altijd van pas”, klinkt het. “Alleen is hij minder geschikt voor grondtransport omdat je drie ton minder mag laden.” De laatste vijf aankopen zijn vario-modellen waar tot op heden geen mankementen aan kwamen. Alle tractors zijn full option uitgerust wat ook voor de chauffeurs plezierig is. De werkpaarden worden pas van de hand gedaan als ze volledig opgereden zijn. Dit in tegenstelling tot de machines die ze regelmatig vernieuwen.
Een vaste mekanieker zou meer dan welkom zijn. Van Geyte heeft amper tijd voor het basisonderhoud en doet veel beroep op zijn dealer die gelukkig amper één kilometer van de deur woont. Die leverde het hele Claas-gamma van hakselaar tot dorsers, persen en opraapwagen. Bij breuken genieten ze een snelle service of staat een vervangmachine klaar.
Materieel hyper uitgerust
Als ze aankopen doen, kijken ze niet op één euro. De Aerts-vijfschaar is een variabele ploeg met automatische smering die bijna aan zijn maximumbezetting zit. Ook de twee mesttonnen van 24 kuub, Dewa en Ipsam, zijn onlangs uitgerust met verdringerpompen zodat elke vracht maximaal geladen is. Naast de aanvoer van mest voor de Vredo reden ze vorige zomer een extra seizoen water rond. Overdag bevoorraadden ze serres, ’s nachts hielden ze haspels aan de draai. Volgende maand levert Record een nieuwe tandem mestwagen voorzien van grote wielen, tractie op beide assen, verzwaarde kettingen, verlichting en vlakstelling. Er werd gekozen voor een afzetsysteem omdat de loonwerker het chassis in de toekomst zal uitrusten met een silagebak. Zo volledig bouwde Record ze nooit eerder. Verder staat de aankoop van een 12-rijige maisplanter gepland, maar de prijs viel tegen waardoor er misschien één jaar langer gewacht wordt. De Arion 660 op gps met cultuurwielen staat ondanks dat al klaar.
“Niet bang van nieuwigheden.”
Maaien en harken doet de schoonbroer van Bert in naam van de firma. Pas wanneer er ingekuild wordt, komt Van Geyte in beeld. In 2017 kocht de loonwerker de nieuwe Claas 970 type 498 die ze meteen loslieten in het gras. Het eerste exemplaar in de Benelux lokte veel kijklustigen en fotografen. Omdat er veel drukke wegen zijn, laten de boeren eerder hakselen dan oprapen zodat blikjes niet in het rantsoen terecht komen. De Claas Cargo gebruiken ze vaak als dubbeldoelwagen in zowel gras als mais. In Hamme hebben ze twee Quadrant persen van Claas, de 3200 en de 5200. Ook dit waren de eerste nieuwe modellen die in België geleverd werden. “We geven toe dat we meer kans hebben op kinderziektes, maar de eerste machines worden goed opgevolgd vanuit de fabriek. Bovendien krijgen we regelmatig de kans om nieuwigheden te mogen testen en oogt het mooi bij de klant als je met recente machines opdaagt.” Voor het wikkelen gebruikt het bedrijf twee McHale-wikkelaars.
12-rijer helemaal op punt
Met de komst van een 12-rijer is er meteen veel ruimte bij het aanmaaien. Een groot voordeel, net zoals het feit dat Geert rustiger kan rijden en minder werkgangen op en af moet.
Bart rijdt de kuilen vast met een Caterpillar-wiellader. Om alles netjes af te werken, neemt hij een platte wagen mee met twee werkinstrumenten. “Een grote kasseibak en een kuilverdeler met twee molens waarop we een I-profiel monteerden. De boeren zijn verwent en moeten juist de plastic nog over de silo trekken.” Sinds vorig jaar beschikt Van Geyte over een vijf meter brede zaaicombinatie van Lemken om de maisstoppels in te zaaien met graan of gras. In het voorjaar gebruiken ze de rotoreg voor het klaarleggen van geploegd land.
Veel gedorsen
Raar maar waar, het areaal dat de loonwerker dorst gaat in stijgende lijn. In het natte 2007 wonnen ze veel klanten omdat ze haast alles gedorsen kregen op hun driehoekige rupsen. “We trokken steeds verder door tot we uitkwamen in Wallonië. Op oudjaar zijn we terug naar huis gereden. Het zijn deze boeren die nu nog steeds bellen voor de oogst van hun korrelmais. In 2017 werd de Lexion 410 vergezeld door een nieuwe 630. Toch kozen ze niet voor een Terra Trac. “Je rijdt te veel rond zonder dat het eigenlijk nodig is. We zijn er trouwens van overtuigd dat je op driehoekige rupsen verder geraakt. Beide machines worden in de zomer ingezet voor de oogst van granen. Het bedrijf heeft een plet- en maalmolen, misschien dat ze in de toekomst overstappen naar één machine omdat het maken van CCM wel verminderde. Verder zouden ze zichzelf graag een haakarm-chassis aanschaffen waarmee één trekker met meerdere containers de maaidorser kan bijhouden.
Genieten van de kinderen
De gebroeders en neven Van Geyte komen goed overeen, de succesformule is dat ze onderling evenveel in de pap te brokken hebben. Soms is er wel eens een woordenwisseling, maar iedereen mag zijn gedacht zeggen. Net zoals in de beste huishoudens durven ze wel eens zagen tegen elkaar, maar daar zit de werkdruk ongetwijfeld voor iets tussen. Tijd met het gezin doet de mannen opfleuren. Bert en Bart zijn jonge papa’s. Bert heeft een Berre (1,5) en Oliver (†) , de kinderen van Bart heten Sien (4) en een Sverre (2). Ook de opa’s Geert en Dirk zijn trots op hun kleinkinderen. Misschien zijn zij de toekomst van het bedrijf.
Bedrijfsprofiel
Nog enkele weken, dan verhuist het loonbedrijf van de broers Geert (56) en Dirk Van Geyte (53) naar het Oost-Vlaamse Zele. “Vroeger stond hier één huis in de straat, nu zitten we middenin een woonwijk. We rijden niet sneller dan 20 kilometer per uur in onze straat en zullen nooit onze zwaailichten opzetten uit respect voor de buren. De vierde generatie zal er iets makkelijker en ruimer kunnen werken, want ondertussen zitten onze zonen Bart (28) en Bert (28) mee in de zaak. Zele ligt één dorp verder maar dat is nog steeds in het centrum van ons werkgebied tussen Sint-Niklaas en Dendermonde. Buiten het verkeer dat tegen durft steken is het plezierig om voor landbouwers te werken die 30 jaar klant zijn.”De administratieve taken zijn mooi verdeeld. Dirk en zijn zoon Bert vullen de mestbankdocumenten in en maken de planning terwijl Geert en zoon Bart elke maand een factuur maken van de geleverde werken. Voorlopig gebeurt alles op papier, in de toekomst willen ze dit proces digitaliseren. Volgend jaar zullen ze met een optie die Claas een jaar gratis aanbied, alle machines volgen. Aangezien ze het hele gamma van de fabrikant in huis hebben, is dat een fluitje van een cent. De loonwerker heeft drie ingeschreven machinisten die rijden alsof het voor zichzelf is.
De gebroeders Van Geyte zijn liever een kwartier vroeger daar dan afgesproken met de klant. Goed werk leveren met goed gerief is het moto dat nagestreefd wordt.
Dit artikel verscheen eerder in De Loonwerker 01/2019. Nog geen abonnement? Surf snel naar www.agroshop.be!
Tekst en beeld: Tom Govaerts