Bij Demeyer zijn ze blij dat het landwerk weer op gang komt. Terwijl de grondwerken de hele winter doorliepen, kregen alle machines hun jaarlijkse onderhoudsbeurt. Tijd om weer buiten te komen en dat doet de loonwerker in stijl. Zo werd er een nieuwe minigraver, silagewagen en hakselaar aangekocht om weer dagelijks het beste van zichzelf te kunnen geven in 2020.
Drie zonen nemen over
In 1964 stampten Valère Demeyer en Roza Deloof hun eigen loonbedrijf uit de grond. Valère kreeg al het goede voorbeeld, want zijn vader Michel reed rond met de dorstkast. Het echtpaar uit Wakken begon zelf met kleine landbouwwerken, de maaidorser was het pronkstuk. Later gingen ze mais hakselen, mest uitvoeren en aardappelen rooien. Ook werden reeds kleinere grondwerken uitgevoerd. Danny was de eerste van Valères zonen die in 1983 thuis bleef op het bedrijf, in 1992 volgde Christ het voorbeeld van zijn broer. Die zette meteen zijn schouders onder de verder uitbouw van het grondwerk. Vijf jaar later trok Valère zich wat terug naar de achtergrond, wat gepaard ging met de oprichting van Demeyer NV. In 2001 zei Eddy zijn job op als boekhouder om zijn twee broers te vergezellen. Eerder reed hij er enkel voor en na zijn uren, nu werd zijn hobby zijn beroep.
Ondernemers
De volgende tien jaar verliepen zonder al te veel noemenswaardige gebeurtenissen. Tot er in 2011 en 2012 telkens een collega zijn landbouwactiviteiten afstootte en enkel met grondwerken verder ging. Van de laatste nam Demeyer een deel van de machines over. Twee jaar later kwamen ze terug terecht in dezelfde situatie, terug een kans die ze niet lieten schieten. “Op drie jaar tijd verdubbelde het landbouwwerk. Wetende dat het aantal landbouwers steeds vermindert en dat we graag een gezonde zaak overgeven aan onze kinderen, konden we niet anders dan voor zekerheid kiezen. Omdat je niet alles even goed kunt doen, stopten we met het rooien van aardappelen. Er was een 2-rijige zelfrijder. Om te voldoen aan de vraag van de klanten moesten we al een 4-rijer kopen en een overlaadwagen”, klinkt het bij de broers. “Daarom specialiseren we ons liever in de oogst van ruwvoeders.”
Net niet getrouwd met dealers
Demeyer is bijzonder trouw aan zijn leveranciers. Zo wordt 90 % van het materieel gemaakt bij Massey Ferguson, Claas of Dewa. Christ ging met zijn twaalfjarige dochter Britt naar de Werktuigendagen. “Kijk papa”, zei ze toen ze een Dewa zag. “DEmeyer uit WAkken is hier ook.” Het bedrijf heeft een collectie van zeventien tractoren met een vermogen tussen de 100 en 280 pk. “Ze zijn allemaal begrensd op 43 km/u. Een beetje snelheid meer kost meer energie en is slijtagegevoelig. Voor ons is veiligheid belangrijker, op die paar minuten komt het niet aan. Vario rijden we niet. We zijn uiterst tevreden van onze Dyna-6 powershift-versnellingsbakken waar we iedereen mee kunnen wegsturen. Ze zijn goedkoper in aankoop, makkelijker in onderhoud en verliezen minder in trekvermogen dan een automaat. Ze hebben zo hun voordelen, maar die wegen in onze ogen niet op tegen de nadelen. Verder is Massey Ferguson enorm sterk in de hefinrichting en vermogen. Prijs, kwaliteit en service zitten we goed bij de firma Beel. We gaan voor het totaalpakket hoewel andere dealers hier een scherpe prijs zouden maken.”
De regel die Demeyer hanteert, is dat er jaarlijks twee nieuwe motoren bijkomen. Zo brengt 2020 een nieuwe Claas Jaguar 960 en een vijf tons minigraver. Volgend jaar maakt sowieso één van de grote rupskranen plaats voor een nieuwe. “Een optie die we zeker nemen is de triple arm. Naar handigheid toe, wordt het een 28 of een 16 tonner. Voor relatief weinig geld krijg je dus veel in de plaats.”
Chauffeurs laden zelf
Aangezien 30 % van de werken zich afspelen in het kraanwerk, moet iedereen die bij Demeyer aan de slag gaat, zijn eigen kar kunnen laden. Als het transport niet kan volgen, is er dus geen vaste kraanman nodig. In het grondwerk gebruiken ze twee Dewa 3-assers, een tandem en een Mercedes-vrachtwagen met containersysteem. Van de vier Hitachi-kranen is er één bandenkraan. Bijna de helt van de opdrachten gebeuren in eigen beheer. Voor het uitvoeren van openbare wegeniswerken zijn ze niet gecertificeerd, maar alle andere grond- en afbraakwerken van A tot Z voeren ze wel uit van Brussel tot de Kust. Zo heeft het personeel het ganse jaar werkzekerheid.
Mestkelders vol
Op 17 februari kan er terug mest gereden worden, en dat is nodig voor sommige. De firma heeft twee Dezwaef-tanks. Met de tandemasser injecteren ze zowel gras- als bouwland, met de 3-asser spreiden ze open. Als het enigszins past, nemen ze mest mee naar de verwerking om vervolgens effluent mee terug te nemen. Efficiënt werken. Voor het strooien van stalmest is er een Dewa-breedstrooier. Demeyer voert trouwens heel wat vaste mest naar de Vlaamse Ardennen met een carrier.
Nieuwe ploeg op komst
Het areaal land dat Demeyer ploegt stijgt jaarlijks, met dank aan de chauffeur die er een sport van maakt om zo veel en zo mooi mogelijk ploegwerk achter te laten. Nu is er nog een Steeno 5-schaar, maar die wordt volgend jaar vervangen door een Lemken 6-schaar. “Vorig jaar hadden we er zo één op proef. Meer rendement en een lager verbruik per hectare, en dat met dezelfde trekker.” Vorig jaar kocht het bedrijf twee Kverneland-maisplanters met gps-sectieafsluiting en automatische sturing onder andere voor het comfort van de machinisten. Beide combinaties zijn voorzien van een fronttank die tevens dient als contragewicht, zo is er ook een betere gewichtsverdeling dan vroeger en heeft de chauffeur een beter overzicht achter de machine. Als deze twee niet meer kunnen volgen, wordt de 6-rijige Becker het veld ingestuurd.
Nood aan extra hakselaar
Gras oogsten is helemaal het ding van de Demeyer-broers, voor hen is het zelfs vakantie. Eerst wordt er gemaaid met twee 6-meter combinaties van Claas. Voor een triplemaaier zijn de percelen jammer genoeg niet groot genoeg. Schudden en harken doen de boeren zelf. Als het gras droog is, schiet de loonwerker in actie met drie Claas-hakselaars. In september komt er een nieuwe Jaguar 960, door de groei van de klanten is een extra machine welkom. Zo zal één van de machines constant op gras blijven staan. Binnen enkele maanden nemen ze trouwens een tweede Dewa 3-asser in gebruik die ze net zoals de andere karren in de rode huiskleur lieten spuiten. “Dankzij de starre as en de nodige elektronica, duwt de chauffeur de kar waar hij hem hebben wil. Alle chauffeurs mogen met de 3-assers rijden zodat ze het allemaal gewoon zijn en de kar nooit stil staat.” Met de Claas-dubbeldoelwagen rapen ze kleine of verder gelegen percelen op.
Minder vraag naar ronde balen
Voor het maken van ronde balen is er een Claas-Göweil-perswikkelcombinatie, maar die komt minder en minder buiten. Het transport en capaciteit van ronde balen is minder efficiënt, vandaar de voorkeur voor vierkante pakken die gemaakt worden met Massey Ferguson 185 serie II (80*90) en Claas Quadrant 5200 (120*70). “De balen van de MF-pers zijn perfect vierkant en gevuld tot in de hoeken. Normaal testen we dit jaar het nieuwe model voor de mogelijke opvolging.” Demeyer heeft twee getrokken wikkelaars, een McHale en een Kverneland. Voor het persen van stro schakelt de firma een extra Claas Quadrant 2200 in. Die is nodig om de drie Claas-maaidorsers bij te houden, een Dominator 204 Mega, een Medion 310 en een Lexion 440. Korrelmais dorsen ze niet. De plannen waren er en zouden vanonder het stof gehaald worden wanneer een collega die activiteit stopte. Ondertussen is het hoogtepunt achter de rug en gaat de meeste mais de kuil in voor de koeien.
Hakselen met 10-rijer
Tegen de maisoogst verwacht Demeyer de nieuwe hakselaar. De primeur is weggelegd voor Danny, hij is één van de vaste hakselmachinisten. Ook Christ zet er graag even de kraan voor opzij. De Jaguar zal voorzien worden van een nieuwe 10-rijige Claas-bek. Normaal krijgt hij het gezelschap van de twee Dewa 3-assers. “Met dezelfde karren in één ploeg is het team beter op elkaar ingespeeld, zo zijn laad- en lostijden dezelfde. Er zijn nog acht Dewa-tandems die bij de andere hakselaars rijden. Als het echt te nat wordt, hebben we nog een vierde hakselaar die we kunnen ombouwen.” Voor het aanrijden van de kuil zijn er drie trekkers met water in de banden en voorzien van dubbellucht. Voor het aanrijden van gras gebruiken ze de kuilverdeler, in de mais komen het duwblad en de rotoreg in beeld. Zo is ook daar de kwaliteit gegarandeerd!
Bedrijfsprofiel
Het West-Vlaamse Wakken, een deelgemeente van Dentergem gelegen tussen Tielt en Waregem, is de uitvalsbasis van landbouw-, grond- en afbraakbedrijf Demeyer NV. Aan het roer staan de drie broers Danny (52), Eddy (49) en Christ (45) Demeyer. Een multifunctioneel trio dat met alles uit de voeten kan, toch hebben de zaakvoerders elk hun eigen specialiteit. Danny staat in voor het onderhoud van het machinepark terwijl Christ het grondwerk helemaal naar zich toe trekt. Eddy is de enige Demeyer die buitenshuis ging werken als boekhouder. De tien jaar ervaring die hij opdeed, komen hem nu goed van pas wanneer hij btw-aangiftes doorgeeft en andere administratieve verplichtingen te vervullen heeft.
Firma Demeyer is een echt familiebedrijf. Danny’s vrouw Nadine is eveneens actief in de zaak, zij maakt de planning van het loonwerk en verzorgt de facturatie. Dan zijn er nog Kevin (25) en Robin (21), de jongens van Danny en Nadine. Begin januari startte Ward (18), zijn vader Christ stoomt hem nu volop klaar met de kraan. Verder zijn er drie vaste machinisten die dankzij een team seizoenarbeiders ook op piekmomenten hun werk gedaan krijgen. Daarom organiseren ze jaarlijks een etentje samen met alle medewerkers en hun partner als dank voor hun trouwe en harde inzet.
De loonwerker werkt voor een trouw publiek van hoofdzakelijk melkveehouders binnen een straal van 30 kilometer. Op het dorsen van mais na, doen ze alle agrarische activiteiten. Demeyer werkt met een modern en recent machinepark om stipt en kwaliteitsvol werk te leveren. Er is altijd wel een Demeyer in de buurt die erop toekijkt dat alles vlot en goed verloopt.