“Veel plezier aan samenwerking met collega-loonwerkers”
Toegegeven, het zijn hoogdagen voor maïsliefhebbers. Dat geldt ook voor Jurgen Desmeth. Nog voor de hakselcampagne in Pepingen van start ging, trok de loonwerker richting Limburg om daar maïsbalen te persen. “Ik doe alles graag, maar dit staat met stip op één. Je komt overal en ziet alles, zo neem ik veel goede ideeën mee. Als je geen geld verdient, verdien je verstand.”
Aankoop met voorbedachten rade
Voor de mest van 120 zeugen met bijhorende vleesvarkens en 24 melkkoeien uit te rijden, kocht Daniël Desmeth in 1996 een 12 ton Dezwaef-drijfmesttank. Met een mestbankverhaal in aantocht, was de hefinrichting een optie die Daniël hoopte nog veel nodig te hebben. De Fiat 90-90 had er alleszins zijn werk aan. Een trekker die ze nog steeds gebruiken voor lichtere werkjes en die als het van Jurgen afhangt een standbeeld verdient. In 1999 startte Daniel officieel met loonwerk terwijl zijn vrouw Marleen zich ontfermde over de dieren. Er kwam een bouwland- en graslandbemester van het merk Schouten. Toch was het snel gedaan met mest uitrijden omdat de put te snel leeg was. Daarom lieten ze aal overkomen op transport en de Fiat maakte plaats voor een New Holland M135. In die tijd mochten er nog grote hoeveelheden uitgereden worden, dus die tractor kon dat perfect baas.
In 2005 krijgen Daniël en Jurgen een serieuze opdoffer wanneer moeder Marleen plots komt te overlijden. Het behalen van zijn graduaat-landbouwdiploma is plots het minste van Jurgens zorgen. Door het rouwproces en het feit dat er meer dan werk genoeg was op het bedrijf, stapt hij één jaar later mee in de zaak.
Lang gereden met tweedehands machines
In 2006 ging firma Desmeth maïsbalen persen met een Orkel-maïspers, een primeur voor het Pajottenland. Hakselen, persen en dorsen deden ze trouwens ook al. Daarvoor kochten ze in eerste instantie noodgedwongen tweedehandsmateriaal omdat je niet alles onmiddellijk nieuw kunt kopen, een politiek waar ze sinds 2012 grotendeels vanaf stapten. “Je betaalt beter nieuwe machines af dan een hoop geld uit te geven aan wisselstukken”, meent Jurgen. “Als we niet tevreden zijn, doen we een machine vaak snel van de hand. Anders blijf je aanmodderen en worden klanten ontevreden. Voor je er erg in hebt, raak je in een vicieuze cirkel. Onze persen doen we tegenwoordig weg op jonge leeftijd. Interessante machines voor de dealers waardoor de overnameprijs hoger ligt.” Daarom dat dit jaar twee persen van vier jaar oud werden ingeruild voor drie nieuwe persen: een NH Big Baler 890, een Claas Rollant Uniwrap en een Quadrant 4200.
Reguliere onderhoud doen we zelf
In Pepingen beschikken ze over elf trekkers. Buiten de Fiat 90-90 die al drie jaar aan het sproeivat hangt, hebben ze nog vier Deutz-Fahr en zes New Holland tractors. De Deutz-Fahr-dealer zit het dichtst bij de deur en leverde onlangs een trekker met luchtgeveerde cabine af. Het comfort en de snelheid weet Desmeth wel te appreciëren als ze verre afstanden afleggen met de maïspersen. Ook over de Power Command-versnellingsbak van NH is Jurgen erg tevreden. De loonwerker heeft voorlopig één vario die ze gebruiken als transporttrekker aan de Fliegl-drieasser of opraapwagen, eigenlijk een handige allround-trekker in zijn pk-klasse. Het standaard onderhoud zoals olie en filters vervangen is interne keuken, grote reparaties worden uitbesteed. “Als je een tractor helemaal uit elkaar kunt gooien, kun je beter dealer worden. Als wij er drie keer langer overdoen om iets te herstellen, is uitbesteden goedkoper. Het ombouwen van hakselaars en maaidorsers doen we zelf, maar ’s winters komt de dealer helpen om ze samen na te kijken.”
Heimwee naar Kapaza
De voorkeur gaat dan wel uit naar nieuwe werktuigen, in het verleden wist Jurgen mooie deals te sluiten op Kapaza. De Krone-opraapwagen kocht hij bij iemand die stopte met loonwerk. Liefde op het eerste gezicht, want Jurgen kocht de wagen zonder hem aan het werk te zien. Hij is de wagen ’s nachts gaan halen want ’s morgens stonden de eerste hectaren gras ingepland. Alles verliep vlot en ze genieten nog steeds van de Krone die ze ook inzetten als dubbeldoelwagen. Ook op de sociale media is de loonwerker actief. Zo kwam hij in zijn zoektocht naar een aalton voor zijn Fliegl-chassis uit bij constructeur Colpaert uit Tielt. “Onmiddellijk gebeld en er volgde een aangenaam gesprek. De vacuümpomp had ik ondertussen besteld bij Kramp, die is door Colpaert netjes gemonteerd op de tank van 25 m³. De drie-asser wordt haast uitsluitend gebruikt voor de aanvoer van drijfmest naar de Vervaet.” In het gamma mesttonnen is er eveneens een Dezwaef van 20 kuub en een Joskin van 16 kuub. Deze laatste gebruiken ze ook om te injecteren op gras- en bouwland.
Gekozen voor dezelfde maaiborden
Nog voor de zomeroogst goed en wel begon, zat Jurgen samen met Vanessa in de verloskamer van het ziekenhuis. Op 22 juni werd kleine Lucas geboren, één dag later dorste Jurgen zijn eerste wintergerst. Dat doet hij altijd met de Lexion 750 met vouwbord van 5,4 meter. “Dat maaibord mocht misschien 1,5 meter breder zijn. In totaal hebben we drie dezelfde maaiborden van Claas en één van Geringhoff. We kozen voor uniformiteit van Claas zodat we de borden onderling kunnen uitwisselen zonder dat we veel verschillende wisselstukken in stock moeten hebben. Alleen onze Laverda-reservemachine heeft één van zes meter. Een luxe zo’n dorser in de schuur. Hij eet geen brood en de overnameprijs was belachelijk laag. Met die machine hebben we anderhalve dag gereden deze zomer omdat de omstandigheden en spreiding goed zaten.” Daniël verruilde zijn TX 32 onlangs voor een nieuwe CX 5090. Verder zijn er nog twee oudere Lexions en één Dominator Mega.
Voor het persen van grote balen stro streeft Desmeth naar rendement. Er zijn drie grootpakken-persen, één rondebalenpers en tenslotte twee voor kleine pakjes. Voordroog wikkelen ze met een gedragen Tanco en een stationaire Göweil. Voor kleine pakjes hebben ze een Inagra-wikkelaar, made in West-Vlaanderen.
Samenwerken met collega’s
Het is zeldzaam, loonwerkers die samenwerken. Voor het persen van maïsbalen werkte Jurgen vorig jaar samen met 35 verschillende loonwerkers. “Toen een collega laat op de avond belde dat hij in panne stond met zijn hakselaar, was er niemand op het bedrijf die kon vertrekken met de onze. Ik stelde voor dat hij onze hakselaar maar moest komen halen uit de loods. Als hij hem volgetankt en heel terugbracht, was de kous af. Later dat seizoen hadden we zelf een mankement. Toen zijn wij zijn Claas gaan halen. Blij dat het op die manier kan.” Naast een Jaguar 950, staat er bij Desmeth nog een Jaguar 890. De loonwerker heeft te veel werk voor één hakselaar, maar te weinig voor twee. Jurgen deed nogal wat kosten aan zijn oudste hakselaar zodat deze machine piekfijn in orde staat. Dat brengt rust. Als het pijpenstelen regent, kunnen ze vaak wat makkelijker schuiven in de planning. Ook proberen ze ’s avonds op een deftig uur thuis te zijn, zo rijden ze het hele seizoen met uitgeslapen chauffeurs. Met veel kleine percelen moet Daniël al flink gas geven om 15 hectare per dag te halen. De Jaguar 950 kreeg trouwens een nieuwe 8-rijige Kemperbek die ze testten en goedkeurden tijdens de GPS-oogst. Op de hakselaar kan ook een 8-rijige kolvenplukker om MKS te hakselen. Vaak kleine hoeveelheden voeder die de boer graag in bollen wil.
Lange maïscampagne
Jurgen perste zijn eerste maïsbollen op 21 augustus in de buurt van Aarschot. Normaal gaat hij door tot januari wanneer de laatste perspulp wordt geleverd. Als de koeien buiten gaan in het voorjaar, kent de activiteit weer een kleine opflakkering die meestal op zondag plaatsvindt. De Orkel-pers dateert van 2015, de Göweil van 2016. Grotere stortbakken en een knikdissel zijn positieve evoluties in dit verhaal. Sinds vorig jaar krijgt elke klant een werkbon met het aantal gemaakte balen zodat er geen discussies mogelijk zijn. “Dat was soms wel het geval. Ik zie elk jaar nieuwe gezichten en dat tot 90 kilometer ver van de deur. Tegelijkertijd ook de mooie kant van het verhaal, ik kom op veel plaatsen en werk samen met veel boeren en loonwerkers. Vaak kom ik thuis en ben ik veel interessante babbels en ideeën rijker.” Een hele puzzel om dit verhaal efficiënt in te plannen. Zeker wanneer je weet dat Desmeth in 99 % van de gevallen iets vroeger komt dan afgesproken. Deze laatste zin mocht er eigenlijk niet in, als hij nu te laat komt, gaat hij het nog vijf jaar mogen horen J.
Bedrijfsprofiel
Loonbedrijf Desmeth uit het Vlaams-Brabantse Pepingen is een vader-zoonbedrijf met Daniël (63) en Jurgen (33). Op aardappelen en bieten na doen ze alle doorsnee werkzaamheden voor gemengde- en akkerbouwbedrijven, toch is het persen van maïsbalen eerder uniek en groeide het uit tot een specialiteit waar ze 90 kilometer ver voor durven rijden. Naast loonwerk kweken ze bij Desmeth nog zo’n 60 dikbilkoeien waarvan er jaarlijks twintig kalven. Zeldzame vrije momenten brengt Jurgen door met de kroost. Skiën zit er voorlopig niet in, maar voor Jurgen is het alle dagen vakantie omdat hij zijn werk graag doet. Eind juni kreeg hij samen met Vanessa nog een zoontje Lucas. Ze hebben al een dochter van 3,5 jaar die luistert naar de naam Elien.urgen is de voorzichtigste Desmeth, Daniël durft meer risico nemen. Met de tweedehands Vervaet rijden ze nu vier seizoenen. Terwijl Daniël aanstuurt op een nieuwe, zou Jurgen eerder kiezen voor een Rebuild. Volgend jaar zullen we zien wie aan het langste eind trok. De oudste Desmeth is een krak als het op techniek aankomt en als het aan hem lag, deden ze ook nog aardappelen en bieten. “Soms ben ik jaloers op wat hij in elkaar knutselt”, geeft Jurgen toe. “Maar hij is natuurlijk niet de generatie die je terugvindt op bureau. Gelukkig krijg ik daar hulp van Vanessa zodat de administratie een stukje lichter wordt.”
Personeel vinden is (voorlopig) geen probleem. Jurgen heeft twee machinisten in dienst die ooit zelf loonwerk deden. Mannen met een hoop ervaring die de boeren graag zien komen. Om het personeel te sparen, zullen ze zelden dag en nacht rijden zodat het werk voor iedereen dragelijk blijft.